تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 744 |
تعداد مقالات | 7,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,193,451 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,873,810 |
پیامدهای منطق حاکم بر تکوین میلِ درونماندگار در فلسفه ادبیاتِ ژیل دلوز | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، بهمن 1401، صفحه 189-211 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2023.24389.2452 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی شیدا1؛ شمس الملوک مصطفوی* 2؛ شهلا اسلامی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده علوم انسانی،گروه فلسفه واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار و عضو هیأت علمی گروه فلسفه، دانشکدة الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
چکیده | ||
ژیل دلوز فیلسوف پساساختارگرای فرانسوی که فلسفهای برمبنای هستیشناسیِ میلِ درونماندگار پایهریزی کرده، کتابها و تکنگاریهای جداگانهای نیز دربارۀ هنر و ادبیات به نگارش درآورده است. این دو روند که در طی حیات فکری او بهطور همزمان به پیش رفتهاند، مسئلۀ نسبتِ میان درک تازۀ دلوز از میل و رخدادِ ادبیات را مطرح میسازد. دلوز با نقد فرایند ادیپی شدن ناخودآگاه در سنت روانکاوی فرویدی- لکانی، برساخته شدن میل را صرفاً روندی بهمنظور پرکردن فقدان لکانی نمیداند بلکه میل در نظر او، برسازندۀ امر نو، ایجابی و روایتگر است. ازسویدیگر برای دلوز کار ادبیات وفاداری به رخداد و توانی است که ایجادکنندۀ یک نسبت تازه با وضعیت امور است. دلوز با خلق مفهوم خط گریز و ماشین ادبی رسالت شیزوفرنیک و کارکرد ادبیات را آفرینش تأثیرها و تکبودگیهای ناب و مرئی کردن نیروهای نامرئی در هر وضعیت و به بیان خلاصهتر، بردن زندگی به وضعیت توان غیرشخصی میداند. این پژوهش به این مسئله میپردازد که درک تازۀ دلوز از میل بهمثابه امری درونماندگار چگونه می تواند در مرکز فلسفۀ ادبیات او جای گیرد و این امر چه پیامدهای رهاییبخشی در پی خواهد داشت؛ یعنی چگونه میل درونماندگار بهمثابه شرط امکان ادبیات میتواند زمینۀ استعلاییِ تازهای برای اندیشیدن از مجرای فلسفه و ادبیات بگشاید. | ||
کلیدواژهها | ||
میل؛ رخداد دلوزی؛ خط گریز؛ ماشین ادبی؛ شیزوکاوی | ||
مراجع | ||
آرین، آزیتا. (1394). «گریز از ساختار ادیپی در هملت». نقد زبان و ادبیات خارجی، (15): 77-109.
اسمیت، دانیل وارن. (1399). فلسفۀ دلوز، ترجمۀ محمدجواد سیدی. تهران: علمی و فرهنگی.
دلوز، ژیل. (1392). یک زندگی، ترجمۀ پیمان غلامی و ایمان گنجی. تهران، زاوش.
دلوز، ژیل. (1396). انتقادی و بالینی، ترجمه زهره اکسیری، پیمان غلامی و ایمان گنجی. تهران: بان.
شیدا، مجتبی. (1395). «رخداد تئاتر در فلسفۀ آلن بدیو». نشریۀ فلسفۀ تحلیلی، (30): 147-170.
صدرالحافظی، علی و محمدرضا ریختهگران. (1397). «دلوز: ماشین میل و ترکیب های آن». فلسفه، 46 (1): 97- 115.
گودرزی، حجت و سعید اسدی. (1399). «بازخوانی دلوزی داستان «مدونای آینده» در پرتو منطق احساس و ادبیات اقلیتی». مطالعات ادبیات تطبیقی، 14(54): 77-96.
ممبینی، سجاد. (1400). «میل و جامعه: دربارۀ دو نوع اقتصاد میل در لکان و دلوز». غربشناسی بنیادی، 12(24): 237- 264.
Colebrook, C. (2002). Gilles Deleuze, New York: Routledge. Deleuze, G. (1990). Expressionism in Philosophy: Spinoza, New York: Zone Books. Deleuze, G. (1993). The Fold: Leibniz and the Baroque, (Trans.) Tom Conley. London: Athlone. Deleuze, G. (1997). Essays: Critical and Clinical, (Trans.) Daneil Smith and Micheal Greco. Minneapolis: University of Minnesota Press. Deleuze, G. (2000). Proust and Signs, (Trans.) Richard Howard. London: Athlone. Deleuze, G. and Guattari, F. (1983). Anti Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, (Trans.) Robert Hurley; Mark seem and Helen R. Lane. Minneapolis: University of Minnesota Press. Deleuze, G. and Guattari, F. (1986). Kafka: Toward a Minor Literature, (Trans.) Dana Polan. Minneapolis: University of Minnesota Press. Deleuze, G. and Guattari. F. (1994). What Is Philosophy?, (Trans.) Hugh Tomlinson and Graham Burchill. London: Verso. Deleuze, G. and Parnet, C. (2007). Dialogues II, (Trans.) Hugh Tomlinson & Barbara Habberjam. New York: Columbia University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |