تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,122 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,280,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,911,787 |
"شعریت" و آفاق آن در داستان: خوانش فرهنگی "شرق بنفشه" | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، بهمن 1401، صفحه 91-114 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2023.24190.2447 | ||
نویسنده | ||
بهزاد برکت* | ||
دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
یوری لوتمان در بازاندیشی مفهوم «شعریت» رومن یاکوبسن، آن را برآیند نهایی گفتگویی نشانهشناختی میان مجموعهای از عناصرزبانی و فرازبانی دانست که تقلیلپذیر به عناصری که یکسره در روساخت متن دیده میشوند و به آن نمایش شعری میدهند نیست، بلکه موجودیتی ژرفساختی دارد و تجسم ظرفیتهایی است که شعر را از هویت مرسوم آن فرا میبرد و به ساحاتی پیوند میزند که وظایف تازهای را برای آن تعریف میکنند. این دیدگاه زمینۀ تحولی گسترده را پدید آورد که از نخستین نتایج آن آزاد کردن «شعریت» از انحصار شعر و تسری آن به عرصۀ نثر بود. از اینجاست که میتوان از شعریت داستان سخن گفت که با به کار گرفتن ظرفیتهای شعر در داستان، قابلیتهای بسیار بدیعی برای آن فراهم میآورد، ضمن آنکه بازنمایی این بدایع، مرزهای شعر و نثر را برای همیشه جابهجا میکند. مقالۀ حاضر ضمن تأکید بر تقابل «شعریت» و «شاعرانگی»، به استناد داستان کوتاه شرق بنفشه نوشتۀ شهریار مندنیپور، به کاوش در ظرفیتهای «شعریت» میپردازد و جلوههایی از این ظرفیت را در بازنمایی ویژگیهای تاریخی و اجتماعی فرهنگ ایرانی سراغ میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
شعریت؛ شاعرانگی؛ خوانش فرهنگی؛ شرق بنفشه | ||
مراجع | ||
ثلاثی، محسن. (1379). جهان ایرانی و ایران جهانی، تهران: مرکز.
حریری، ناصر. (1372). در بارۀ هنر و ادبیات. تهران: آویشن و گوهرزاد.
حیاتی، زهرا و محسن حسینیمؤخر. (1386). از هویت ایرانی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
حیدری، فاطمه. و بیتا دارابی. (1391). «بینامتنیت در شرق بنفشه اثر شهریار مندنیپور». فصلنامۀ جستارهای زبانی، (14): 55-74.
سارتر، ژانپل. (1348). ادبیات چیست، ترجمۀ ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی. تهران: کتاب زمان.
سپهری، سهراب. (1348). هشت کتاب، تهران: طهوری.
ستاری، جلال. (1380). هویت ملی و هویت فرهنگی، تهران: مرکز.
کاجی، حسین. (1379). تأملات ایرانی: (مباحثاتی با روشنفکران معاصر در زمینه فکر و فرهنگ ایرانی)، تهران: روزنه.
کوپر. جی.سی. (1380). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد.
مندنیپور، شهریار. (1377). شرق بنفشه، تهران: مرکز.
مندنی پور، شهریار. (1383). کتاب ارواح شهرزاد (سازه ها، شگردها و فرم های داستان نو)، تهران: ققنوس.
هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
Barber, B. (2000). “Jihad VS. Mc World”. in The Globalization reader, New York: Ballantine Books. 79-101. Barthes, R. (1953). Le degré zéro de l’écriture, Paris : Le Seuil. Barthes, R. (1963). Essais critiques. Paris : Le Seuil. Barthes, R. (1965). Eléments de sémiologie, Paris: Gonthier. Barthes, R. (1985). L’aventure sémiologique, Paris: Le Seuil. Chow, W. S. & Prieb, S. (2013). “Understanding Psychiatric Institutionalization: A Conceptual Review”. in BMC Psychiatry, (169): 37-62. Eikhenbaum, B. (1925). “The Theory of the Formal Method”. in Poetica, (42): 17-22. Eldridge, R. (2003). An Introduction to the Philosophy of Art, London: Cambridge University Press. Jakobson, R. (1933-34). “What is Poetry?”. in Language in Literature, (17): 247-263. Lotman, Y. (1976). Analysis of The Poetic Text, trans. D. B. Jhonson. California: University of California Press. Riffaterre, M. (1978). Semiotics of Poetry, Indiana: Bloomingston. Shklovsky, V. B. (1972). Mayakovsky and His Circle, London: Dod Mead. Zinn, H. (2001). On History, New York: Seven Stories Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |