تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,122 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,274,744 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,910,349 |
روششناسی زندگینامه نویسی در ادبیات عرفانی (مطالعه موردی: تذکرۃ الاولیاء عطار نیشابوری) | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، مهر 1397، صفحه 143-166 اصل مقاله (806.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2019.11748.1586 | ||
نویسندگان | ||
بهمن نزهت* 1؛ یحیی حسینایی2 | ||
1استاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه | ||
2دانشآموخته دکتری، رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
زندگینامه بهمثابه گزارش و حکایت کتبی از ابعاد زندگی شخصیتی تاریخی است. این شیوه در عصر حاضر یکی از مؤلفههای اصلی و کارآمد در حوزه ادبیات و تاریخ محسوب میشود. با توجه به الگوها و شیوههای متعددی که در نگارش زندگینامههای ملل مختلف به کار رفتهاست، میتوان پرسشهایی به شرح زیر مطرح کرد: زندگینامهها بر پایه چه اصول و قواعدی نگارش یافته و در حوزه معرفتشناسی و هستیشناسی ملزم به رعایت چه مقولاتی است؟ زندگینامههای عرفانی از چه جایگاه علمی و ویژگیهای بیانی برخوردارند؟ و در نگارش و عینیتبخشی به این نوع از زندگینامهها از چه منابع و دانشهایی استفاده میشود؟ برای مطالعه روششناسانه زندگینامههای عرفانی، یکی از برجستهترین متون نثر عرفانی، یعنی تذکرۃالاولیاء را بررسی کردهایم. در مقام پاسخ به پرسشهای مذکور و تبیین آن کوشیدیم که با بهرهگیری از نظریههای جدید ادبی و تجزیه و تحلیلِ ابعاد وسیع معرفتی تذکرۃالاولیاء، شرحی کلی از سرشت ادبی- عرفانی و تاریخی این اثر ارائه دهیم و نقش اصول زندگینامهنویسی و نحوه استفاده آنها را توسط عطار، در شکلگیری گزارههای ادبی و عرفانی تبیین کنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان؛ زندگینامه؛ زندگینامهنویسی؛ تذکرۃالاولیاء؛ عطار | ||
مراجع | ||
احمدی، ب. 1376. چهار گزارش تذکرۃالاولیاء، تهران: مرکز. ارسطو. 1369. فن شعر، مؤلف و مترجم ع. زرینکوب. تهران: امیرکبیر. اسکولز، ر. 1393. درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمه ف. طاهری. تهران: آگاه. انور شندروف، ل. 1380. «بررسی نوع ادبی تذکرۃالاولیاء بر مبنای تذکرۃالاولیاء عطار»، ترجمه ع، روحبخشان، مجله معارف، 2(18): 114- 152. بینظیر، ن. و طلیعهبخش، م. 1394. «تحلیل الگوی اسطورهای- عرفانی از شخصیت رابعه عَدَویه با تکیه بر روایت تذکره الاولیا». ادبیات عرفانی، 7 (13): 7- 39. پالمر، ر. 1377. علم هرمنوتیک، ترجمه م.س. حنایی کاشانی. تهران: هرمس. پاینده، ح. 1389. «وجودشناسی پسامدرن در داستانی از یک نویسنده ایرانی». فصلنامه زبان و ادب پارسی دانشگاه علامه طباطبایی، 44(14): 29- 42. پراودفوت، و. 1377. تجربه دینی، ترجمه و توضیح ع. یزدانی. قم: مؤسسه فرهنگی طه. پورجوادی، ن. 1386.«تذکرۃالاولیاء». دانشنامه زبان و ادب فارسی، به سرپرستی ا. سعادت. ج3. تهران: نشر فرهنگستان زبان و ادب فارسی. 290- 292. پورنامداریان، ت. 1390. دیدار با سیمرغ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تادیه، ژ. 1390. نقد ادبی در قرن بیستم، ترجمه م. نونهالی. تهران: نیلوفر. جامی، ع. 1370. نفحات الانس من حضرات القدس، مقدمه، تصحیح و تعلیقات م. عابدی. تهران: انتشارات اطلاعات. خزاعیفر، ع. 1384. «رئالیسم جادویی در تذکرۃالاولیاء». نامه فرهنگستان، 25(7): 6-21. روضاتیان، م. و مدنی، ف. 1396. «بررسی و مقایسه جنبههای تعلیمی دو مفهوم انصاف و عشق در تذکرۃالاولیاء و منطقالطیر عطار». پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، 9 (33): 61- 90. زرقانی، م. و قربان صباغ، م. ر. 1395. نظریه ژانر، تهران: هرمس. زرین کوب، ع. 1386. صدای بال سیمرغ؛ درباره زندگی و اندیشه عطار، تهران: سخن. شفیعی کدکنی، م. 1385. موسیقی شعر، تهران: آگاه. شیمل، آ. 1384. ابعاد عرفانی اسلام، ترجمه و توضیحات ع. گواهی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. عطار نیشابوری، ف . 1388.تذکرۃالاولیاء، به تصحیح ر. نیکلسون و با مقدمه انتقادی م. قزوینی. تهران: انتشارات هرمس. علیزاده، ن و آیدینلو، س. 1385. «بازشناسی مضمون حماسی- اساطیری «رویارویی پدر و پسر» در روایتی از تذکرۃالاولیاء». پژوهشهای ادبی، (۱۲و 13): 191- 208. فروزانفر، ب. 1353. شرح احوال و نقد و تحلیل آثار عطار، تهران: کتابفروشی دهخدا. قافله باشی، ا و بهروز، ز. 1386. «نقد ریختشناختی حکایتهای کشفالمحجوب و تذکرۃالاولیاء». پژوهشهای ادبی، 5 (18): 117- 140. مارتین، و. 1391. نظریههای روایت، ترجمه م. شهبا. تهران: هرمس. میرصادقی، ج. 1367. عناصر داستان، تهران: شفا. نزهت، ب. 1391. «ترکیب ساختاری و درونمایههای عرفانی مثنوی مصیبتنامه عطار». ادبیات عرفانی (دانشگاه الزهرا)، 7(4): 135- 159. نویا، پ. 1373. تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمه ا. سعادت. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. ولک، ر. و وارن، ا. 1382. نظریه ادبیات، مترجمان ض. موحد و پ. مهاجر. تهران: علمی و فرهنگی. Attar, F. 2000. Muslim Saints and Mystics, Episodes from the Tadhkirat al-Auliya’ (Memorial of the Saints), Translated by A. J. Arberry. OMPHALOSKEPSIS. Doloughan, F. J. 2011. Contemporary Narrative, British Library Document Supply Centre.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 973 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 746 |