تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,799 |
رابطه بین سبکهای فرزندپروری، خود کارآمدی و نگرش به بزهکاری در دانشآموزان دبیرستانی | ||
پژوهشنامه حقوق کیفری | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2، آذر 1392، صفحه 67-88 اصل مقاله (305.39 K) | ||
نویسندگان | ||
فاطمه حسینی دولت ابادی* ؛ سجاد سعادت؛ رضا قاسمی جوبنه | ||
چکیده | ||
اگر چه در بیشتر جوامع بزهکاری به عنوان رفتاری قابل تنبیه از طرف قانون تعریف شده است، اما صرفاً در تبیین این مفهوم نگاه صرفاً حقوقی کافی نیست بلکه میبایست از ابعاد دیگر همچون خانواده و مسائل روانشناختی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای فرزند پروری، خود کارآمدی و نگرش به بزهکاری در دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی است، بدین منظور ۴۵۶ دانش آموز به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه های سبکهای فرزندپروری بامریند (۱۹۷۲)، خود کارآمدی عمومی شوارزر و جروسلم (2000) و نگرش به رفتارهای بزهکارانه فضلی (۱۳۸۹) پاسخ دادند. بر اساس یافته های پژوهشی بین سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با نگرش مثبت به بزهکاری ارتباط منفی و معنادار، و بین سبکهای فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه با نگرش مثبت به بزهکاری، رابطه مثبت و معنادار به دست آمد (0۱/۰> P). بین خود کارآمدی با نگرش مثبت به بزهکاری رابطه منفی و معنادار به دست آمد (0۱/۰> P). همچنین بین سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با خود کارآمدی رابطه مثبت و معنادار، و بین سبک فرزندپروری استبدادی با خود کارآمدی ارتباط منفی و معنادار به دست آمد (0۱/۰> P). نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که خود کارآمدی و سبکهای فرزندپروری سهل گیرانه و استبدادی میتوانند ۱۱ درصد از واریانس نگرش مثبت به بزهکاری را پیش بینی کنند. سرانجام سبکهای فرزندپروری اقتدار منطقی، استبدادی، و سهل گیرانه میتوانند ۴۳ درصد از واریانس خود کارآمدی را پیش بینی کنند. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که با توجه به اهمیت سبک های فرزندپروری و باورهای خودکارآمدی درپیش بینی نگرش یه بزهکاری در دانش آموزان؛ می بایست مسوولین بهداشت روان دانش آموزان و خانواده ها به این مساله توجه ویژه ای داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش به بزهکاری؛ سبک فرزندپروری؛ خود کارآمدی؛ دانش آموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,517 |