تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 766 |
تعداد مقالات | 7,260 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,623,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,093,899 |
تحلیل لالایی های گویش قاین از منظر جامعه شناسی زبان | ||
زبان فارسی و گویشهای ایرانی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، مهر 1397، صفحه 127-148 اصل مقاله (825.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/plid.2018.9732.1238 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه سادات مقداری* 1؛ الهه طالبی2؛ جلیل اله فاروقی3 | ||
1استادیار زبانشناسی همگانی دانشگاه پیام نور، قاین | ||
2کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار زبانشناسی همگانی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
ادبیات شفاهی؛ اشعار، ترانهها، لالاییها، حکایات، ضربالمثلها و ... از نسلی به نسلی میرسند و ثبت و تحلیل آنها اهمیت زیادی دارد، زیرا ما را در شناخت خردهفرهنگها یاری میدهند. تحقیق حاضر چارچوب تحلیلی- کیفی دارد. اطلاعات با روش میدانی و پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شدهاست. پرسشنامه مرتبط با مضامین لالاییهای قاین تنظیم، و برای اندازهگیری از مقیاسهای ترتیبی و اسمی استفاده شد؛ متغیرهای تحقیق (جنسیت، مضامین دینی- فرهنگی، موقعیت اجتماعی زنان و شرایط اقلیمی) مقیاس ترتیبی؛ و سؤالات جمعیتشناختی (سن، تحصیلات، شغل، تعداد و جنس فرزندان) مقیاس اسمیاند. لالاییها (692 بیت) با مصاحبه با زنان میانسال و مسن، از شهر قاین و روستاهای اطراف جمعآوری، و پس از پیادهسازی و آوانویسی تحلیل شد. تحلیلهای کمّی و محتوایی نشان داد که در لالایی، مادران، مفاهیم و اعتقادات مذهبی را به کودکان منتقل، و شخصیتهای تأثیرگذار مکتبی را معرفی میکنند. نیز موقعیت اقتصادی- فرهنگی منطقه و دردهای خود را بازگو میکنند. البته، سن، موقعیت اجتماعی و تحصیلات مادران در انتخاب لالایی برای دختر یا پسر تأثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
لالایی؛ جامعهشناسی زبان؛ فرهنگ عامیانه؛ قاین | ||
مراجع | ||
اکبری قانع، ح. 1395. تحلیل لالاییهای بخش ششتمد و روداب، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار افسر، آ. 1392. لالاییها در فرهنگ مردم خراسان جنوبی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند. پناهی، م. 1376. ترانه و ترانهسرایی در ایران؛ سری در ترانههای محلی، تهران: سروش. جمالی ، ا. 1387. لالایی در فرهنگ مردم ایران، تهران: سروش. جمالی یوسفی، ا. 1386. «نگاهی به لالاییهای کرمان». فرهنگ مردم ایران، (9): 70 -81. درویشی، س. و اکبری، م. 1395. «تجزیه و تحلیل مضامین نهفته در لالاییهای مادران، مطالعة موردی شهر شیراز». ارائه شده در کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و ... ایران، نک. https://www.civilica.com/Paper-OSCONF01-OSCONF01_019.html عنایت، ح، و دیگران. 1390. «لالاییها، رسانهای زنانه یا ملودی خوابآور کودکانه»، زن در فرهنگ و هنر، 3(2): 76-57. طباطبایی، س.ح. و طباطبایی، س.س. 1395. «تحلیل ساختاری و محتوایی ʼحداʽ (لالایی منطقۀ سرکویر)». ادبیات و زبانهای محلی ایران زمین، (14): 96-82. محمدپور ، ز. 1394. آنالیز موسیقیایی لالاییهای استان فارس و تحلیل مردمشناسی آنها. پایاننامۀ کارشناسی ارشد موسیقی، دانشگاه هنر تهران، دانشکدة موسیقی. مهاجری، ز. 1383. گُلِ پسته (مجموعه لالاییهای فارسی). مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی. میر، م. 1394. تحلیللالاییهایسیستانیازمنظرجامعهشناسی زبان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، مرکز قاین.
Brooks W. 2016. Putting lullabies to bed: The effects of screened presentations on lullaby practices. Australian Journal of Music Education . 50(2), 83-97. Olajide, S. B. 2006. Folktales as effective means of teaching Universal Basic
Education English in Nigeria. Journal of Professional Teachers. 1(2). 92-109. Davis, S. G. 2010. Ben Botkin’s FBI Files. Journal of American Folklore. 487- 122. Taner Çifç, 2016. Geographical Concepts in Turkish Lullabys .Universal Journal of Educational Research. 4(4): 886-894. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,068 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 715 |