تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 659 |
تعداد مقالات | 6,128 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,635,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,855,320 |
اخلاق، سیاست و مسئله خودآیینی: روایتهای متفاوت از مفهوم خودآیینی در اخلاق و سیاست | ||
سیاست جهانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/wp.2023.24731.3209 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مرادی* 1؛ احمد خالقی دامغانی2 | ||
1علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
2دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این مقاله مطالعهای است درباره اخلاق و سیاست. برای انجام این کار، نویسندگان به مطالعه مفهوم خودآیینی متمرکز بودهاند. خودآیینی از این جهت اهمیّت دارد که وقتی صحبت از رویکردهای فلسفی یا سیاسی به لیبرالیسم باشد، هر بحثی درباره اخلاق، سیاست و عدالت، به نحوی با آن پیوسته است. این مقاله به طور ویژه روایتهای لیبرال از خودآیینی را در کنار رویکردهای رقیبی که به نحوی دعاوی لیبرال درباره کاربردهای سیاسی و فلسفی این مفهوم را به چالش کشیدهاند، بررسی میکند. نویسندگان به این نتیجه رسیدهاند که اخلاقی بودن در رویکردهای لیبرال، ریشه در تصور فرد خودآیین به عنوان اصلی متافیزیکی دارد. درجریان این پژوهش مشخص شده است که این اصل متافیزیکی در معنای سرحدی خود، به پارادوکسی اخلاقی در لیبرالیسم منتهی میشود. اینکه خودآیینی در مقام واسطهای مفهومی چه نقشی در صورتبندیهای ممکن از اخلاق لیبرال دارد، پرسش و رابطهی میان اخلاق لیبرال و خودآیننی، فرضیه مقاله است. همچنین روش پژوهش، متن محور است. متنگرایی به عنوان یک روش پژوهش بر خلاف تحلیل گفتمان یا روش شناسیهای هرمنوتیکی با معنای سر راست مفاهیم و عبارات سر و کار دارد. یعنی برای تفسیر معنای مفاهیم نه با مقاصد نویسنده، زمینههای تاریخی یا رابطه گفتمان شکل گرفته حول یک مفهوم با سازمان قدرت در جامعه بلکه با معنای خاص آن در متن آنطور که در برخورد اولیه با آن به ذهن میرسد، ارتباط برقرار میکند. به اعتبار همین ضرورت روش شناختی، نویسندگان تلاش کردهاند تا ضمن بهرهگیری خوانش منابع مرتبط با مفهوم خودآیینی، مدعا و مفروضات خود را به اثبات برسانند. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ سیاست؛ لیبرالیسم؛ خودآیینی؛ خودآیینی رابطهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |