تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,162 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,347,672 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,937,326 |
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر عزتنفس و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با مشکلات عاطفی و رفتاری | ||
فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jbms.2023.23539.1001 | ||
نویسندگان | ||
احمد به پژوه* 1؛ ملیحه اکملی2؛ باقر غباری بناب1؛ اکرم پرند3؛ سیده زهرا سیدنوری4 | ||
1استاد روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دکترای روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: از زمانی که مهارتهای اجتماعی به عنوان عاملی مهم در سازشیافتگی اجتماعی معرفی شد، آگاهی فزایندهای نسبت به اهمیت این حوزۀ علمی در پژوهشهای بالینی و کاربردی ملاحظه میشود. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود عزتنفس و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایههای سوم و چهارم شهر تهران بود که از این تعداد 20 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایابی شدند (هر گروه 10 نفر). برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای رفتاری راتر (فرم والدین و فرم معلم)، فهرست بررسی ارزیابی مهارتهای اجتماعی (متسون و همکاران، 1983) و پرسشنامۀ عزتنفس کوپراسمیت (1967) استفاده شد. برنامۀ آموزش مهارتهای اجتماعی در طول 10 جلسه 75 دقیقه ای، در گروه آزمایشی اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود عزتنفس و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، در گروه آزمایشی مؤثر بوده است (0/01>P). نتیجه گیری: با توجه به تفاوت معنادار بین گروههای آزمایشی و گواه، میتوان از برنامۀ آموزش مهارتهای اجتماعی بهمثابه یک روش مؤثر برای افزایش عزتنفس دانشآموزان ابتدایی استفاده کرد. ازاینرو، توصیه میشود برنامۀ آموزش مهارتهای اجتماعی به عنوان درس مستقلی در برنامۀ درسی دانشآموزان در نظر گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان با مشکلات عاطفی و رفتاری؛ مهارتهای اجتماعی؛ عزتنفس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 815 |