تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,898,037 |
مجالسالنفایس نقطه عطفی در معاصرنویسی | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، فروردین 1398، صفحه 23-46 اصل مقاله (1009.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2019.11256.1547 | ||
نویسندگان | ||
سعید رادفر1؛ محمود فتوحی رودمعجنی* 2 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
مورخان و خوانندگان تاریخ ادبیات همیشه در تاریخ به دنبال مطالبی دستاول و اصیل بودهاند. از این روی آثار تذکرهنویسانی که درباره همعصران خویش نگاشتهاند همواره دارای اهمیت و اعتبار بیشتری بودهاست. با توجه به اعتبار معاصرنگاری در تاریخ ادبیات این جستار بر آن است تا روش معاصرنویسی در تذکره مجالسالنفایس را بهمثابه نخستین تذکره عصری در قلمرو ایران فرهنگی مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور شرح حال شاعران معاصر علیشیر نوایی را در تذکره مجالسالنفایس با کمک مؤلفههایی تحلیل میکنیم که بضعاً از روش «تراجمنگاری» اخذ کردهایم. بررسیها نشان میدهد مؤلفهای که به این تذکره اعتبار و اهمیت میبخشد عنصر «مؤلف» است. اهمیت این عنصرتا اندازهای است که اگر آن را از مجالسالنفایس جدا کنیم کل ساختار و معاییر تذکره به هم میخورد. نتیجه حاصل از این بررسی این است که معاصرنویسی امیرعلیشیر نوایی نگارشی «مؤلفمحور» است. نوایی از نوشتن تذکرهای عصری علاوه بر ثبت نام شاعران معاصر خویش، انگیزههای دیگری همچون تثبیت خویش بهمثابه شخصیت اول فرهنگی هرات، تثبیت جریانهای فرهنگی-ادبی آن روزگار و مانند آن داشتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ ادبیات؛ تذکره؛ تذکرهپژوهی؛ معاصرنویسی؛ تذکره عصری | ||
مراجع | ||
اسفزاری، م. 1339. روضات الجنات فی اوصاف مدینه هرات، بخش دوم. با تصحیح و حواشی و تعلیقات م.ک. امام. تهران: دانشگاه تهران. اوحدى حسینى بلیانى، ت. 1389. عرفات العاشقین و عرصات العارفین، تصحیح: ذ. صاحبکارى و آ. فخراحمد. ج1. تهران: میراث مکتوب. برتنس، ه. 1391. مبانی نظریه ادبی، ترجمه م. ر. ابوالقاسمی. تهران: ماهی. بیدکی، ه. 1394. ضرورت تصحیح انتقادی لطایفنامه فخری هروی (نخستین ترجمه مجالسالنفایس نوایی). تاریخ ادبیات، 3(77): 57-88. ــــــــــ . 1397. تحقیق در کانون ادبی هرات با تکیه بر تصحیح انتقادی لطایفنامه فخری هروی، رساله دکتری. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. جامی، ن. 1367. بهارستان، تصحیح ا. حاکمی. تهران: علمی. خواندمیر، غ. 1333. تاریخ حبیبالسیر فی اخبار افراد بشر، زیر نظر م. دبیرسیاقی، ج4. تهران: خیام. دولتشاه سمرقندی. 1999. تذکره الشعراء، به سعی و اهتمام ا. براون. لیدن: بریل. فتوحی رودمعجنی، م. 1387. نظریه تاریخ ادبیات، تهران: سخن. ــــــــــــــــــــ . 1395. صد سال عشق مجازی، تهران: سخن. سابتلنی، م.ا. 1395. امیرعلیشیرنوایی و روزگار او، ترجمه ج. عباسی. مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. سلطانی، ع. ا. 1396. قدرت، گفتمان و زبان (سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران)، تهران: نی. صفا، ذ. 1364. تاریخ ادبیات در ایران، ج 4. (از پایان قرن هشتم تا اوایل قرن دهم هجری). تهران: فردوسی. عوفی، م. 1324. لبابالالباب، بهسعی و اهتماما.براون. لیدن: بریل. گلچینمعانی، ا. 1363. تاریخ تذکرههای فارسی، ج 1. تهران: سنایی. نوایی، ا. 1363. مجالسالنفائس، بسعی و اهتمام ع. ا. حکمت. تهران: کتابفروشی منوچهری. ـــــــ . 1387. محاکمه اللغتین، مقدمه، تصحیح و تحشیه ح. محمدزادهصدیق. تبریز: اختر واصفی، ز. 1349. بدایع الوقایع، تصحیح ا. بلدروف. 2ج.تهران: بنیاد فرهنگ ایران. Verboven, K. & Carlier, M. & Dumolyn, J. 2007. "A Short Manual to the Art of Prosopography". Prosopography Approaches And Applications: A Handbook, London: University of Oxford .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 798 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 549 |