تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,134,411 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,851,828 |
تدوین سناریوهای گردشگری خلاق در شهر ارومیه | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4، دی 1399، صفحه 101-116 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2020.15374.1371 | ||
نویسندگان | ||
نشمیل رسولی1؛ میرنجف موسوی* 2؛ حسن هوشیار3 | ||
1دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
2استاد گروه جغرافیا، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استادیارگروه جغرافیا، واحد مهاباد، دانشگاه پیام نور، مهاباد، ایران | ||
چکیده | ||
بیان مسئله: گردشگری خلاق آخرین حلقه از زنجیرۀ گردشگری است و امروزه میتوان شاهد فراگیرشدن تقاضا برای محصولات گردشگری خلاق بود. در این برههزمانی رغبت ملل مختلف به سرمایهگذاری در این بخش بیشتر شده است که خود میتواند زمینهساز رقابت باشد. در این راستا جهت بهرهگیری هرچه بیشتر از ثمرات این صنعت، لزوم توجه به رویکرد گردشگری خلاق در شهر ارومیه بیشازپیش احساس میشود. هدف: ازاینرو هدف پژوهش حاضر، تدوین سناریوهای گردشگری خلاق در شهر ارومیه میباشد. روش:نوع تحقیق کاربردی توسعهای و روش بررسی آن با توجه به روش جدید آیندهنگاری، پیمایش نظرات کارشناسان و متخصصان در قالب پرسشنامه بهصورت ماتریس آثار متقابل بوده که در این تحقیق بر اساس روش گلولهبرفی 15 نفر انتخابشدهاند و از نرمافزار میکمک و سناریوویزارد برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده میشود، برای تحلیل و ارزیابی گردشگری خلاق در شهر ارومیه از40 عامل استفادهشده است که با نرمافزار میکمیک، رابطه بین متغیرها ارزیابی و پیشرانهای کلیدی استخراجشدهاند. سپس این عوامل در قالب گمانهها مورد تائید کارشناسان، طبقهبندی و وارد محیط سناریوویزارد شده که درنهایت سناریوهای بر اساس گمانهها در محیط سناریوویزارد بهصورت بحرانی، ایستا و مطلوب طبقهبندیشدهاند. یافتهها: با توجه به یافتههای مستخرج از نرمافزار میکمک، 10 عامل کلیدی تأثیرگذار شناسایی شدند و یافتههای مستخرج از سناریوویزاردنشانداد که 14 سناریو باورکردنی و محتمل (1 سناریو با وضعیت مطلوب، 4 سناریو با وضعیت ایستا و 9 سناریو با وضعیت بحرانی) برای وضعیت آینده گردشگری خلاق در شهر ارومیه در افق 1404 به دست آمدند. نتیجه گیری: با توجه به نظرات کارشناسان شرایط ناامیدکنندهای برای توسعه گردشگری خلاق شهر ارومیه وجود دارد و لزوم برنامهریزی جهت مقابله و کاهش تأثیرات منفی ناشی از وقوع آنها و همچنین ضرورت توجه به سناریو مطلوب یا همان توسعۀ گردشگری خلاق شهر ارومیه را ضروری ساخته است. | ||
تازه های تحقیق | ||
| ||
کلیدواژهها | ||
آینده نگاری؛ گردشگری خلاق؛ سناریونگاری؛ ارومیه | ||
مراجع | ||
بامری، علی. (1397). بررسی و تحلیل وضعیت گردشگری خلاق در شهر زاهدان. پایاننامه منتشر شده کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان. گروه در رشتۀ جغرافیا و برنامهریزی گردشگری. بذرافشان، جواد و بامری، علی. ( 1397). بررسی و تحلیل وضعیت گردشگری خلاق در شهر زاهدان. برنامهریزی منطقهای، 8(31)، 167-180. بسته نگار، مهرنوش و حسنی، علی. ( 1397). رواداری؛راهبردی معنوی یا معنویتی راهبردی در توسعه گردشگریخلاق. باغنظر، 15(60)، 50-37. حسینی، سید رضا و مظفری، سید محمدمهدی. (1395). آیندهپژوهی، راهکاری برای ارتقاء صنعت گردشگری در ایران. چهارمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت( با رویکرد علوم پژوهشی نوین)، مرکز همایشهای سازمان مدیریت صنعتی. رباطی انارکی، عاطفه. (1395). برنامهریزی راهبردی گردشگری خلاق(نمونه موردی: شهر نایین). پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان. گروه برنامه ریزی شهری. زال، حسن، دوستی، فرشته و رمضان زاده، مهدی. (1397). گردشگری خلاق، ابزاری برای توسعه شهری (مطالعه موردی: کلانشهر تبریز). پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری،6(4)، 753-768. زالی، نادر و اسماعیلزاده، یعقوب. (1394). قابلیت سنجی توسعة گردشگری با رویکرد توسعة پایدار در شهر مرزی ارومیه. جغرافیا و آمایش شهری – منطقهای، 14، 99-104 زالی، نادر و عطریان، فروغ. (1395). تدوین سناریوهای توسعة گردشگری منطقهای بر اساس اصول آیندهپژوهی (موردمطالعه: استان همدان). آمایش سرزمین، 8(1)، 107-131. زالی، نادر. (1388). آیندهنگاری توسعه منطقهای با رویکرد برنامهریزی سناریو مبنا، نمونه موردی: استان آذربایجان شرقی. رساله منتشر نشده دکتری. دانشگاه تبریز. گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری. شفیعی، زهرا؛ فرخیان، فیروزه؛ میرقدر، لیلا. (1393). اصفهان بهعنوان شهر خلاق صنایعدستی با رویکرد توسعه گردشگری. جغرافیا، 12(43)،251-278. علیاکبری، اسماعیل و یاری، منیره. (1398). برنامهریزی گردشگری خلاق فرهنگی شهر سنندج بر پایه رقابتپذیری منطقهای با استفاده از تکنیک meta-swot . چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران. لطفی زاده دهکردی، سیمین دخت و شاهدی، بهرام. (1393). بررسی شاخصهای شهر خلاق با رویکرد توسعه گردشگری، کنفرانس بینالمللی توسعه پایدار. نخستین سمینار علمی تخصصی جاذبهها و دافعههای گردشگری، استان آذربایجان شرقی. محمدی، علی، محرر، معصومه و باباخانی فرد، محمدصادق. ( 1395). ارائه چارچوبی برای ارزیابی محصولات گردشگری خلاق با استفاده از کارت امتیازی متوازن. گردشگری و توسعه، 5(2)، 17-34. موسوی، میرنجف، جلالیان، اسحاق و سادات کهکی، فاطمه. ( 1396). تدوین سناریوهای عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی با استفاده از سناریو ویزارد). گردشگری شهری، 4(3)، 49-62. مهاجر، بشری. ( 1395). شناسایی مؤلفههای کلیدی گردشگری خلاق هنر محور برای کودکان (مطالعه موردی: صنایعدستی اصفهان). پایاننامه ارشد مدیریت جهانگردی گرایش برنامهریزی توسعه جهانگردی، دانشکده پژوهای عالی هنر و کارآفرینی گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه هنر اصفهان.
Ali Akbari, E & Yari, M. (2019). Creative cultural tourism planning of Sanandaj city Based on regional competitiveness using meta-swot techniques. The 14th Congress of the Iranian Geographic. (in Persian)
Bameri, A. (2018). Study and analysis of the status of creative tourism in Zahedan. (published MA Thesis). University of Sistan & Baluchestan.Department. Zahedan, Iran. (in Persian)
Bastenegar, M & Hassani, A. (2018). Tolerance; a Spiritual Strategy or a Strategic Spirituality in Development of Creative Tourism. Bagh-E Nazar, 15(60), 38-50. (in Persian)
Bazrafshan, J., bameri, A. (2018). Study and analysis of the status of creative tourism in Zahedan. Journal of Regional Planning, 8(31), 167-180. (in Persian)
Canteiro, M., Córdova-Tapia, F., Brazeiro, A. (2018). Tourism impact assessment: A tool to evaluate the environmental impacts of touristic activities in Natural Protected Areas. Tourism Management Perspectives, 28, 220-227.
Chen, C. F., & Chou, S. H. (2019). Antecedents and consequences of perceived coolness for Generation Y in the context of creative tourism-A case study of the Pier 2 Art Center in Taiwan. Tourism Management, 72, 121-129.
Horng, J. S., Tsai, C. Y., Yang, T. C., & Liu, C. H. (2016). Exploring the relationship between proactive personality, work environment and employee creativity among tourism and hospitality employees. International Journal of Hospitality Management, 54, 25-34.
Hosaini, S.R & Mozafari, S.M.M. (2017). Futurism is a way to promote the tourism industry in Iran, 4th International Conference on Accounting and Management, Industrial Management Institute Conference Center. (in Persian)
Lee J. & Lee H. (2015). Deriving Strategic Priority of Policies for Creative Tourism Industry in Korea using AHP. Procedia Computer Science, 55, 479-484.
Lotfizadeh Dehkardi, S & Shahdi, B. (2014). Investigating the indicators of a creative city with a tourism development approach. International Conference on Sustainable Development, 1st scientific seminar of specialized tourist attraction and repulsion, East Azerbaijan Province. (in Persian)
Marques, L., & Borba, C. (2017). Co-creating the city: Digital technology and creative tourism. Tourism management perspectives, 24, 86-93.
Mohajer, B. (2017). Identification of the key factors of art-based creative tourismwith an emphasis on handicraftsfor children (case study: isfahan). (publishe MA thesis). Art University of Isfahan.Isfahan, Iran. (in Persian)
Mohammadi, A., Moharrer, M., Babakhanifard, M.S. (2016). Providing a Framework to Evaluate Creative Tourism Products Using Balanced Scorecard. Journal of Tourism and Development, 5(2), 17-34. (in Persian)
Mousavi, M., Jalalian, I., Sadat kahaki, F. (2017). Developing Scenarios of the Factors Affecting the Development of Tourism in West Azerbaijan Province Using the Scenario Wizard. Urban Tourism Quarterly, 4(3), 49-62. (in Persian)
Postma, A. (2015). Investigating scenario planning – a European tourism perspective, Journal of Tourism Futures, 1(1), 46 - 52.
Rahimi, M., & Pazand, F. (2017).The Pattern of Urban Living Tourism in IranUsing the Analytical Hierarchy Model, Journal of Innovation and Creativity in the Humanities,6(3), 97-124.
Richards G. & Marques L. (2012). Exploring Creative Tourism: Editors Introduction. Journal of Tourism Consumption and Practice, 4(2),1-11.
Robati Anaraky, A. (2017). Creative Tourism Strategic Planning (Case Study: Cityof Nain). The Thesis of M.A. in Field urban planning, Faculty of Architecture and Urbanism, Art University of Isfahan. (in Persian)
Ross, D., Saxena, G. (2019). Participative co-creation of archaeological heritage: Case insights on creative tourism in Alentejo, Portugal. Annals of Tourism Research, 79,1-14.
Ross, D., Saxena, G., Correia, F., & Deutz, P. (2017). Archaeological tourism: A creative approach. Annals of Tourism Research. 67, 37– 47.
Shafiei, Z., Farokhian, F., Mirghadr, L. (2014). Isfahan's potentials as a creative city of crafts with tourism development approach. Geography, 12(43), 251-278. (in Persian)
Tan S.K., Kung S. F., Luh D. B. (2013). A Model of Creative Experience in Creative Tourism. Annals of Tourism Research, 41,153-174.
Tan, S. K., Kung, S. F., & Luh, D. B. (2013). A model of ‘creative experience’in creative tourism. Annals of tourism research, 41, 153-174.
Tan, S. K., Luh, D. B., & Kung, S. F. (2014). A taxonomy of creative tourists in creative tourism. Tourism Management, 42, 248-259.
Tan, S. K., Tan, S. H., Luh, D. B., & Kung, S. F. (2016). Understanding tourist perspectives in creative tourism. Current Issues in Tourism, 19(10), 981-987.
Tang Z. (2014). Focus on Cultural Creative Tourism Based on SWOT Analysis: a Case of Heilongjiang Province. China. International Journal of Applied Environmental Sciences, 9(4), 1645-1652.
Wang, J., Huang, X., Gong, Zh., Cao, Kaiying. (2020). Dynamic assessment of tourism carrying capacity and its impacts on tourism economic growth in urban tourism destinations in China. Journal of Destination Marketing & Management, 15, 1-15.
Zaal, H., Doosti, F., Ramezanzadeh, M. (2019). Creative Tourism as a Tool for Urban Development (Case Study: Tabriz City), Geographical Urban Planning Research, 6(4), 753-768. (in Persian)
Zali, N. (2010). Regional development Foresight with emphasis onScenario-base planning approachCase study: (East Azerbaijan Province). The Thesis of PhD in Field Geography and urban planning, Faculty of humanity and social science, University of Tabriz. (in Persian)
Zali, N., Atrian, F. (2016). Presentation of Tourism Regional Development scenarios Based on the Principles of Futures Studies (Case: Hamadan Province), Town and Country Planning, 8(1), 107-131. (in Persian)
Zali, N., Ismaeelzaheh, Y. (2015). Assessment the Capacity of Tourism Development Using Sustainable Development Approach in the Border City of Urmia, Geography and Territorial Spatial Arrangement, 14, 89-104. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 897 |