تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 744 |
تعداد مقالات | 7,082 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,200,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,876,121 |
مقایسه کنش های گفتاری درخواست و عذرخواهی در تعاملات دانشجویان یک زبانه فارسی و دوزبانه ترکی – فارسی | ||
زبان فارسی و گویشهای ایرانی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، بهمن 1401، صفحه 157-182 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/plid.2023.23116.1616 | ||
نویسندگان | ||
سیده زهره علوی* 1؛ آمنه زارع2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات فارس، مرودشت، ایران. | ||
2استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات فارس، مرودشت، ایران. | ||
چکیده | ||
یافتههایاین تحقیق در واکنش عذرخواهی در گروه یکزبانه و دوزبانه نشان میدهد بیشترین پاسخها بهصورت مستقیم است. البته با بررسی تفاوت میانگین تعاملات براساس یکزبانه و دوزبانه بودن، تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود دارد. در واکنش درخواستی در گروه یکزبانه و دوزبانه، بیشترین پاسخها بهصورت مستقیم است. ازطرفدیگر، با بررسی تفاوت میانگین کنشهای گفتاری براساس یکزبانه یا دوزبانه بودن تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود دارد. بهطورکلی میتوان گفت که واکنشهای درخواستی در زمینۀ پذیرش یا رد درخواست، در افراد یکزبانه بیشتر است. درجۀ سختی در واکنش درخواست در گروه دوزبانه و یکزبانه نشان میدهد که در درجۀ سختی کنشها و درجۀ سختی، ترکزبانها بیشترین میانگین را دارند و احتمال کنش درخواستی در گفتار افراد فارسیزبان با تفاوت اندکی، بیشتر است. ترکزبانان به دلیل طبقۀ اجتماعی و میزان آشنایی در نحوۀ اجرای کنشها با یکدیگر متفاوتاند. میزان آشناییها در ترکزبانان کمتر از فارسیزبانان است. در متغیرهای غیرزبانی بیشترین کاربرد درخواست غیرمستقیم در فارسیزبانان بهصورت حرکت کمکی و کاهشدهندۀ اجبار جهت انجام درخواست است اما در ترکزبانها قیاس و کاهشدهندۀ اجبار درخواست، بیشتر است. همچنین فارسیزبان نسبتبه ترکزبانها بیشتر درخواستها را قبول میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
درخواست؛ عذرخواهی؛ دوزبانه؛ یکزبانه | ||
مراجع | ||
احدی، ح. و بنیجمالی، ش. 1395. روانشناسی رشد، تهران: بخشایش.
اربابی، س، شریفی، ش و مشهدی، ع. 1392. «تأثیر دوزبانگی بر شناخت: مطالعة دوزبانههای آذری فارسی». پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 3 (1): 1-18.
براهوئی مقدم، ن. 1399. «بررسی راهکارهایی برای افزایش میزان آمادگی و پیشرفت زبانی دانشآموزان در پایۀ اول ابتدایی در مناطق دوزبانه». آموزشپژوهی، 6 (21): 118-132.
درخشان، ع. شکی، ف و سارانی، م.ا. 1399. «تأثیر ارزیابی پویا و غیرپویا بر درک یادگیرندگان زبان انگلیسی سطح متوسط از کنشهای گفتاری معذرتخواهی و درخواست». جستارهای زبانی، 6 (58): 605-637.
رشتچی، م، طریقت، س و خویی، ر. 1398. «ارتباط اتخاذ دیدگاه با دوزبانگی و جنسیت»، علم زبان، 6 (10): 357-381.
زاهدی اصل، س، مدرسی تهرانی، ی و رستمبیک تفرشی، آ. 1400. «کاربرد راهبردهای کنش گفتار درخواست توسط دوزبانههای ترکی-فارسی براساس دو متغیر جنسیت و سن». زبانشناخت، 12 (2): 229-260.
زندی، ب و امانی، م. 1395. «راهبردهای کنش گفتاری عذرخواهی در گویش بختیاری از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی»، مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران، 3 (14): 103-121.
زندی، ب، نجفیان، آ. و شاوله، ک. 1396. «راهبردهای کارگفت عذرخواهی در زبان کردی از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی». فرهنگ و ادبیات عامه. 5 (17): 139-162.
عصاره، ف. 1389. بررسی مسائل زبانآموزی کودکان پایة اول مناطق دوزبانه و ارائة برنامة درسی برای آنان، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
کینگ، ک. و مکی، آ. 1399. تاتیتاتی بر لبة دو زبانگی: چرایی، چیستی و چگونگی آموزش زبان دوم به کودک. ترجمۀ ل. باقری مطلق. تهران: راوشید.
ماسن، هـ. و همکاران. 1394. رشد و شخصیت کودک، ترجمة م. یاسایی، تهران: کتاب ماد.
یوسفی، ن، عبادی، س و پورسیاه، ف. 1397. «نگاهی جامعهشناختی به کنش گفتار انتقاد در زبان فارسی»، زبانپژوهی، 10 (27): 27-44.
Beebe, l. Takahashi, t. & Uliss – Weltz, R. 1990. "pragmatic transfer in Esl. Refusal". In ESL refusal in R. Scarsella, E. S, Anderson, & S.D. Krashern (ED) developing communicative competence in a second language. 55-73. New York: Newbury house publisher. Blum-Kulka, Sh. 1989. "Indirectness and Politeness in requests: Same or Different? Journal of Pragmatics. 11: 131-146. Byon. A. 2004. "Sociopragmatic Analysis of Korean Requests: Edagogolical Settings", Journal of Pragmatics, 36(9): 1673-1704. Eslami-Rasekh, Z. 2004. "Face-keeping Strategies in Reaction to Complaints: English and Persian". Journal of Asian Pacific Communication, 14 (1): 179-195. Ghanbar, Jamalinesar, Gowhary & Azizifar. 2015. "Investigating Apology Strategy among Male and Female Kurdish Bilinguals at Ilam". Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 190, 21 May 2015, 477-484. Yule, G. 1996. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |