تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,757 |
جایگاه نظریه گراف در تحلیل و مدل سازی شبکه ارتباطی: از نظریه تا کاربست، مطالعه موردی: بافت فرسوده شهر رشت | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 4، دی 1400، صفحه 213-237 اصل مقاله (4.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2021.18803.1611 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سیف ریحانی1؛ علی اکبر سالاری پور* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان | ||
2استادیار و عضو هئیت علمی گروه شهرسازی، دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
برای مدل سازی و نمایش شبکه فضایی، رویکردهای متعددی وجود دارد اما فقدان بررسی و مطالعه ارتباط میان رویکردها به چشم می خورد. بنابراین در مرحله مدل سازی شبکه، محققان غالبا بی اطلاع از تنوع رویکردهای موجود در سایر زمینه های تحقیقات شهری، پژوهشهای پیشین صورت گرفته در رشته خویش را در پی میگیرند. بافت های مسئله دار به دلیل اتصال پذیری پایین و دسترسی دشوار، در برابر سوانح طبیعی آسیب پذیر می باشند. در این خصوص اصلاح هندسی شبکه معابر نیز، بدون اولویت بندی مشخص، سبب افزایش هزینه های مدیریت شهری و بازدهی کم در حوزه مدیریت ریسک خواهد شد. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا پس از بررسی زمینه های نظری مدلسازی و نمایش شبکه فضایی، از طریق اولویت بندی مداخلات در خصوص بازگشایی و اصلاح هندسی، منجر به کاهش فاصله ی سفر، افزایش دسترسی و اتصال پذیری شود. جهت روشن شدن نقش و کاربرد نظریه گراف در مدل سازی شبکه، از تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شد و سپس مدل بلوک بندی مجدد، در یکی از بافت های شهر رشت، مورد آزمون قرار گرفت. در این خصوص شاخص پیچیدگی (گراف دوگان)، بهینه سازی توپولوژیکی (الگوریتم مربوطه)، بهینه سازی هندسی (الگوریتم مربوطه و برنامه نویسی در نرم افزار MATLAB)، مرکزیت و اتصال پذیری (SPACE SYNTAX) مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل محتوای کیفی بیان می دارند که جهت تعیین ویژگی های مورفولوژیکی طرح شهری، مناسب خواهد بود تا از گراف دوگان استفاده شود. شاخض پیچیدگی در بلوک مورد مطالعه 8 به دست آمد که از طریق بهینه سازی توپولوژیکی، این عدد به 2 کاهش یافت. با به کارگیری بهینه سازی هندسی نیز میانگین فاصله سفر از 17.4 به 10.68 تقلیل پیدا کرد. یافته های پژوهش حاضر می توانند در طرح های بازآفرینی مورد توجه قرار گیرند تا نواحی تاب آور را پدید آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
توپولوژی؛ بهینه سازی؛ بافت های فرسوده؛ تاب آوری؛ شبکه معابر | ||
مراجع | ||
رضویان، محمدتقی؛ علیان، مهدی؛ رستمی، حسین. (1397). ارزیابی آسیبپذیری مکانی زیرساختهای استان یزد با رویکرد پدافند غیرعامل. مجله علمی، 10 (1)، 31-63.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان. (1391). طرح آمایش استان گیلان. گیلان.
قلی پور، سودابه؛ مهدی نژاد، جمال الدین. (1399). تابآوری ارزشهای خیابانهای تاریخی در راستای حفاظت از آنها (نمونۀ موردی: خیابان چهارباغ اصفهان). باغ نظر، 17 (87)، 43-58.
مهندسین مشاور طرح و کاوش. (1394). طرح جامع شهر رشت. گیلان.
میرابیمقدم، مهرنوش؛ آقائی زاده، اسماعیل؛ اوجی، روحاله. (1398). بررسی مطلوبیت فضای سبز مجتمعهای مسکونی شهری (مطالعۀ موردی: شهر رشت). پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری، 7 (2)، 265-283.
سالاری پور، علی اکبر؛ مهرجو، مهرداد؛ خیل کردی، مائده. (۱۳۹۸). ارزیابی تاثیر پروژه های بزرگ مقیاس بر نگرش شهروندان به مدیریت شهری نمونه موردی: میدان شهرداری شهر رشت. نشریه مدیریت شهری، ۱۸(۵۶)، ۹۳-۱۰۸.
سالاری پور، علی اکبر؛ بابایی، محمد؛ رفیع زاده ملکشاه، المیرا. (1396). ارزیابی تأثیر معیارهای محیطی بر امنیت محلات شهری، مطالعه موردی محله زرجوب شهر رشت. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری، 8(28)، 83-98.
فولادی، شیوا؛ سالاری پور، علی اکبر. (1399). تبیین عوامل موثر بر ارتقا سطح مردم گرایی در محلات سنتی (مورد مطالعه: محلات استادسرا، چله خانه و پیرسرا شهر رشت). توسعه محلی (روستائی-شهری)، 12 (2)، 447-471. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,597 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 858 |