تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,900,108 |
تحلیلی نوستالوژیک و آیکونیک از کارکرد المانهای شهری رشت | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 11، تیر 1399، صفحه 19-41 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2020.15253.1358 | ||
نویسنده | ||
حسین عابددوست* | ||
استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
بیان مسأله: المانهای شهری نقش چشمگیری در شکلگیری، تغییر و بازتولید هویت شهری دارند، این عناصر یکی از زمینه های ظهور نشانهها و نمادها هستند. نشانهها به شکلهای مختلف میتوانند در فضای شهری ظهور یابند و در پویایی و جذابیت بصری شهر و نیز ماندگاری تصویر آن در ذهن مخاطب تاثیرگذار باشند. حجمهای شهری بخشی از گرافیک شهری و زیر مجموعه هنر شهری است و کیفیتهای بصری و محتوایی آنها بر فضای شهر تاثیرگذار است. پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که کارکرد المانهای شهری در ایجاد هویت شهری با رویکرد خاطرهانگیزی چیست و فرایند ارتباطی نشانههای موجود در حجمهای شهری در ارتباط با مخاطب چگونه است. هدف: تحلیل المانهای شهر رشت با رویکرد نوستالژی مورد توجه قرار گرفته و در نمونههای منتخب، فرایند شکلگیری آیکن، هایپرآیکن و هایپوآیکن مورد بررسی قرار میگیرد. روش: روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب ترکیبی از مطالعات کتابخانهای و مشاهدات میدانی است. تجزیه تحلیل دادهها کیفی است. یافتهها: حس نوستالژی با کاربرد المانها و حجمهای برگرفته از هنر و فرهنگ در محیط شهری ایجاد میشود که بخشی از هویت شهر است. نتیجه گیری: : تداعی نوستالژی را میتوان در مجسمههای شهر رشت با مضامین تاریخی و فرهنگی مشاهده کرد. تعدادی از مجسمههای شهر رشت با ارجاع به طبیعت بومی، کارها و مشاغل سنتی، آثار تاریخی و نیز وقایع حماسی و قهرمانی، احساس تعلق خاطر و حس مکان را در مخاطب ایجاد میکند. | ||
تازه های تحقیق | ||
برخی ازحجمهای شهر رشت که عموما با هدف بیان ارزشهای متعالی یا سیاسی طراحی شدهاند علاوه بر القای حس نوستالژی از طریق نشانههای حجمها، نشانههای نمادین در ارتباط با شهروندان، حرکت به سوی والایی را طی میکنند و با گذر از آیکن به هایپر آیکن تبدیل میشوند. این نشانهها در تعامل، آمیختگی و داد و ستد فرهنگی با شهروندان، امکان توسعه به سوی نماد و استعاره را مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
المانهای شهری؛ نشانه های شهری؛ نوستالژی؛ فرایند آیکونیک؛ شهر رشت | ||
مراجع | ||
آسیابی، محمد. (1389). میادین شهری از معنا و مفهوم تا واقعیت آن در شهرهای ایران.تهران: طحان:هله. استوار، مسیب. (1392). هنرگرافیکمحیطی. تهران: انتشارات رازنامه. ایلوخانی، مسعود. (1393). گرافیکمحیطی.تهران: انتشارات فاطمی. احمدی، بابک. (1380). ساختارو تاویل متن. چاپ پنجم، تهران: نشرمرکز. بشیر، حسن و جعفری هفتخوانی، نادر. (1386). درآمدیبرکاربردنشانهشناسیدرتحلیلپیامهایتبلیغاتی؛ مطالعةموردی: آگهیهایمطبوعاتی. ماهنامه اندیشه مدیریت، 1(2) ، 18-51 . بلالی اسکوبی، آزیتا، حیدرترکمانی ، مینا و دیبا، فربد. (1398). تحلیل لایه ای علت های تغییر مفهوم محله در ارتباط با حس تعلق و ارایه سناریوهای بدیل. دانش شهرسازی،3(3)، 61- 74. پوری رحیم، علی اکبر، خانی، حسین و بیطرفان، مهدی. (1394). طراحی الگوی مبلمان شهری چند منظوره. تهران: ناشر عمارت پارس ناشر و موسسه انتشاراتی جام جم. ترنر، تام. (1996). شهر همچون چشم انداز. ترجمه فرشادنوریان (1384). تهران: شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری. حبیب، فرح. (1385). جستارهای شهرسازی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات. جنسن، هورست والدمر (1999). تاریخ هنر.ترجمه پرویزمرزبان (1379) تهران: نشر علمی فرهنگی. دانسی، مارسل. (2002). نشانه شناسی رسانه ها. ترجمه: گودرز میرانی و بهزاد دوران (1387)، تهران: نشر چاپار دادور، ابوالقاسم و الهام منصوری. (1385) درآمدی بر اسطوره ها ونمادهای ایران در عهد باستان. تهران: نشر کلهر و دانشگاه الزهرا. دوبوکور، مونیک. (1989). رمزهای زنده جان. ترجمه جلال ستاری (1387 )، تهران: نشر مرکز. دیویس، لولین. (2000). راهنمای طراحی شهری. ترجمه رضا رضایی (1384)، تهران: شرکت عمران شهرهای جدید. چندلر، دانیل (2003). مبانینشانهشناسی. ترجمه: مهدی پارسا (زیر نظر فرزان سجودی(1387) ، تهران: انتشارات سوره مهر. سالاری پور، علی اکبر. (1397). بررسی فرایند دلبستگی کودکان به محله: مطالعه محله گلسار شهر رشت. دانش شهرسازی، 2(1)، 23-39. سجودی، فرزان. (1387). نشانه شناسی کاربردی. تهران: انتشارات علم. سجودی، فرزان. (1393). تاملی نشانه شناختی بر مفهوم نوستالژی. پایگاه شهر کتاب:کد5642،www.bookcity.org شعیری،حمیدرضا. (1390). بررسی فرایند آیکونیک، آیکن، هایپوآیکن، هایپرآیکن. نقدنامه،کتاب تخصصی شماره 1 تهران: خانه هنرمندان ایران شعیری، حمیدرضا. (1391). نشانه-معناشناسی دیداری. تهران: نشر سخن. شی جی وا،هیداکی. (1987). هم نشینی رنگها. ترجمه فریال دهدشتی شاهرخ (1377) ، تهران: نشرکارنگ. شوالیه، ژان، گربران، آلن. (1996). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی (1388)، تهران : نشر جیحون. صفوی، کورش. (1385). آشنایی با معنی شناسی. تهران: پژواک کیوان. صفوی، کوروش. (1391). آشنایی با زبان شناسی در مطالعات ادب فارسی. تهران: نشر علمی. ضیمران، محمد. (1382). درآمدی بر نشانه شناسی هنر. تهران : نشر قصه. کارمونا، متیو، هیت، تیم، تیسدل،تنزاک و استیون. ( 2003). مکان های عمومی، فضاهای شهری، ابعاد گوناگون طراحی شهری. ترجمه فریبا قرائی، مهشید شکوهی، زهرا اهری و اسماعیل صالحی (1394)، تهران: انتشارات دانشگاه هنر. کوپر،جی،سی. (1993). فرهنگ مصورنمادهای سنتی. ترجمه ملیحه کرباسیان، (1386)، تهران: نشر نو. کنگرانی، منیژه. (1391). ترامتنیت و ازآنِ خودسازی. نقدنامه ،کتاب تخصصی شماره 2، خانه هنرمندان ایران. کریمی آذری، امیررضا و صفر نژاد، مهسا. (1395). هویت در معماری. گیلان: انتشارات دانشگاه گیلان. مختاریان، بهار. (1390). اهمیت ایکونوگرافی و آیکونولوژی در دین پژوهشی. نقدنامه،کتاب تخصصی شماره 1 تهران: خانه هنرمندان ایران. عبدی، ناهید. (1390). درآمدی بر آیکونولوژی. تهران: نشر سخن نامورمطلق، بهمن. (1390). پیشینه شناسی تحلیلی آیکونوگرافی از سزارریپاتا امیل مال. نقدنامه، شماره 1، تهران: خانه هنرمندان ایران. وب سایت لیلیت آرت گالری. (1398). اصطلاح (هودجتریا و تئوتوکوس) و (بانو الیسا) در نقاشی. بازیابی شده 12 دی 1398 ازهاشمی، سید مناف. (1390). مبانی و روش های طراحی شهری. تهران: انتشارات طهان/هله. یاحقی ، محمد جعفر. (1388 ). فرهنگ اسطوره ها و داستان واره ها. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر. Ahmadi, B. (2001). Text structure and interpretation. Fifth Edition, Tehran: Markaz Publishing.(in Persian)
Asyabi, M. (2010). Urban squares from the meaning and concept to its reality in the cities of Iran. Tehran: Tahan: Haleh. (in Persian)
Abdi, N. (2011). An Introduction to Iconology. Tehran: Sokhan Publishing.(in Persian)
Bashir, H & Jafari Haftkhani, N. (2007). An Introduction to the Application of Semiotics in the Analysis of Advertising Messages; Case study: Press ads. Journal of Management Thought, 1 (2), 18-51. (in Persian)
Balali Oskobi, A., Haidar Turkmani, M. & Diba, F. (2019). Analysis of the causes of neighborhood concept change in relation to the sense of belonging and the presentation of alternative scenarios. Journal of Urban Science, 3(3), 61-74. (in Persian)
Baring, A. & Cashford, J. (1991).The Mythe of the Goddess. England: Arkana,
Bartoletti, R. (2010). Memory Tourism and the Commodification of Nostalgia. In: Peter Burns, Cathy Palmer, and Jo-Anne Lester (eds.), Tourism andVisual Culture (Vol. 1). 23-42, Wallingford: CABI
Bonnett, A. (2015). The geography of nostalgia: Global and local perspectives on modernity and loss. Routledge.
Boym, S. (2007). Nostalgia and its discontents. The Hedgehog Review, 9(2), 7-19.
Carmona, Matthew, Heath, Tim, Tisdell, Tenzak and Steven (2003). Public places, urban spaces, various dimensions of urban design. Translated by Fariba Qaraei, Mahshid Shokouhi, Zahra Ahri and Ismail Salehi (2015), Tehran: Honar University Press. (in Persian)
Chundler, D. (2003). Basics of semiotics. Translation: Mehdi Parsa (under the supervision of Farzan Sojudi, farzan (2008), Tehran: Surah Mehr Publications. (in Persian)
Cizmic. S. (2019, Dec 12). Seyo Cizmic reveals the comedy and tragedy of life [The re: art]. Ritrieved, January. 2, from http://thereart.ro/seyo-cizmic/
Cooper Jean, C. (1993). An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols. Translated by Maliha Karbasian. (2007), Tehran: New Publishing. (in Persian)
Dadvar, A. and Mansouri, E.(2006) An Introduction to the Myths and Symbols in ancient persian. Tehran: published by Kalhor and Al-Zahra University. (in Persian)
Danci, M. (2002). Media Semiotics. Translation: Goodarz Mirani and Behzad Doran (2008), Tehran: Chapar Publishing. (in Persian)
Davis, J. (2010). Sustainable nostalgia. Memory Studies, 3(3), 262-268.
Davis, F. (1979). Yearning for Yesterday: A Sociology of Nostalgia. New York: Free
Davis, L. (2000). Urban Design Guide. Translated by Reza Rezaei 2005, Tehran: New Cities Development Company. (in Persian)
De Beaucorps, M. (1989). Les Symboles Vivants. Translated by Jalal Sattari (2008), Tehran: Markaz Publishing. (in Persian)
Discover Brežice.
Habib, F. (2006). Urban research essays. Islamic Azad University, Research Sciences Branch. (in Persian)
Hashemi, S. M. (2011). Fundamentals and methods of urban design. Tehran: Tahan / Haleh Publications. (in Persian)
Ilukhani, M. (2013). Environmental graphics. Tehran: Fatemi Publications. (in Persian)
Jensen, Horst Waldemar (1999). History of Art. Translated by Parviz Marzban (2000) Tehran: Scientific and Cultural Publishing. (in Persian)
Johansen, D. (1993). Dialogic Semiosis, Bloomington & Indianapolis, Indiana UniversityPress: Baldick, Chris. Literary Terms.
Kangrani, M. (2012). Transmittance and self-construction. Naghdnameh, Specialized Book No. 2, House of Iranian Artists. (in Persian)
Karimi Azari, A.R. & Safarnejad M. (2016). Identity in Architecture. Gilan: Guilan University Press. (in Persian)
Lee Fleming, Ronald. (2007). The Art of Place making: Interpreting Community through Public Art and Urban Design. London: Merrell,
Lynch, K. (1960). The Image of the City, Cambridge, Massachusetts, and London: The MIT Press.
Makhtarian, B. (2011). Importance of iconography and iconology in research religion.Naghdnameh, Specialized Book No. 1, Tehran: House of Iranian Artists. (in Persian)
Namvar Motlagh, B. (1390). Analytical Background Iconography by Cesarripata Emil Mal. Naghdnameh, No. 1, Tehran: House of Iranian Artists. (in Persian)
OStvar, M. (2013). Environmental Graphic Art. Tehran: Raznameh Publications. (in Persian)
Pierce, C. (1931-1935). The Collected Papers.Vol.IV.Par C.Hartshorne.Harvard university.Press.
Pouri Rahim, A.A., Khani, H. and Bitrafan, M. (2015). Multifunctional urban furniture design. Tehran: Pars Publisher Publisher and Jam Jam Publishing House. (in Persian)
Relph, E. (1976). Place and Placelessness, London: Pion.
Safavi, C. (2006). Familiarity with semantics. Tehran: Keyvan Pajhwok. (in Persian)
Safavi, C. (2012). Familiarity with linguistics in Persian literature studies. Tehran: Scientific Publishing. (in Persian)
Salaripoor, A.A. (2018). Study of children's attachment process to the neighborhood: Study of Golsar neighborhood of Rasht. Journal of Urban Science, 2 (Vol. 1), 23-39. (in Persian)
Schwalier, J., Gerbran, A. (1996). Culture of symbols. Translated by Soodabeh Fazli (2009), Tehran: Jeyhun Publishing. (in Persian)
Shairi, H. (2011). Investigate the iconic process, icons, hypoicon, hypericon. Naghdnameh, Specialized Book No. 1, Tehran: House of Iranian Artists (in Persian).
Shairi, H. (2012). Visual semiotics. Tehran: Sokhan Publishing (in Persian).
Shi Jay Va, H. (1987). Color combination. Translated by Ferial Dehdashti Shahrokh (1998), Tehran: Karang Publishing. (in Persian)
Sojudi, F. (2008). Applied semiotics. Tehran: Alam Publications. (in Persian)
Sojudi, F. (2014). Semiotic reflection on the concept of nostalgia. Book City Foundation: Code 5642, www.bookcity.org. (in Persian)
Turner, T. (1996). The city is like a landscape. Translated by Farshad Nourian (2005). Tehran: Urban Processing and Planning Company. (in Persian)
Yahaghi, M.J. (2009). The culture of myths and fiction. Tehran: Contemporary Culture Publications. (in Persian)
Zali, N., Ebrahimzadeh, I., Zamani-Poor, M., & Arghash, A. (2014). City branding evaluation and analysis of cultural capabilities of Isfahan city. European spatial research and policy, 21(2), 213-234.
Zali, N., Zamani-Poor, M., & Arghash, A. (2014). Analyzing the Identity Aspect of Cultural Heritage of Isfahan City from the Viewpoint of Visitors with the Aim of City Branding. Anuario do Instituto de Geociencias 37_2 (2), 206-215.
Zimaran, M. (2003). An Introduction to the Semiotics of Art. Tehran: Ghesseh Publishing (in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,629 |