تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,246,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,900,084 |
تدوین و ارزیابی راهبردهای توسعه یکپارچه الگوهای حملونقل در راستای پایداری، با بکارگیری فرآیند تحلیل شبکه ای(مطالعه موردی: استان کرمان) | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 11، تیر 1399، صفحه 115-143 اصل مقاله (2.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2020.13260.1198 | ||
نویسندگان | ||
صابر محمدپور* 1؛ سارا امیری2 | ||
1استادیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه ای، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
بیان مسأله: حصول توسعه پایدار که در سایه آن رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی را به دنبال دارد، نیازمند ایجاد بسترها و زیرساختهای مناسبی است که شبکه حملونقل را میتوان یکی از عمدهترین و کاراترین آنها نامید؛ بنابراین یکی از مهمترین موضوعات مورد نظر در زمینه توسعه پایدار، راهبرد حملونقل پایدار است. این موضوع پرداختن به رویکردهایی که حملونقل را به سمت پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی سوق دهد، ضروری میسازد و یکی از رویکردها یکپارچهسازی حملونقل است. استان کرمان به دلیل عدم برنامهریزی مناسب در بخش حملونقل، به جایگاه واقعی خویش دست نیافته است. در این میان نیاز به ایجاد یک ظرفیت برنامهریزی مناسب و تغییر سبک برنامهریزی موجود وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر از جهت هدف، تحقیقی کاربردی است که در جهت تدوین و ارزیابی توسعه یکپارچه حملونقل منطقهای در استان کرمان میکوشد. روش:همچنین از نظر ماهیت و روش اکتشافی- توصیفی- تجویزی است. جهت دستیابی به اطلاعات عمدتاً از طریق مراجعه به متون موجود، کتب درسی، اسناد و مدارک و مقالات خواهد بود و از روش اسنادی استفاده شده است. همچنین در ادامه برای تکمیل اطلاعات از روشهای میدانی همچون استفاده از پرسشنامه و از روش مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری استان کرمان است و از تعدادی از کارشناسان، متخصصین و مدیران برنامهریزی حملونقل استان به عنوان نمونه آماری مصاحبه گردیده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از نظر کارشناسان از طریق مدل دلفی (Delphi) و تکنیک سوات (SWOT) تعدادی راهبرد جهت بهبود شرایط فعلی یکپارچگی حملونقل منطقه داده میشود. در ادامه راهبردهای حاصل، با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) اولویتبندی میشوند. یافتهها: نتیجه حاصل از این فرآیند پژوهش، نشاندهنده این است که راهبردهای مورد قبول در این برنامهریزی، راهبردهای تهاجمی هستند. لذا، راهبردهای تهاجمی با استفاده از مدل ANP تجزیهوتحلیل شده و اولویت نهایی آنها به همراه میزان وزن هرکدام از راهبردها ارائه شده است. نتیجه گیری: نتیجه نهایی حاصل از فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) نشاندهنده اهمیت و اولویت یکپارچگی مدیریتی- سازمانی بر سایر یکپارچگیهای مطروحه در این پژوهش هست. در واقع یکپارچگی در مدیریت سبب یکپارچگی در تصمیمگیریها شده و به طبع موجب میشود تا شرایط برای تحقق سایر انواع یکپارچگی مطرح شده در بخش حملونقل، فراهم گردد. | ||
تازه های تحقیق | ||
موضوعی که این پژوهش را از پژوهشهای دیگر متمایز میکند، بررسی یکپارچگی حملونقل در سطح منطقهای و استفاده از رویکرد برنامهریزی راهبردی در این زمینه است که در زمره مهمترین شیوهها و رویکردهای برنامهریزی شهری و منطقهای قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حملونقل پایدار؛ حملونقل یکپارچه؛ راهبردهای توسعه؛ حملونقل منطقهای؛ فرآیند تحلیل شبکهای؛ کرمان | ||
مراجع | ||
اسد، سیده عاطفه. (1395). برنامهریزیحملونقلپایداردرراستایدستیابیبهتوسعهمنطقهای)نمونه موردپژوهش : شمالکشورایران(. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، دانشکده هنر و معماری، گروه شهرسازی. امین رعایای جزه، مرضیه، دشتی موخر، سمانه و نجفی بابا نظر، پوریا. (خرداد 1394). مدیریت راهبردی حملونقل عمومی در راستای توسعه پایدار شهری کلانشهر تهران. مقاله منتشر شده در کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین در مهندسی عمران، معماری، محیطزیست و مدیریت، تهران (صص. 1-13). تهران: موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا. بهزادفر، مصطفی؛ فاطمه، گلریزان. (1387، آبان). حملونقل پایدار. ماهنامهبینالمللیراهوساختمان. 55، 22. حسینی، محمدحسن، روحانی، محمدجعفر، محمدی، محمد و یوسفی، سمیه. (آذر 1392). برنامهریزی راهبردی حملونقل منطقهای؛ مطالعه موردی شهرستان طارم. مقاله منتشر شده در کنفرانس بینالمللی مهندسی عمران، معماری و توسعه پایدار شهری، مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز، (صص 1-23). تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای. (1394). رویکرد اجتماعی در حملونقل (قسمت پنجم). سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمان. (1395). طرح آمایش استان کرمان. سلطانی، علی و فلاح منشادی، افروز. (1392). یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل راهکاری در جهت دستیابی به حمل و نقل پایدار مطالعه موردی؛ کلانشهر شیراز. مطالعات شهری، 5، 47- 60. شمش یوسفی، احمدرضا. (1393). توسعه منطقهای استان گیلان از طریق یکپارچهسازی شبکه حملونقل منطقهای. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری و شهرسازی، گروه آموزشی برنامهریزی و طراحی مجتمع زیستی. وبسایت شهرداری کرمان. (1395). درباره شهر، راههای عبوری و موقعیت استراتژیک. بازیابی شده در 25 آبان 1395، از http://www.kermancity.kr.ir . فلاح منشادی، الهام و روحی، امیر. (1394). مقدمهای بر الزامات و راهکارهای دستیابی به حملونقل یکپارچه شهری در تهران (294)، معاونت مطالعات و برنامهریزی امور زیرساخت و طرح جامع. محمودی، علی. (1376). اقتصاد حملونقل. تهران: نشر اقتصاد نو. وزارت کشور، معاونت عمرانی، دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور. (1386). معرفی سیستم یکپارچه حملونقل همگانی.
Aminroaya Jeze, M; Dashti Moakher, S, Najafi Baba Nazar, P. (June 2015). Strategic management of public transport for sustainable urban development of Tehran metropolis. Paper published in the International Conference on New Achievements in Civil Engineering, Architecture, Environment and Management, Tehran (pp. 1-13). Tehran: Vira Capital Idea Managers Institute (in Persian).
Asad, A. (2017). Sustainable transport planning in order to achieve regional development (case study, Mazandaran and Gilan). Master's thesis.University of Guilan, Faculty of Arts and Architecture, Urban Planning Group. (in Persian).
Barrella, E.M. (2012). Strategic Planning For a Sustainable Transportation System: A Swot-Based Framework for Assessment and Implementation Guidance for Transportation Agencies. Doctoral dissertation. Aristotle University of Thessalonica, Greece.
Behzadfar, M; Golrizan, F. (2008, November). Sustainable transportation. International Road and Building Monthly. 55, 22. (in Persian).
Beuthe, M. (2007). Intermodal freight transport in Europe. In T. Leinbach & C. Capineri, (Eds) Globalized Freight Transport: Intermodailty, E- commerce, Logistics and Sustainability, Cheltenham: Edward Elgar.
Booz (2011). Integrating Australia’s Transport Systems. Sydney: Infrastructure Partnerships Australia.
Clement, K., & Hansen, M. (2001). Sustainable regional development in the Nordic countries. Stockholm: Nordregio.
Clement, K., Hansen, M., & Bradley, K. (2003). Sustainable Regional Development: Learning from Nordic Experience. Stockholm, Sweden: Nordregio.
Ďurková, K., Čábyová, Ľ., & Vicenová, E. (2012). Regional development in economic core regions. Review of Applied Socio- Economic Research, 4 (2), 87-92.
Eggenberger, M., & Partidário, M. (2000). Development of a framework to assist the integration of environmental, social and economic issues in spatial planning. Impact Assessment and Project Appraisal, 18 (3), 201–207.
Fallah Manshadi, E, Rouhi, A. (2015). Introduction to the requirements and strategies for achieving integrated urban transportation in Tehran (294), Deputy for Studies and Planning of Infrastructure and Comprehensive Planning. (in Persian).
Filip, N., & Popa, C. (2014). The Role of Transport in Economic Development. Published in: “Mircea cel Batran” Naval Academy Scientific Bulletin, XVII (2), 25-26.
Glasson, J., & Marshall, T. (2007). Regional Planning. USA & Canada: Routledge.
Hazel, G. a. (2007). Megacities challenges. Munich: Siemens AG.
Hine, J. (2000). Integration, integration, integration… Planning for sustainable and integrated transport systems in new millennium. Journal of Transport Policy, 7 (3), 175-177.
Hosseini, M. H; Rouhani, M. J; Mohammadi, M; Yousefi, S. (December 2014). Strategic planning of regional transportation; A case study of Tarom city. Article published in the International Conference on Civil Engineering, Architecture and Sustainable Urban Development, Tabriz Petrochemical Welfare Complex, (pp. 1-23). Tabriz: Islamic Azad University, Tabriz Branch. (in Persian).
Hull, A. (2005). Integrated transport planning in the UK: From concept to reality. Journal of Transport Geography, 13(4), 318-328.
Keeling, D.J. (2007). Transportation geography: new regional mobilities. Progress Human Geography, 32 (2), 275-283.
Kerman Municipality website. (2016). About the city, transit routes and strategic location. Retrieved November 16, 2016, from http://www.kermancity.kr.ir. (in Persian).
Kerman Province Management and Planning Organization, (2016), Kerman Province Preparation Plan. (in Persian).
Litman, T., & Burwell, D. (2006). Issues in sustainable transportation. Int. J. Global Environmental Issues, 6 (4), 331-347.
Mahmoudi, A. (1997). Transportation economy. Tehran: New Economy Publishing. (in Persian).
May, AD., & Roberts, M. (1995). The design of integrated transport strategies. Journal of Transport Policy, 2 (2), 97-105.
Ministry of Interior, Deputy Minister of Civil Engineering, Office of Transportation and Secretariat of the Supreme Council of Traffic Coordination of the country's cities, (2007), Introduction of the Integrated Public Transportation and Transportation System. (in Persian).
Moody, RA. (2011). Integrated transport: from policy to practice. Journal of Urbanism, 4 (3), 285-286.
Mosaberpanah, M.A., & Darban Khales, S. (2013, September). The Role of Transportation in Sustainable Development. Conference: Developing the Frontier of Sustainable Design, Engineering, and Construction, Fort Worth, Texas (pp. 441-448) Texas: Institute of ASCE; University of Kansas.
Nijkamp, P. (1986). Infrastructure and Regional Development: A Multidimensional Policy Analysis. Empec, 11, 1-21.
Office of Program and Budget of the Roads and Transportation Organization, (2015), Social Approach in Transportation (Part Five). (in Persian).
Patterson, A., & Theobald, K.S. (1995). Sustainable Development. Agenda 21 and the New Local Governance in Britain, in Regional Studies, 29 (8), 773-778.
Potter, S., & Skinner, M. (2000). On transport integration: a contribution to better understanding. Journal of Futures, 32, 275-282.
Preston, J. (2012). Integration for Seamless Transport. United Kingdom: International Transport Forum.
Queensland Department of Transport, (1997), Integrated Regional Transport Plan.
Queensland Government, Department of Transport and Main Roads, (2011), Connecting SEQ 2031 – An Integrated Regional Transport Plan for South East Queensland.
Roberts, P. (1994). Sustainable Regional Planning, Regional Studies, 28(8), 781-787.
Scholler-Schwedes, O. (2010). The failure of integrated transport policy in Germany: a historical perpective. Journal of Transport Geography, 18 (1), 85-96.
Schwan, T., Dijist, M., & Dieliman, F. (2004). Policies for Urban Form and their Impact on Travel: The Netherlands Experience. Urban Studies Journal, 41 (3), 579-603.
Sgouridis, S.P. (2005). Integrating Regional Strategic Transportation Planning and Supply Chain Management: Along the Path to Sustainability. Published MSc dissertation. Massachusetts Institute of Technolo, Massachusetts.
Shams Yousefi, A. (2014). Regional development of Gilan province through the integration of the regional transport network. Master's thesis. Shahid Beheshti University, Faculty of Architecture and Urban Planning, Department of Planning and Design of Biological Complex. (in Persian).
Soltani, A; Fallah Manshadi, A. (2013). Integrating the Transportation System A Strategy for Achieving Sustainable Transportation A Case Study; Shiraz metropolis. Journal of Urban Studies, 5, 47-60. (in Persian).
Tasmanian Government, Department of Infrastructure, Energy and Resources, (2010), Southern Integrated Transport Plan.
Taylor, Z. (2011). Book review: Integrated Transport by Moshe Givoni and David Banister. Journal of Transport Geography, 19 (4), 1001-1008.
Transportation Association of Canada, Association des transports du Canada, (2007). Strategies For Sustainable Transportation Planning.
Western Australian Planning Commission, (2012), Guidelines for preparation of integrated transport plans.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 989 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 802 |