تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,900 |
ادراک خانه در رمان چراغها را من خاموش میکنم؛ برمبنای نظریۀ پدیدارشناسی ادراک | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، فروردین 1402، صفحه 27-48 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2023.24643.2467 | ||
نویسندگان | ||
سمانه رفاهی* 1؛ نعمتالله ایرانزاده2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی. دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران | ||
چکیده | ||
مسئلۀ اصلی این پژوهش چگونگی ادراک فضاهای معماری است. برای نیل به این مقصود، به شیوهای میانرشتهای، از ادبیات داستانی استفاده شده است. به بیان دقیقتر این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که ادراک خانه در ادبیات داستانی چه نکاتی را دربارۀ شخصیتهای داستانی آشکار میکند. برای رسیدن به پاسخ این پرسش از نظریۀ پدیدارشناسی ادراک موریس مرلوپونتی و پدیدارشناسی معماری یوهانی پالاسما استفاده شده است. در این مقاله رمان چراغها را من خاموش میکنم اثر زویا پیرزاد پیکرۀ این پژوهش را شکل میدهد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. پس از بررسی این رمان برمبنای پدیدارشناسی ادراک مشخص شد هویت کلاریس- شخصیت اصلی داستان- به دنبال ارتباط روزانه و مداوم با خانه و امور مرتبط با آن، در خانه ادغام شده است و هویتی جدید، همبستۀ خانه پیدا کرده است و این انحلال باعث شده که هم دیگران و هم خودش، کلاریس را فراموش کنند. عادی انگاری موضوع دیگری است که گریبانگیر کلاریس شده است. او در پی اتفاقاتی که در داستان برایش رخ میدهد به آگاهی میرسد و برای رسیدن به خود حقیقیاش بهتدریج گامهایی برمیدارد. در انتهای داستان کلاریس از آستانه عبور میکند، متحول میشود و هویت مستقلی مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ مرلوپونتی؛ پالاسما؛ معماری؛ زویا پیرزاد؛ چراغها را من خاموش میکنم | ||
مراجع | ||
پالاسما، یوهانی. (1392). دست متفکر: حکمت وجود متجسد در معماری، ترجمۀ علی اکبری. تهران: پرهام نقش.
پالاسما، یوهانی. (1394). چشمان پوست با مقالهای تحلیلی بر فلسفۀ موریس مرلوپونتی و معماری، ترجمۀ علیرضا فخرکننده و سارا گلمکانی. تهران: چشمه.
پالاسما، یوهانی. (1395). خیال مجسم، ترجمۀ علی اکبری. تهران: پرهام نقش.
پیراوی ونک، مرضیه. (1389). پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، آبادان: پرسش.
پیرزاد، زویا. (1393). چراغها را من خاموش میکنم، تهران: مرکز.
کارمن، تیلور. (1394). مرلوپونتی، ترجمۀ مسعود علیا. تهران: ققنوس.
مرلوپونتی، موریس. (1391). جهان ادراک، ترجمۀ فرزاد جابرالانصار. تهران: ققنوس.
میاحی، الهام و علیا، مسعود. (1401). «تحلیل کرونوتوپ خانه در رمان چراغها را من خاموش میکنم اثر زویا پیرزاد». نقد و نظریۀ ادبی، 13(1). 27-5. DOI:10.22124/naqd.2022.20769.2283
میرزایی، فاطمه. (1397). مکان بهمثابه شخصیت در آثار زویا پیرزاد، پایاننامه کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
هال، استیون، پالاسما، یوهانی و پرزگومز، آلبرتو. (1401). پرسشهای ادراک؛ پدیدارشناسی معماری، ترجمۀ مرتضی نیکفطرت، سیده صدیقه میرگذار و احسان بیطرف. تهران: فکر نو.
هیل، جاناتان. (1401). مرلوپونتی برای معماران، ترجمۀ گلناز صالح کریمی. تهران: فکر نو.
Havik, K. )2015). Urban Literacy: Reading and Writing Architecture, Delft: nai010. Merleau-Ponty, Maurice. (2005). Phenomenology of Perception, Trans. Colin Smith. London and New York: Routledge and Kegan Paul.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 294 |