تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,897,761 |
از اشتیاق کارآفرینانه و خلاقیت فناورانه دانش پژوهان تا تجاری سازی پژوهش های علوم ورزشی ایران | ||
مدیریت و توسعه ورزش | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 31، آبان 1401، صفحه 132-150 اصل مقاله (547.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jsmd.2022.6669 | ||
نویسندگان | ||
امیر رحیمی* 1؛ محمد احسانی2؛ مرجان صفاری3؛ رسول نوروزی سید حسینی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد گروه علوم ورزشی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
4دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ساختاری اشتیاق کارآفرینانه، خلاقیت فناورانه و ادراک تجاریسازی پژوهشهای علوم ورزشی انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی بود که در سالهای 1398-1397در دانشگاههای شهر تهران مشغول به تحصیل بودند و بر اساس جدول مورگان، 385 نفر به عنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بود. روایی این پرسشنامهها با کمک نظرات اصلاحی اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان حوزه ورزش مورد بررسی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها از طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تأیید شد. یافتهها: نتایج بهدست آمده از نرمافزار SMART PLS 3 نشان داد که اشتیاق کارآفرینانه (همراه با ابعاد پنجگانه خود) و خلاقیت فناورانه هرکدام رابطه مستقیم و معنیداری با ادراک تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دارند. ضمن آنکه اشتیاق کارآفرینانه به عنوان عامل محرک خلاقیت فناورانه شناخته شد. نتیجهگیری: دانشجویان علوم ورزشی لازم است همراستایی متوازنی بین اهداف علمی و تجاری برقرار سازند و برای حرکت در مسیر تجاریسازی، از احساسات مثبت شدید و هویتبخش خویش در راستای تبدیل ایدهها (دانش) به پدیدههای نوآورانه استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجاریسازی؛ علوم ورزشی؛ اشتیاق کارآفرینانه؛ خلاقیت فناورانه؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
Amini, M., Tamannai Far, M., & Gholamy Alavi, S. (2013). Evaluation of Entrepreneurship Capabilities of Students: Rethinking Curriculum Commissions of High Education. Journal of Entrepreneurship Development, 6(1), 145-164. doi: 10.2205/9jed.2013.36254 (Persian) Andam, R., khachian, A., & Asgari, M. (2015). Effective factors on change management at physical education faculty. Quarterly Journal of Public Organzations Management, 3(2), 7-20 (Persian) Azimi Delarestaghi, a., Razavi, s. m. h., & Boroumand, m. r. (2019). Identifying the Effective Context Conditions of Strategic Entrepreneurship Deployment in Sports Business. Sport Management and Development, 7(4), 70-87. doi: 10.22124/jsmd.2019.3253 (Persian) Bao, J., Zhou, X., & Chen, Y. (2017). Entrepreneurial passion and behaviors: Opportunity recognition as a mediator. Social Behavior and Personality: an international journal, 45(7), 1211-1220. Bengtsson, L. (2017). A comparison of university technology transfer offices’ commercialization strategies in the Scandinavian countries. Science and Public Policy, 44(4), 565-577. Cardon, M. S., Glauser, M., & Murnieks, C. Y. (2017). Passion for what? Expanding the domains of entrepreneurial passion. Journal of Business Venturing Insights, 8, 24-32. Cardon, M. S., Gregoire, D. A., Stevens, C. E., & Patel, P. C. (2013). Measuring entrepreneurial passion: Conceptual foundations and scale validation. Journal of business venturing, 28(3), 373-396. Cardon, M. S., Wincent, J., Singh, J., & Drnovsek, M. (2009). The nature and experience of entrepreneurial passion. Academy of management Review, 34(3), 511-532. Dastoom, S., Ramezani Nezhad, R., benar, N., & Rasouli, R. (2013). Survey of interactions administrative departments and industry sport in Iran Based on the Analysis Documents and structural. Applied Research in Sport Management, 2(2), 91-109 (Persian) Drnovsek, M., Cardon, M. S., & Patel, P. C. (2016). Direct and indirect effects of passion on growing technology ventures. Strategic Entrepreneurship Journal, 10(2), 194-213. Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation, 1(1), 64-77. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50. Gans, J. S., & Stern, S. (2003). The product market and the market for “ideas”: commercialization strategies for technology entrepreneurs. Research policy, 32(2), 333-350. Gartner, W. B. (1988). “Who is an entrepreneur?” is the wrong question. American journal of small business, 12(4), 11-32. Goudarzi, M., Jalali Farahani, M., Rajabi, H., & Hamidi, M. (2017). The Design and Codification of Development Model of Entrepreneurial Skills for Students of Sport Management in Iran. New Trends in Sport Management, 5(18), 9-21 (Persian) Guerrero, M., Urbano, D., Fayolle, A., Klofsten, M., & Mian, S. (2016). Entrepreneurial universities: emerging models in the new social and economic landscape. Small Business Economics, 47(3), 551-563. Hardman, A. (2012). Sport, Technology and the Body: Taylor & Francis. Hawthorne, E. P. (1971). The transfer of technology (Vol. 29595): Organization for Economic Co-operation and Development. Johnson, D. (2001). What is innovation and entrepreneurship? Lessons for larger organisations. Industrial and commercial training. 33(4), 135-140. Karamidarchamani, n., Eydi, H., & Zardoshtian, S. (2019). Presentation of Role Modeling of Sport Faculties of Iran in Relation to Community. Research on ٍEducational Sport, -. doi: 10.22089/res.2019.7856.1734 (Persian) Keshavarz, l., Farahani, a., & Alizadehgolrizi, a. (2018). The pattern design of research commercialization in sport management. Sport Management and Development, 7(2), 1-18. doi: 10.22124/jsmd.2018.3226 (Persian) Kim, B., Kim, H., & Jeon, Y. (2018). Critical success factors of a design startup business. Sustainability, 10(9), 2981. Kos, A., Wei, Y., Tomažič, S., & Umek, A. (2018). The role of science and technology in sport. Procedia Computer Science, 129, 489-495. Kruger, M. E. (2005). Creativity in the entrepreneurship domain. University of Pretoria. Published PhD thesis in Entrepreneurship, 175-176. Kuhn, M., & Prettner, K. (2016). Growth and welfare effects of health care in knowledge-based economies. Journal of Health Economics, 46, 100-119. Mondalizade, z., Ehsani, m., & Honari, h. (2016). Developing Sustainable Entrepreneurship Model in Sport Based on the Grounded Theory. Journal of Sport Management, 8(5), 709-725. (Persian) Mondalizadeh, Z., Ehsani, M., Kozechian, H., & Honari, H. (2015). The Environmental Factor Affecting on Sport Entrepreneurship. Sport Management Studies, 7(29), 99-116. (Persian) Muscio, A., & Ramaciotti, L. (2019). How does academia influence Ph. D. entrepreneurship? New insights on the entrepreneurial university. Technovation. 16-24, 82. Shane, S., & Nicolaou, N. (2015). Creative personality, opportunity recognition and the tendency to start businesses: A study of their genetic predispositions. Journal of business venturing, 30(3), 407-419. Umam, K., Dhewanto, W., & Larso, D. (2008). Higher education institution and technology transfer. proceedings of the 5th AGSE International Entrepreneurship Research Exchange, Melbourne. Vallerand, R. J. (2015). The psychology of passion: A dualistic model: Series in Positive Psychology. Yeh, Y.-C., & Wu, J.-J. (2006). The cognitive processes of pupils' technological creativity. Creativity Research Journal, 18(2), 213-227. Zali, M. R., & Goodarzi, K. (2017). Identification of Characteristics related to Passion for Work of Entrepreneurial Leaders. Journal of Entrepreneurship Development, 10(1), 121-140. doi: 10.22059/jed.2017.62287 (Persian) Zawawi, N. F. M., Wahab, S. A., Al-Mamun, A., Yaacob, A. S., Kumar, N., & Fazal, S. A. (2016). Defining the concept of innovation and firm innovativeness: a critical analysis from resource-based view perspective. International Journal of Business and Management, 11(6), 87-94.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |