تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,038 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,152,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,820,179 |
بررسی آزمایشگاهی سیستم دیوار همبسته دوگانه پسکشیده مجهز به ادوات اصطکاکی در ناحیه اتصال تیر به دیوار | ||
تحقیقات بتن | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1399، صفحه 13-26 اصل مقاله (2.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jcr.2020.13756.1377 | ||
نویسندگان | ||
محمد سجاد زارعیان1؛ محمدرضا اصفهانی* 2؛ عبدالله حسینی3 | ||
1گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
2گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سیستم دیوار بتنی همبسته دارای مقاومت، سختی و شکلپذیری مطلوبی میباشد و به عنوان یک سیستم سازهای مناسب برای ساختمانها مورد توجه است. با این حال این سیستم سازهای همچون سایر سیستمهای متعارف، بعد از زلزلههای بزرگ متحمل تغییرشکلهای ماندگار شده که منجر به عملیات تعمیر و بهسازی گسترده و هزینهبری میشود. سیستم دیوار همبسته دوگانه پسکشیده از جمله سیستمهای لرزهای جدیدی است که دارای قابلیت مرکزگرایی میباشد. در این سیستم، تیر همبند در دیوار فرو نمیرود و همبندی دیوارهای بتنی به وسیلهی پیشتنیده کردن تیر همبند با کابلهای پرمقاومت انجام میشود. در این تحقیق به بررسی آزمایشگاهی رفتار تیر همبند فولادی پسکشیده مجهز به ادوات استهلاک انرژی اصطکاکی در ناحیه اتصال به دیوار بتنی پرداخته میشود. سه نمونه با مقیاس 2⁄3 تحت بار چرخهای شبهاستاتیکی مورد آزمایش قرار گرفت. نمونهها شامل یک نمونه کنترلی فاقد سیستم استهلاک انرژی و دو نمونه مجهز به ادوات اصطکاکی با سطوح مختلف پیشتنیدگی بود. ادوات اصطکاکی در ناحیه اتصال تیر به دیوار به منظور استهلاک انرژی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد نمونههای مجهز به ادوات اصطکاکی توانایی تحمل تغییرشکلهای غیرخطی بزرگ، بدون تغییرشکل ماندگار و بدون خسارت قابل ملاحظه در سیستم را دارند و رفتار لرزهای پایداری تا دریفت 8% ارائه میدهند. افزودن ادوات اصطکاکی سبب افزایش 47% تا 62% ظرفیت باربری و افزایش قابلتوجه ظرفیت استهلاک انرژی نمونهها شده است. با افزایش 30% در نیروی پیشتنیدگی ادوات اصطکاکی، ظرفیت باربری حدود 10%، میانگین نسبت استهلاک انرژی نسبی حدود 15% و میانگین ظرفیت استهلاک انرژی تجمعی حدود 33% افزایش یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دیوار همبسته دوگانه؛ پسکشیدگی؛ جابجایی ماندگار؛ وسایل اصطکاکی؛ رفتار چرخهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 629 |