تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,070 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,897,817 |
نقدی روانکاوانه بر شعر «هملت» شاملو | ||
ادب پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 9، مهر 1388، صفحه 69-87 اصل مقاله (235.65 K) | ||
نویسندگان | ||
کاظم دزفولیان* ؛ فواد مولودی؛ حامد یزدخواستی | ||
چکیده | ||
در چند دهۀ اخیر «نقد روانکاوانه» از پویاترین و پرکاربردترین رویکردهای نظریۀ ادبی معاصر بوده است. فروید، یونگ و لکان مهمترین چهرههای روانکاوی در قرن بیستم بودند که با استفاده از مفاهیم رایج در نظریۀ روانکاوی خود، در خوانش متون ادبی تحولی بزرگ پدید آوردند؛ اما در عرصۀ نقد ادبی، پژوهشگران ما از یکسو، کمتر به نقد روانکاوانه پرداختهاند، و از سوی دیگر، تحقیقات محدود آنها بیشتر به آثار ادبی درونگرایانه و پُرراز و رمزی چون بوف کور و مکاتب خاصی مانند سوررئالیسم منحصر بوده است. در این مقاله با بهرهگیری از دو مفهوم بنیادین «دیگری» و «نگاه خیره» در نظریۀ لکان به تفکیک و تبیین سطوح روایتگری شعر هملت شاملو پرداختهایم تا چگونگی آمیختگی صدای دو روایتگر اصلی شعر (هملت و بازیگر) و چرایی لحظۀ افتراق این دو صدا معلوم گردد؛ در ادامه کهنالگوی «برادرکشی» به عنوان محور اصلی که باعث ارتباط عمودی بندهای شعر میشود بررسی و تحلیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد روان کاوانه؛ نگاه خیره؛ دیگری؛ برادرکشی؛ ناخودآگاه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,284 |