تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,046 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,121,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,847,683 |
بررسی مؤلفههای تأثیرگذار در جذب گردشگران ورزشی (مطالعة موردی: استان گیلان) | ||
مطالعات جغرافیایی نواحی ساحلی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 7، اسفند 1400، صفحه 43-60 اصل مقاله (713.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی -مطالعه موردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/gscaj.2021.20193.1090 | ||
نویسندگان | ||
بهنام عاشقی* 1؛ مهرعلی همتی نژاد2؛ علی نظریان3؛ طوبی بیگ محمدی4؛ هلمت نصیر صالح5 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
4دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، ایران. | ||
5عضو هیئت علمی دانشگاه سلیمانیه عراق، دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای تأثیرگذار در جذب گردشگران ورزشی به استان گیلان است. مطالعةحاضر یک مطالعة توصیفی و پیمایشی و از روش دلفی بوده و جامعه آماری آن متشکل از 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و مدیریت گردشگری و متخصصان تورهای گردشگری میباشند که به روش هدفمند انتخاب شدهاند در ابتدا، دورههای دلفی تا ایجاد توافق نظری میان خبرگان ادامه یافت و نتایج آن از طریق ضریب توافق کندال بهوسیله بسته نرمافزاری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد، سپس مهمترین مؤلفهها در جذب گردشگران ورزشی به روش تاپسیس از طریق نرمافزار اکسل شناسایی و رتبهبندی شد، یافتههای تحقیق نشاندادن که آشنایی مدیران با بازاریابی گردشگری ورزشی با میانگین وزنی: 8.43، خدمات ارزان و با کیفیت با میانگین وزنی: 8.25، وجود نواحی ساحلی و دسترسی آسان به جنگل و دریا با میانگین وزنی: 7.90، وجود افراد متخصص و کار آشنا با میانگین وزنی: 7.82، سیستمهای حمل و نقل استاندارد و ایمن با میانگین وزنی: 7.75 و معرفی مناسب محل با میانگین وزنی: 7.72 و با توجه به ضریب توافق خبرگان: 7.91 بهعنوان مؤثرترین عاملها انتخاب شدند و نتایج روش تاپسیس نشان داد که مؤلفههای مدیریتی با ضریب تشابه: 0.717و مؤلفههای زیرساخت با ضریب تشابه: 0.685 برای گردشگران ورزشی میبایست تقویت یافته تا بتوان در آینده از گردشگران بیشتری چه در زمینه ورزشی و چه در هر زمینه دیگری در استان گیلان میزبانی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگر ورزشی؛ نواحی ساحلی؛ رویداد ورزشی؛ استان گیلان | ||
مراجع | ||
ادبی فیروزجاه، جواد (1385). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی کشور با تاکید بر جاذبههای طبیعی ورزشی، پایاننامه کارشناسی ارشد تربیتبدنی دانشگاه تربیتمدرس. اندام، رضا، منتظری، امیر و فیضی، سمیرا (1393). بررسی ابعاد کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، آذر و دی 93، 16: ص 36-15. بیگی، حمیده (1400). بررسی نقش عرضهداشتهای ورزشی بومی - محلی در توسعه گردشگری استان گیلان بر اساس مدل تلفیقی A’WOT. ، نشریه علمیپژوهشی مدیریت و توسعه ورزش (چاپ آنلاین). doi: 10.22124/jsmd.2020.14437.2144 حقپناه، یعقوب؛ ارغان، عباس و ابوذری، پانته آ (1392). عوامل مؤثر در بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران، اولین همایش ملی مدیریت گردشگری، طبیعتگردی و جغرافیا، همدان،https://civilica.com/doc/248607 حیدری، علیاکبر؛ روشن، سید علیقلی و نادری، نادر (1398). تأثیر بازاریابی گردشگری (آمیخته محل و مردم) بر توسعه کارآفرینی روستایی منطقه ریجاب استان کرمانشاه. فصلنامه پژوهشهای روستایی، زمستان 98، 4(10): ص 595-582. رحمانی، عبدالله؛ وزیرینژاد، رضا؛ احمدینیا، حسن و رضائیان، محسن (1399). مبانی روششناختی و کاربردهای روش دلفی: یک مرور روایی. نشریه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان؛ ۱۹ (۵): ص 538-515. رضوی، سید محمدحسین؛ دوستی، مرتضی و ذبیحی، اسماعیل (1395). بررسی و تحلیل عوامل اثرگذار بر جذب گردشگران ورزشی به استان مازندران با تاکید بر بازاریابی گردشگری ورزشی، فصلنامه علمیپژوهشی نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، 1(9): ص 138-121. رضوی، سیدمحمد حسین؛ حسینی، سید عماد و خواجهپور، اکرم (1392). بررسی جاذبههای طبیعی اثرگذار بر توسعه گردشگری ورزشی استان مازندران، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 17(9): ص 30-15. سنایی، محمد (1387). وضعیت توریسم ورزشی در سواحل استان مازندران و گیلان با چند کشور منتخب جهان، رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات. شیخی، داود و پازکی، معصومه (1396). ارزیابی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی گردشگری روستایی با استفاده از مدل آمیخته بازاریابی (P7) (مورد مطالعه: دهستان جوزان، شهرستان ملایر). فصلنامه پژوهشهای روستایی، پاییز 96، 3(8): ص 501-488. صفابخش، امیرحمزه،(1391). بررسی توانمندیها و امکانات ورزشی تفریحی منطقه آذربایجان و رابطه آن با توسعه گردشگری فعال و غیرفعال، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی. صفاری، الهام و شریفیفر، فریده (1394). اولویتبندی شاخصهای تأثیرگذار بر بازاریابی گردشگری ماجراجویانه در ورزش رفتینگ: مدل آمیخته 7 پی. کنفرانس ملی دستاوردهای فناورانه تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران. 28 آبان 94. بابلسر. عابدی سماکوش، محبوبه؛ فرزان، فرزام و دوستی، مرتضی. (1398). بررسی عوامل مؤثر در جذب گردشگران ورزشی فعال به گردشگری ساحلی دریای خزر. مجله علوم و فنون دریایی. 18 (3): ص74-61. عاشقی، بهنام و خاک شهرستانی، وحید (1398). تعیین عوامل مؤثر در گردشگری ورزشی استان گیلان. همایش ملی بازاریابی گردشگری پایدار، دانشگاه گیلان. غلامیقاجاری، حسن. کلاتهسیفری، معصومه و شیرخدایی، میثم (1396). شناسایی راهکارهای موفقیت استراتژی تقلید در شرکتهای کارآفرین ورزشی (مطالعة موردی: شرکت طنین پیک سبلان، برند بتا). نشریه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 19(5): زمستان 96، ص 51-37. گلزاده، ملیحه و سعیدی، هادی (1399). واکاوی اثرات گردشگری بر بهبود معیشت سکونتگاههای روستایی با تاکید بر گردشگری ورزشی (نمونه موردی: سکونتگاههای محور نی - بردهرشه شهرستان مریوان). فصلنامه علمی - پژوهشی نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، تابستان، 3(12): ص 574-557. محرمزاده، مهرداد؛ سیدعامری، میرحسین؛ صیادی، محمدامین و محمدی، میترا (1392). ارزیابی مهمترین شاخصهای مؤثر در توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی، دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 3 (2): ص 45-31. مطیعی لنگرودی، سید حسن؛ فردوسی، سجاد و شاه محمدی، حمیدرضا (1396). تبیین اثرات رضایتمندی گردشگران در بازاریابی گردشگری دریایی (موردمطالعه: نواحی ساحلی استان گلستان)، فصلنامه برنامهریزی منطقهای، 26(7): ص 54-41. مطیعی لنگرودی، سیدحسن؛ غلامی، علی و محمدزاده لاریجانی، فاطمه (1397). شناسایی و طراحی مدل عناصر آمیخته بازاریابی در ارتقای جایگاه گردشگری روستایی با رویکرد آیندهپژوهی (موردمطالعه شهرستان بابل). فصلنامه پژوهشهای روستایی، پاییز 97، 3(9): ص 395-376. میرزازاده، زهراسادات و عبدالملکی، حسین (1395). طراحی مدل موانع فراروی توسعه گردشگری ورزشی مشهد، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 34(11): ص 39-25. میرزایی کالار، سیدمهدی؛ همتینژاد، مهرعلی و رحمانینیا، فرهاد (1392). عوامل بازدارنده و سوقدهنده گردشگری ورزشی، نشریه مدیریت و توسعه، سال دوم، 2(1): ص 96-85. نظریان، علی؛ مولایینژاد، مصطفی؛ سوری، ابودر؛ نظریان، لیلا و عبدالهی، اعظم (1394). بررسی موانع گردشگری ورزشی استان گیلان با توجه به نیروهای رقابتی پورتر و مدل PEST. همایش ملی علوم ورزشی نوین، ورزش حرفهای و ارتقاء تندرستی. وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه گنبدکاووس. هنرور، افشار؛ مشرف جوادی، بتول و غفوری، فرزاد (1384). عاملهای سوقدهنده گردشگران به رویدادهای ورزشی بینالمللی برگزار شونده در کشور، نشریه المپیک، سال سیزدهم، 3(31): ص 63-51. Abdul Rahman, Noorul Shaiful fitri, Nur Hanis Bazaruddin, Syed Faizal shah seyed Johari shah, Mohd Hafizi Said & Mommad Khairuddin Othman. (2020). The Sustainability of Nautical Sports Tourism in Terengganu Using a Cost Benefit Analysis. Journal of Sustainability Science and Management. V 15 N 1january 2020, pp: 148-161. Aref, F. (2011). The effects of tourism on quality of life: A case study of Shiraz, Iran. Life Science Journal, 8(2), 26-30. Benur, A.M. & Bramwell, B. (2015). Tourism product development and product diversification in destinations. Tourism Management, 50, 213-224. Deshbhakt, Anandrao. Chikali, Tal. Vasmat, Tal Dist. Sport-Tourism Development in Kokan & Western Ghats: Constraints & Possibilities. Original Research Paper Physical Education. V 9. I 9. September 2019. Duglio, Stefano. Beltramo, Riccardo. (2017). Estimating the Economic Impacts of a Small-Scale Sport Tourism Event: The Case of the Italo-Swiss Mountain Trail CollonTrek. Sustainability Journal, 9, 343. Pp 1-17. Kiani, Mohammad Saeid. (2019) Sustainable tourism in sport with emphasis on spectators' contribution in environmental preservation. Health, sport, rehabilitation. 5 (3). 44-52. DOI: https://doi.org/10.34142/HSR.2019.05.03.05 Nyikana, Sibulela. Tembi M, Tichaawa (2018). Sport Tourism as a Local Economic. Development Enhancer for Emerging Destinations. Euro Economica. Issue 2 (37), pp: 76-89. Oranga HM, Nordberg E. The Delphi panel method for generating health information. Health policy and planning 1993 Dec 1;8(4):405-12. Pedrana, M. (2013). Local economic development policies and tourism. An approach to sustainability and culture. Regional Science Inquiry, 5(1), 91–99. QIN, M (2006), The discussion of experiential sports tourism as substitutable tourism forms, Tourism Institute of Beijing Union University, China. Rezvani, MR. (2008). [Development of rural tourism with sustainable tourism approach (Persian)]. Tehran: Tehran University Press. Williams, S. (2004). Tourism geography. New York: Rutledge Publication.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,784 |