تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,150,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,858,326 |
امکانسنجی افزایش تراکم ساختمانی با توجه به ظرفیت شبکه معابر مطالعه موردی: محله بهار کلان شهر تبریز | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 5، اسفند 1397، صفحه 95-109 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2019.11842.1149 | ||
نویسندگان | ||
رسول قربانی1؛ زهرا رسول زاده* 2 | ||
1استاد، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
در قرن حاضر تشدید مسائلی از قبیل افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی، تقاضای مردم برای سکونت و یا کار در محل خاص و جلوگیری از گسترش شهرها و... جز عواملی محسوب میشوند که افزایش تراکم ساختمانی در شهرها را مورد تاکید قرار دادهاند. لذا این روند بایستی به صورت تدریجی صورت پذیرد تا به موازات آن زیرساختهای لازم برای این امر مهیا گردد. اما در کلانشهر تبریز تعیین تراکم بدون توجه به زیرساختهای شبکه معابر صورت پذیرفته است بهگونهای که این مسئله موجب عدم پاسخگویی نیازهای ترددی جمعیت و وجود ترافیک سنگین در این کلانشهر شده است. در این پژوهش، امکانسنجی افزایش تراکم ساختمانی با توجه به ظرفیت پذیرش شبکه معابر در محله بهار کلانشهر تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. برای رسیدن به این هدف با برآورد حجم ترافیک در هر یک از معابر محدوده مورد مطالعه، به شناسایی و تعیین نقاطی از شبکه معابر که با کمبود یا مازاد ظرفیت قابل پذیرش روبرو هستند، پرداختهشده است تا نواحی دارای مازاد تراکم و نواحی دارای پتانسیل افزایش تراکم در محدوده مورد مطالعه مشخص گردد. دادههای این پژوهش با استفاده از مطالعات میدانی جمعآوریشده و جهت تجزیه و تحلیل این دادهها نیز از نرمافزارهای AIMSUN و ARCGIS استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش در وضعیت موجود، معابر اصلی محدوده مورد مطالعه دارای مشکل ترافیکی میباشند، بهطوری که حجم ترافیک عبوری در محدوده مورد مطالعه، بهتنهایی سطح سرویس معابر را در آستانه سطح سرویس C (سطح سرویس مطلوب شهری) قرار میدهد. بار ترافیک تولیدی نیز بهتنهایی و جدای از بار ترافیک عبوری سطح سرویس C را تأمین میکند از آنجایی که تفکیک ترافیک عبوری و تولیدی در کوتاهمدت و بدون توسعه شبکه شریانی و اصلاح شبکه معابر اطراف محله امکانپذیر نیست. لذا محله بهار از نظر ظرفیت پذیرش معابر اشباعشده و قابلیت افزایش تراکم ساختمانی را ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تراکم ساختمانی؛ شبکه معابر؛ سطح سرویس معابر؛ AIMSUN؛ محله بهار | ||
مراجع | ||
ادبخواه، مصطفی، پورجعفر، محمدرضا، تقوایی، علی اکبر. (1382). بررسی وضعیت تراکم ساختمانی و ارائه مدل پیشنهادی تعیین FAR با توجه به شبکه معابر (مورد مطالعه محله الهیه تهران). مجله هنرهای زیبا، 13، 16-31. تقوایی، علیاکبر، رضاییراد، هادی. (1391). مدیریت توسعه عمودی شهر با استفاده از مدل پتانسیلسنجی بارگذاری تراکم ساختمانی به روش OWA در GIS. مطالعات مدیریت شهری، 4(9)، 1-13. جعفری، فیروز. (1393). تحلیل و مدلسازی تراکم ساختمانی (FAR) در محلههای مسکونی با رویکرد توسعه پایدار محلهای مطالعه موردی: محله گلباد و میدان قطب شهر تبریز. رساله دکتری، دانشگاه تبریز. حسینی، محمد حسین، حسینپور، محمد، سلطانی علی، اردشیری، مهیار. (1392). ارائه روشی برای تعیین حداکثر تراکم ساختمانی در مقیاس قطعات مسکونی. مدیریت شهری، 31، 27-39. خالقی، زهرا. (1392). تعیین تراکم مطلوب بر مبنای ظرفیت شبکه معابر (نمونه موردی: نواحی برگزیده از منطقه 6 شهر اصفهان). پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنر و معماری. خواجوند بدیعی، رقیه. (1392). بررسی میزان تاثیر افزایش تراکم ساختمانی بر ترافیک شهری (نمونه: منطقه مرکزی شهر ساری). پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی. زرآبادی، زهرا سادات؛ برزگر بیوکی، زهرا. (1393). بررسی اثرات تغییر تراکم ساختمانی بر شبکه معابر مناطق 2 و 22 شهر تهران. اولین کنفرانس ملی مهندسی عمران و توسعه پایدار ایران. سرور، هوشنگ، مبارکی، امید، امیری، صدیقه. (1389). بررسی تاثیرات افزایش تراکم ساختمانی بر شیکه حمل و نقل بافت قدیم شهر تبریز. مطالعات مدیریت شهری، 4، 143-115. سلطانی، علی، پناهی، نیلوفر. (1393). ظرفیتسنجی معابر درون شهری بر مبنای ویژگیهای ساختاری و پیوند با فعالیتهای مجاور؛ مطالعه موردی منطقه 6 شهرداری شیراز. فضا و محیط شهری، 19، 38-21. قربانی، رسول. (1383). تراکموساماندهیفضاهایشهریموردمطالعهتبریز. پایاننامه دکتری در جغرافیا برنامهریزی شهری . قربانی، رسول، جعفری، فیروز. (1392). بررسی و تحلیل جایگاه تراکم ساختمانی در طرحهای توسعه شهری شهر تبریز، جغرافیا و برنامهریزی، 53، 276-253. محسنی، ناهید. (1384). بررسی نقش تراکم ساختمانی در کنترل تراکم جمعیتی شهرها. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران. مهندسین مشاور آمود راه (1376). مطالعاتحمل ونقلوترافیکدرتهیهطرحهایتفصیلی. تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهری. میزبان شاکر، آرزو. (1389). مدلسازیاثراتتغییرتراکمبرحملونقلشهری (نمونهموردی: منطقهشششهرداریتهران). پایاننامه دوره کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده هنر. میلادیفر، فرحناز. (1393). تحلیلی بر نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری با استفاده ازنمونه موردی شهر کرمانشاهAHP. پایاننامه دوره کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرمانشاه، دانشکده علوم انسانی. نعمتاللهی، سیمیندخت. (1395). بررسی و تحلیل فروش مازاد تراکم ساختمانی نمونه موردی: کوی ولیعصر شهر تبریز، پژوهش برنامهریزی شهری، 24، 42-23. Bertaud, A., & Brueckner, J. K. (2004). Analyzing building height restrictions: Predicted impacts, welfare costs, and a case study of Bangalore, India. The World Bank. Forsyth, A., Oakes, J. M., Schmitz, K. H., & Hearst, M. (2007). Does residential density increase walking and other physical activity?. Urban Studies, 44(4), 679-697. Gren, Ana Mancheno (2008). Exploring Typologies, Densities, and Spatial Qualities The case of Low-Income Housing in south Africa. Doctoral, Dissertation , royal institute of technology, Stockholm. Highway Capacity Manual (2010). Special report 209 Transportation Report Board, The National Academies. Sciences Engineering Medicine. Litman, T., & Steele, R. (2013). Land use impacts on transport. Retrieved from www.vtpi.org/landtravel.pdf. Milakis.D, Vlastos.T & Barbopoulos, N. (2008) Relationships between urban Form and travel behavior in Athens, Greece. A Comparison with western European and North American Results, Ejtir, 8(3), 201-215. Resch, E., Bohne, R. A., Kvamsdal, T., & Lohne, J. (2016). Impact of urban density and building height on energy use in cities. Energy Procedia, 96, 800-814. Wang, H., Shi, S., & Rao, X. (2013). A study of urban density in Shenzhen: The relationship between street morphology, building density and land use. In Proceedings of the Ninth International Space Syntax Symposium, Seoul, Korea (Vol. 31). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,014 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,242 |