تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 744 |
تعداد مقالات | 7,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,192,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,873,390 |
آموزش واژه به فارسیآموزان عربزبان از طریق متون منظوم در مقایسه با متون منثور | ||
زبان فارسی و گویشهای ایرانی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، فروردین 1398، صفحه 63-83 اصل مقاله (770.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/plid.2019.11711.1319 | ||
نویسندگان | ||
شکرالله پورالخاص* 1؛ مهدی خدادادیان2؛ سجاد نصیری3 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2مربی آموزش زبان فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) | ||
3دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
ارتباط عمیق ادبیات با لایههای مختلف جوامع و پیوند آن با هویت و میراث فرهنگی، موجب شدهاست از این ابزار نیرومند و جذاب برای گسترش و آموزش زبان نیز بهره بگیرند. در این مقاله به بررسی اثربخشی بهرهگیری از متون ادبی در آموزش واژه به فارسیآموزان عربزبان پرداختهایم. برای این منظور، از فارسیآموزان عربزبان دورۀ پیشرفتۀ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) افرادی انتخاب شدند و پیشآزمونی با محوریت سنجش دانش واژگانی مربوط به واژههای جدید به کار رفته در متون پژوهش، در قالب متون منظوم و برگردان نثر آنها در دو گروه مساوی آزمون و گواه برگزار گردید. پس از آن، پسآزمونی برگزار شد. نمرات دو گروه آزمون و گواه در پیشآزمون و پسآزمون با آزمون تحلیل هموردایی بررسی شد. نتایج تحلیل آماری حاکی است اگرچه فارسیآموزان گروه پیشآزمون در پاسخگویی به پرسشهای پسآزمون، عملکرد بهتری داشتهاند، این تفاوت در عملکرد، معنادار نیست و درنتیجه فرضیۀ پژوهش که به کارآمدی و تأثیر بیشتر آموزش واژه به فارسیآموزان عربزبان از طریق متون منظوم در مقایسه با متون منثور تأکید دارد، به اثبات نمیرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان؛ متون منظوم؛ متون منثور؛ آموزش واژه؛ فارسیآموزان عربزبان | ||
مراجع | ||
آزادی کناری، ش. 1376. «ملاحظاتی در باب زبان با نگاهی به آموزش زبان فارسی به خارجیان، نامۀ پارسی، (7): 125 -258. آذری نجفآباد، ا. 1362. «روابط زبان و ادبیات»، دانشگاه انقلاب، (24): 46- 48. برومفیت، ک. 1374. «مهارتهای خواندن و مطالعۀ ادبیات در زبان خارجی». ترجمۀ س. بابایی. رشد آموزش زبان، (41): 17 -21. حقشناس، ع. 1371. «نظم، نثر و شعر؛ سه گونۀ ادب». مجموعه مقالات دومین کنفرانس زبانشناسی نظری و کاربردی، دانشگاه علامه طباطبایی:102-113. ــــــــــــــــــــــــ. 1370. مقالات ادبی، زبانشناختی. تهران: نیلوفر. راسخ مهند، م. 1392. درآمدی بر زبانشناسی شناختی؛ نظریهها و مفاهیم، تهران: سمت. رضی، ا. 1391. «کارکردهای تعلیمی ادبیات فارسی»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، (15): 97 -120. صفوی، ک. 1380. از زبانشناسی به ادبیات، تهران: سورۀ مهر. ضیاء حسینی، م. 1388. مبانی زبانشناسی برای دانشجویان زبانشناسی، مترجمی و آموزش زبان، تهران: رهنما. عزبدفتری، ب. 1390. «جایگاه ادبیات در کلاسهای آموزش زبان خارجی و چند مفهوم مرتبط». کتاب ماه ادبیات، (55): 87–93. فالک، ج. 1371. زبانشناسی و زبان؛ بررسی مفاهیم بنیادی زبانشناسی. ترجمۀ خ. غلامعلیزاده، مشهد: آستان قدس. کارتر، ر. 1381. «زبان و ادب». ترجمۀ ع. امام. نامۀ فرهنگ، (44): 148 -163. لطافتی، ر. 1387. «ادبیات، بستری مناسب برای آموزش زبان به زبانآموز ایرانی». پژوهش زبانهای خارجی، (46): 101- 115. مهکی، و. ف. 1370. تحلیل روش آموزش زبان. ترجمۀ ح. مریدی، مشهد: آستان قدس. Abukhattala, I. 2014. Literature in Foreign Language Education Programs: A New Perspective. Advances in Language and Literary Studies, 5(6), 216–227. Alabi, A. M. 2015. TEACHING VOCABULARY THROUGH POETRY IN AN EFL CLASSROOM. nternational Journal of New Trends in Arts, Sports & science education, 4(4), 22-30. Antika, R. 2016. Poetry in EFL Classroom. TELL-US JOURNA, 2(2): 20-35. Aydınoğlu, N. 2013. Integration of Poetry with Vocabulary Teaching. Mediterranean Journal of Educational Research, 14, 274-284. Babaee, R. & Wan , Y. 2014. Significance of Literature in Foreign Language Teaching. International Education Studies, 7(4), 80-85. Brumfit, C. j. & Carter, R. A. 1986. Literature and Language Teaching. Oxford : Oxford University Press. Chalikendy, M. A. 2015. Literature: A Natural Source For Teaching English in ESL/EFL Classrooms. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, (6), 224-234. Collie, J. & S. Slater. 1990. Literature in the Language Classroom: A Resource BookofIdeas and Activities. Cambridge: CUP. Daskalovska, N. & Dimova, V. 2012. Why Should Literature be Used in The Language Classroom?. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 46, 1182-1186. Hişmanoğlu, M. 2005. Teaching English Through Literature. Journal of Language and Linguistic Studies, 1, 53-66. Huda, M. E. 2012. Designing materials for the content of Bangladesh: Theories and Realities. Journal of Nazrul University, 1, 1-44. Khatib, M., Rezaei, R. & Derakhshan, A. 2011. Literature in The EFL/ESL Classroom. English Language Teaching, 4(1), 201-208. Lasar, G. 1993. Literature and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Ozen, B. & Mohammadzadeh, B. 2012. Teaching Vocabulary Through Poetry in An EFL Classroom. International Online Journal of Primary Education, 1(1), 58-72. Parkinson, B. & Reid Thomas, H. 2000. Teaching Literature in a Second Language . Edinburgh: Edinburgh University Press. Rush, P. 2011. Behind the Lines: Using Poetry in the Language Classroom. retrieved at http://library.nakanishi.ac.jp/kiyou/gaidai(30)/05.pdf on June 10, 2013. Shazu, R. I. 2014. Use of Literature in Language Teaching and Learning: A Critical Assessment. Journal of Education and Practice, 5(7), 29-35. Van, T. T. M. 2009. The Relevance of Literary Analysis to Teaching Literature in the EFL Classroom. Journal of English Teaching Forum, 3, 2-9.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 790 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 557 |