تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,897,738 |
شناسایی پیشران های موثر بر آینده ورزش همگانی ایران | ||
مدیریت و توسعه ورزش | ||
مقاله 10، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 31، آبان 1401، صفحه 192-214 اصل مقاله (601.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jsmd.2022.6672 | ||
نویسندگان | ||
نسرین عزیزیان کهن* 1؛ مسعود دارابی2؛ ملیحه سادات آقایی شهری3؛ مریم ملایی4 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3مربی دانشگاه فنی و حرفه ای، مشهد، ایران | ||
4گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اردبیل، دانشگاه ازاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیشران ها ی موثر بر آینده ورزش همگانی ایران بود. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل چهل و یک نفر از خبرگان (یازده نفر از اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی با متوسط سنی چهل و شش سال که 9 سال سابقه فعالیت، علمی و عملی در ورزش همگانی داشتند؛ چهارده نفر از مدیران و کارشناسان معاونت ورزش همگانی وزرات ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش های همگانی با متوسط سنی چهل و یک سال بودند وشانزده نفر از آنها پیشکسوتان ورزش همگانی متوسط سنی پنجاه و شش سال بودند؛ که پانزده سال سابقه فعالیت، عملی در ورزش همگانی کشور داشتند) ورزش های همگانی بودند که از آنها مصاحبه های عمیق به صورت نیمه ساختار یافته انجام شد. در پایان داده ها توسط نرم افزار میک مک تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد عوامل کلیدی موثر بر آینده ورزش قهرمانی در 9 بخش یعنی؛ پیشران های بازاریابی و خلاقیت، پیشران های رویدادها، پیشران های مجریان ورزش همگانی پیشران های آموزشی، پیشران های تسهیلات، پیشران های سازمان های مردم نهاد (NGO)، پیشران های انگیزشی، پیشران های زیرساختی و پیشران های باورپذیری شناسایی شدند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر می توان ادعا نمود فرصت های موجود در محیط سازمان به حدی موثر هستند که می توانند بسیاری از چالش های پیش رو را برطرف سازند بنابر این شایسته است مدیران و برنامه ریزان ورزش همگانی، به اندازه کافی در صدد بهره جویی از فرصت ها باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش همگانی؛ آینده پژوهی؛ میک مک؛ توسعه ورزش | ||
مراجع | ||
Aghaee shahri,M.Memari,Zh. Saadati, M.(2018)Recognition of areas and infrastructure of Iran's sports industry. 10(4), 627-645. doi:10.22059/jsm.2019.201698.1587 Baker, S. R., Bloom, N., Davis, S. J., & Terry, S. J. (2020). Covid-induced economic uncertainty (0898-2937). Retrieved from Biabani, A., & Seyyedali, M. (2019). Study of the relationship between the Quality of Sport Services with satisfaction and behavioral tendencies in consumers Sport for all in Tehran City. Darabi, M., Keshtidar, M., Alizaiy_Yousef_Abadi, O., Heydari, R., & Nazari_Torshizi, A. (2020). Scenario Planning of the Future of Sports Tourism Industry in Mashhad. Annals of Applied Sport Science, 0-0. Eime, R. M., Charity, M. J., Harvey, J. T., & Payne, W. R. (2015). Participation in sport and physical activity: associations with socio-economic status and geographical remoteness. BMC public health, 15(1), 1-12. Farahani, Keshavarz, Loghman, & Isfahani, M. (2018). Analysis of crisis factors in public sports. New Approaches in Sports Management, 6 (21), 51-67. Fujihira, H., Kubacki, K., Ronto, R., Pang, B., & Rundle-Thiele, S. (2015). Social marketing physical activity interventions among adults 60 years and older: a systematic review. Social Marketing Quarterly, 21(4), 214-229. Ghasemi, Hamid, Keshavarz, Loghman, Barati, & Ardeshir. (2020). Develop an interpretive structural model for the development of grassroots sports based on global approaches. New Approaches in Sports Management, 8 (29), 25-37. Hallmann, K., Artime, C. M., Breuer, C., Dallmeyer, S., & Metz, M. (2017). Leisure participation: modelling the decision to engage in sports and culture. Journal of Cultural Economics, 41(4), 467-487. Hamer, M., Weiler, R., & Stamatakis, E. (2014). Watching sport on television, physical activity, and risk of obesity in older adults. BMC Public Health, 14(1), 1-4. Javadipour, Mohammad, Atqia, Rahbari, Taifi, & Halimeh. (2019). Investigating the effective factors on the policy-making process of Iran's public sports system. Sports Management and Development, 8 (1), 120-138. Jesperson, S. (2015). Development engagement with organised crime: a necessary shift or further securitisation? Conflict, Security & Development, 15(1), 23-50. Larsen, F. S., & Hanifin, J. M. (2002). Epidemiology of atopic dermatitis. Immunology and Allergy Clinics of North America, 22(1), 1-24. Parsajo, Ali, Pour, J., Mohammad, Zareian, & Hossein. (2019). Determining social participation strategies in Iranian public sports. Contemporary Research in Sports Management, 8 (16), 13-28.
Perić, M., Vitezić, V., & Badurina, J. Đ. (2019). Business models for active outdoor sport event tourism experiences. Tourism Management Perspectives, 32, 100561. Savadi, Nejad, H., Mehr Ali, Zadeh, Q., Hassan, M., & Goharrostami. (2017). Evaluation of effective factors in the development of recreational-sports tourism with emphasis on public sports. Geography Quarterly (Regional Planning), 7 (1), 201-210. Savari, S., Mehdipour, A., Abdolrahman, & Ranjbar. (2015). Description of the situation of public sports in Khuzestan province and formulation of its development strategies. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 11 (21), 83-92. Shirouei,A.Esmaeili, R. Keshgar,S & Asadi,H.(2016) Sociological explanation of the institutionalization of public sports (Case study: Tehran). Saberi, Ali, Bagheri, Allah, Q., Yazdani, Qahfarkhi, A (2019). Designing a mixed social marketing model for the development of mass sports. Sports Management and Development, 8 (2), 1-21. 1-21. doi:10.22124/jsmd.1970.3439 Schulenkorf, N., & Siefken, K. (2019). Managing sport-for-development and healthy lifestyles: The sport-for-health model. Sport Management Review, 22(1), 96-107. Vandermeerschen, H., Meganck, J., Seghers, J., Vos, S., & Scheerder, J. (2017). Sports, poverty and the role of the voluntary sector. Exploring and explaining nonprofit sports clubs’ efforts to facilitate participation of socially disadvantaged people. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 28(1), 307-334. Wang, J., & Lv, B. (2019). Big data analysis and research on consumption demand of sports fitness leisure activities. Cluster Computing, 22(2), 3573-3582. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |