تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 738 |
تعداد مقالات | 6,941 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,888,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,703,478 |
بررسیِ تطبیقیِ مضامینِ فرهنگی در کتابهای آموزشِ زبانِ فارسی | ||
زبان فارسی و گویشهای ایرانی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، فروردین 1398، صفحه 113-128 اصل مقاله (554.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/plid.2019.9768.1241 | ||
نویسندگان | ||
علی دانشور کیان* 1؛ مریم حسینی لرگانی2؛ زهرا ابوالحسنی چیمه3 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، پردیس بینالمللی کیش | ||
2کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی | ||
3دانشیار زبانشناسی همگانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر با نگاه آمیختگی زبان و فرهنگ، برآوردی کوتاه از میزان و تأثیر جهتگیری فرهنگی در آموزش زبان فارسی به دیگران را تقدیم میکند و از روش چکلیست بایرام (1993) در سنجش محتوای فرهنگی و بررسی پیوند آموزش زبان با آموزههای فرهنگی سه کتاب زبان فارسی، دورۀ آموزش زبان فارسی و درس فارسی بهره گرفتهاست. در این سه کتاب، فرهنگ بزرگ یعنی عناصری چون تاریخ، موسیقی، ادبیات و هنر ایرانی و فرهنگ کوچک با مؤلفههای اجتماعی همچون رفتار، آداب، نگرش، باور، ارزش و هنجار، بررسی شدهاست. با این روش، به فراوانی تأکید هر یک از کتابهای یادشده بر آموزش صرف زبان با مضامین اجتماعی در چرخۀ زندگی، شامل خانواده، مدرسه و محیط کار از یک سو، و بسامد وقوع مضامین فرهنگی و چگونگی پرداختن به همۀ سطوح آن از سویی دیگر توجه شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ زبان؛ فرهنگ؛ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان | ||
مراجع | ||
برادران، ع. 1367. نقش فرهنگ در آموزش زبان انگلیسی در ایران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. پاکنهاد، م. 1380. «زن در زبان فارسی». پژوهش زنان، فصلنامۀ مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، (1): 77-100. پورنامداریان، ت. 1390. درس فارسی برای فارسیآموزان خارجی (دورۀ مقدماتی)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تاجالدین، ض. ۱۳۸۲. خواندن، تهران: انتشارات کانون زبان ایران. دارابی، س. و همکاران. 1383. آموزش فارسی برای خارجیان، لاهیجان: نشر نیکنگار. دورانتی، ا. 1395. انسانشناختی زبانشناختی، ترجمه ر. مقدم کیا، تهران: نشر نی. رزمجو، ح. 1378. مبانی آموزش زبان و ادبیات فارسی، لاهور: گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکدۀ خاورشناسی، دانشگاه پنجاب. ساپیر، ا. 1376. زبان: درآمدی بر مطالعۀ سخن، ترجمۀ ع. م. حقشناس، تهران: سروش. سلسلهسبزی، ک. 1377. بررسی ارتباط میان عوامل اجتماعی- فرهنگی و آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان دوم. پایاننامه کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی. صفار مقدم، ا. 1386. زبان فارسی، تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی. ضرغامیان، م. 1384. دورۀ آموزش زبان فارسی از مبتدی تا پیشرفته، تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی. عباسلو، م. 1379. بررسی تأثیر آموزش فرهنگ بر یادگیری زبان فارسی بهعنوان زبان دوم. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبایی. عسگری، م. 1385. واژهآموزی زبان فارسی، تهران: کانون زبان ایران. علائی، بهلول. 1383، موانع اجتماعی- فرهنگی کاربرد زبان فارسی به عنوان زبان آموزش در مناطق ترک زبان، پایاننامة کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی. Byram, M. 1993. Language and Culture Learning: The Need for Integration. In Byram. M. (Ed). Germany, its Representation in Textbooks for Teaching German in Great Britain. Frankfurt am Main: Diesterweg, 3-16. Byram, M. and others. 1994. Teaching and Learning Language and Culture Multilingual Matters; 100. Bristol, (Ed 385161). Cunnings Worth, A. 1995. Choosing your course book. Oxford: Heinemann. Hutchison, T. and E. Torres 1994. ‘The Textbook as Agent of Change’ ELT Jornal, 48 (4), 315-328 Khajavi, Yaser, Abbasian, Reza. 2011. International journal of Humanities and Social Science, vol. 1, no. 10: August, English language Teaching, National Identity and Globalization in Iran: The case of Public Schools. Samareh, Yadollah. 1977. A Course in Colloquial Persian (for Foreigners), University of Tehran, Center for Teaching Persian Language and Culture N. 3. Wardhaugh, R. 2002. An introduction to sociolinguistics. Oxford: BlackwellPublishers.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,016 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |