تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,912 |
کاربست سیاست های طراحی شهری در راستای ایجاد محلات پایدار با تاکید بر رویکرد TOD (موردپژوهی: محله منصور تبریز) | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 21-38 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2021.15626.1394 | ||
نویسندگان | ||
رحمت محمدزاده1؛ صابر محمدپور* 2؛ فاطمه اغنائی3 | ||
1گروه معماری دانشکده عمران دانشگاه تبریز | ||
2استادیار و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی، دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان، رشت | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته طراحی شهری دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
در شهرسازی معاصر دنیا، توجه به گسترش حمل و نقل عمومی و توسعه شهرها بر مبنای آن به یک اصل پذیرفته شده جهت مواجهه با ترافیک سنگین و مشکلات ناشی از آن و خلق محلاتی سرزنده، پویا و قابل زیست در شهرها تبدیل شده است. ایده توسعه حمل و نقل محور(TOD) در سطح خرد با ارائه راهکارهای طراحی شهری زمینه محور، بر گسترش اجتماعات محلی و محلات زیست پذیر تأکید می کند. محلاتی پویا، کارا، سرزنده و مشوق تعاملات اجتماعی که گسترش آنها از اهداف و انگاره های پایداری در طراحی شهری است. محله منصور تبریز از جمله محلاتی است که در مجاورت خود با احداث ایستگاه متروی شهید بهشتی مواجه بوده و برنامه و طرحی برای بررسی تاثیرپذیری محله از این زیرساخت حمل و نقل عمومی صورت نپذیرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر تبیین لزوم بهره مندی از مزایای سیستم حمل و نقل عمومی در راستای ایجاد و افزایش روند پایداری در محله منصور تبریز و کاربست سیاست های طراحی شهری حمل و نقل محور در راستای پایداری محدوده مورد مطالعه میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر به صورت روش توصیفی و تحلیلی است، روش گردآوری داده ها و اطلاعات به دو روش اسنادی، کتابخانه ای و همچنین پیمایشی و میدانی میباشد در روش میدانی در قالب پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه اطلاعات گردآوری می گردد. در ادامه با استفاده از مدل آرگون چشم انداز نویسی، تعیین اهداف، راهبرد و سیاست ها، به ارائه آلترناتیوها و ارزیابی آنها به کمک روش GAM پرداخته می شود. انتخاب بهترین سناریو جهت رسیدن به طراحی مناسب برای محله منصور تبریز با بکارگیری رویکرد TOD و پایداری محله، به عنوان نتایج پژوهش تدوین گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی شهری پایدار؛ اجتماعات محلی؛ توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی؛ محله منصور تبریز | ||
مراجع | ||
رفیعیان، مجتبی، پورجعفر، محمدرضا، تقوایی، علی اکبر و صادقی، علی رضا. ) 1392(. ارائه فرآیند طراحی شهری اجتماعات محلی با تأکید بر رویکرد توسعه حمل ونقل محور. مطالعات شهری، 2)6(، .59-74 عباس زادگان، مصطفی، بهزادفر، مصطفی و الوندیپور، نینا. )1392(. کاربست سیاست های طراحی محور در فرایند چهارچوب توسعه اجتماعات محلی. معماری و شهرسازی ای ران، 4)2(، .59-49 محمدزاده تیتکانلو، حمیده. )1378(. دگرگونی در نظریه های برنامه ریزی شهری و تأثیر آن بر روش های ارزیابی. برنامه و بودجه، 4) 9(، -47 .68 مفیدی شمیرانی، مجید و کاشانی جو، خشایار. )1388(. بررسی ارتباط متقابل حمل و نقل همگانی و توسعه شهری. نهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران. مهندسین مشاور نقش محیط. ) 1395(. طرح توسعه و عمران شهر تبریز )جلد 1(. اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی Abbaszadegan, M., Behzadfar, M., & Alvandipour, N. (2013). Use of design-based policies in Amin Nayeri, B., Zali, N., & Motavaf, S. H. (2019). Identification of regional development drivers by scenario Planning. International Journal of Urban Management and Energy Sustainability, 1(2), 67-80.
Mohammadzadeh Titkanlou, H. (1998). Transformation in urban planning theories and its impact approach. Urban Studies Quarterly, 2(6), 59-74. (in persian) Zali, N., Ghal'ejough, F. H., & Esmailzadeh, Y. (2016). Analyzing Urban Sprawl of Tehran Metropolis in Iran (During 1956-2011). Anuario do Instituto de Geociencias, 39(3). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 731 |