تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,137,564 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,855,011 |
بررسی و تحلیل نقدهای فمینیستی ادبیات کودک و نوجوان درنشریه تخصصی کتاب ماه کودک و نوجوان(1376-1393) | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، مهر 1399، صفحه 97-124 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2020.14495.1838 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه جمالی* 1؛ الهام جمشیدی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه هرمزگان | ||
چکیده | ||
نقد فمینیستی، بخشی از گفتمان فمینیستی است که در پی تجدید نظر در معیارهای نقد و ایجاد سنتی زنانه در ادبیات است. بررسی نقدهای فمینیستی نشریات تخصصی، نقش مهمی در شناسایی مسیر این گرایش در ادبیات کودک و نوجوان و تبیین نقاط قوت و ضعف نقد و نظریه فمینیستی در آرای منتقدان دارد. در این مقاله، در ضمن پژوهشی کیفی و با روش توصیفی و تحلیل محتوای قیاسی استقرایی، مقالاتی که در فاصله سالهای 1376تا 1393در کتاب ماه کودک و نوجوان با رویکرد فمینیستی نقد شدهاند، بررسی میشود و تلاش میشود نمایی از وضعیت نقدهای فمینیستی در این نشریه به تصویر کشیده شود. در مجموع از میان 1073مقاله، 27 مقاله با این رویکرد نقد شدهاند. زمان، به لحاظ کمی و کیفی، بر نقدها تأثیرگذار بودهاست. منقدان زن پرکارترند. پرکاربردترین مؤلفههای فمینیستی برگرفته از گرایشهای لیبرال و تا حدی رادیکال هستند. گرایش به نقد انگلیسی- آمریکایی بیش از دیگر گرایشها است. پرتکرارترین مضمون، نقد مردسالاری و جنبههای آن است. برگزیدن عنوان و مقدمه مناسب برای بحث، توجه به نام و تصویر روی جلد اثر، دستهبندی موضوعی و درنهایت نتیجهگیری همسو با اهداف و ارائه پیشنهاد به مخاطبان و نویسندگان آثار خلاقه از نقاط قوت نقدها است. بیتوجهی به نظریههای نقد فمینیستی ادبیات کودک، عدم استناد به رویکردهای فمینیستی در تحلیل آثار، عدم ارجاع به متن خلاقه برای تأیید مباحث نظری، سود نجستن از منابع دستاول و پرداختن به موضوعات نامرتبط با موضوع اصلی از عمدهترین اشکالاتی است که در مقالات دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد فمینیستی؛ ادبیات کودک و نوجوان؛ نشریات تخصصی؛ کتاب ماه کودک و نوجوان | ||
مراجع | ||
آبرامز، ام. اچ. 1385. «نقد ادبی فمینیستی». ترجمه س. واصفی. چیستا، (230): 788-795. آبوت، پ. و والاس، ک. 1393. جامعهشناسی زنان، ترجمه م. نجمعراقی. تهران: نی. استیونز، ج. 1387. «جنسیت و نوع ادبی». ترجمه ا. حسینی. دیگرخوانیهای ناگزیر؛ رویکردهای نقد و نظریه ادبیات کودکان، به کوشش م. خسرونژاد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. اکرمی، ج.1380. «حدیث دردزایی تبار مورهشین». کتاب ماه کودک و نوجوان،(48): 44-48. انصاریان، م. 1381. «روایت آرزوهای گمشده». کتاب ماه کودک و نوجوان،(61): 45-49. انصاریان، م. 1382. «رویکرد دخترانه به ادبیات کودک و نوجوان؛ سیری تطبیقی در داستانهای مژگان کلهر». کتاب ماه کودک و نوجوان، (76): 93-95. انصاریان، م. 1383الف. «تقابلها در داستانهای هانس کریستین اندرسن». کتاب ماه کودک و نوجوان، (89): 116-119. انصاریان، م. 1383ب. «خرد جنسیت ندارد، احساسات نیز». کتاب ماه کودک و نوجوان، (87): 65-68. انصاریان، م. 1383ج. «دختری در طوفان سنت». کتاب ماه کودک و نوجوان، (86): 35-38. انصاریان، م. 1383د. «سیاره ناشناخته». کتاب ماه کودک و نوجوان، (80): 99-103. انصاریان، م. 1384. «نشانههای نوگرایی در کتابهای کودک و نوجوان». کتاب ماه کودک و نوجوان، (95): 40-43. انصاریان، م. 1394. ادبیات مذکر، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. برتنس، ه. 1391. مبانی نظریه ادبی، ترجمه م.ر. ابوالقاسمی. تهران: ماهی. برسلر، چ. 1389. درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، ترجمه م. عابدینی فرد. تهران: نیلوفر. بیسلی،ک. 1389. درآمدی بر نظریه فمینیستی؛ چیستی فمینیسم، ترجمه. م. زمردی. تهران: روشنگران و مطالعات زنان. پاینده، ح. 1397. نظریه و نقد ادبی، ج2. تهران: سمت. پل، ل. 1381. «رویکرد گسترده نقد فمینیستی ادبیات کودک و نوجوان». ترجمه ع.ر. کرمانی. پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، (28): 53-68. تانگ، ر. 1393. درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی، ترجمه م. نجم عراقی. تهران: نی. تکر، د.ک. و وب، ج. 1391. درآمدی بر ادبیات کودک؛ از رمانتیسیسم تا پستمدرنیسم، ترجمه مؤسسه خط ممتد اندیشه. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. تمیزی، ب. 1379. «تاریخچه نقد ادبی فمینیستی». جنس دوم (مجموعه مقالات)، گردآورنده ن. خراسانی. ج 6 و 7. توسعه: 42-56. جمالی، ع. 1389. پژوهشی جنسیتگرایانه در ادبیات کودک و نوجوان؛ با تحلیل داستانهای فانتزی پس از انقلاب اسلامی، رساله دکتری. تهران: دانشگاه تهران. حسن آبادی، م. 1381. مکتب اصالت زن (فمینیسم) در نقد ادبی، مشهد: نیکو نشر. حسینیون، ا. 1389. «نگاهی به کتاب مادهشیر سرکش؛ من شوالیهام یا دخترک؟». کتاب ماه کودک و نوجوان، (151): 19-23. ذاکر، ف.1380. «آدم کوچولوها». کتاب ماه کودک و نوجوان، (43): 32-35. رضوی، ع. و مسنن فارسی، ح. 1389. «وضعیت استناد در پژوهشنامه و کتاب ماه کودک و نوجوان». مطالعات ادبیات کودک، (2): 71-100. سلدن، ر. 1375. نظریه ادبی و نقد عملی، ترجمه ج. سخنور و س. زمانی. تهران: پویندگان نور. سلدن، ر. و ویدوسون، پ. 1392. راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه ع. مخبر. تهران: طرح نو. سنگری، ف. 1380. «وقتی سنت دستوپاگیر میشود». کتاب ماه کودک و نوجوان، (44): 52-53. سیکسو، ا. 1387. «بر آشوبیها». به سوی پسامدرن، ترجمه پ. یزدانجو. تهران: مرکز. 51-164. شووالتر، ا. 1389. «نقدی از آن خود». زن و ادبیات، ترجمه م. نجم عراقی و م. صالحپور. تهران: چشمه. 101-138. شیخرضایی، ح. 1378. «پدرعصبانی است، فاصله بگیرید». کتاب ماه کودک و نوجوان،(21): 24-25. شیخرضایی، ح. 1379. «سهم زنان در صلح». کتاب ماه کودک و نوجوان،(32): 26-27. شیخرضایی، ح. 1386. «اگر زیبای خفته پسر بود». پژوهش نامه ادبیات کودک و نوجوان،(51): 54- 60. صاعلی، ش.1381. «هلی فسقلی در سرزمین غولها چه میخواهد؟». کتاب ماه کودک و نوجوان، (63): 57-63. صالحی، ک. 1392. کارنامه توصیفی تحلیلی مقالههای پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، پایاننامه کارشناسی ارشد گرایش ادبیات کودک و نوجوان. شیراز: دانشگاه شیراز. صدریزاده، ن. 1391. «چگونگی نبرد و شکست آرمان برابری». کتاب ماه کودک و نوجوان، (182): 43-47. صدیقی، م. و جمالی، ع. و کهن سلوکویی، ز. «نقد و نظریه ادبیات کودک به روایت کتاب ماه کودک و نوجوان». مطالعات ادبیات کودک، (13): 107-113. فریدمن، ج. 1389. فمینیسم، ترجمه ف. مهاجر. تهران: آشتیان. کائدی، ش. 1380. «جنس دوم». کتاب ماه کودک و نوجوان، (48): 40-43. کائدی، ش. 1381الف. «آویز و گریز از سنت». کتاب ماه کودک و نوجوان، (65): 103-105. کائدی، ش. 1381ب. «دختران دشت، دختران انتظار». کتاب ماه کودک و نوجوان، (57 و 58): 38-39. کریمی، ا. 1391. «چند ساحره ویکتوریایی». کتاب ماه کودک و نوجوان، (185): 41-45. کلیگز، م. 1388. درسنامه نظریه ادبی، ترجمه ج. سخنور و دیگران. تهران: اختران. مرتضایی، م. و مهربخش، ی. 1389. «مستقل نبودن، مسأله این است». کتاب ماه کودک و نوجوان، (155): 20-26. میشل، الف. 1376. پیکار با تبعیض جنسی، ترجمه م.ج. پوینده. تهران: نگاه. هام، م. و گمبل، س. 1382. فرهنگ نظریههای فمینیستی، ترجمه ف. مهاجر و ن احمدی خراسانی. تهران: توسعه. Nodelman, P. & Reimer, M. 2003. The Pleasure of children's literature, Third Edition. Inc: Ally and Bacon. Paul, L. 2004. “Feminism revisited”. in International companion Encyclopedia of children's Literature, P. Hunt (ed.). Secand edition. London & New York: Routledge. 141-152. Tacker, D. 2001. “Feminine Language and the Politics of Children's Literature”. A critical Journal OF children's literature The Lion and Unicorn, Volume25. (1): 3-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 677 |