تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 744 |
تعداد مقالات | 7,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,192,688 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,873,451 |
طراحی الگوی برنامه ریزی توسعه گردشگری شهر بابلسر | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 5، اسفند 1397، صفحه 67-81 اصل مقاله (848.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2019.11047.1118 | ||
نویسندگان | ||
محمد اکبرپور* 1؛ علی غلامی2؛ فاطمه محمدزاده لاریجانی2 | ||
1استادیارگروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
گردشگری به عنوان متنوعترین و بزرگترین فعالیت خدماتی درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصتهای شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است. از گردشگری به عنوان موتور توسعه نام برده می شود، و به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دولتها به آن اهمیت میدهند و امروزه یکی از پایههای اصلی و استوار اقتصاد جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد. برنامه ریزی و توسعه گردشگری به عنوان عامل مهمی درروند اقتصادی شدن امور اجتماعی، فرهنگی، و نگرش ابزاری و کاربردی و کالایی به طبیعت و فرهنگ، توجه به دیدگاههای مختلف درباره گردشگری را ضروری می سازد. معمولا از توریسم به عنوان ابزاری برای تحریک اقتصادهای بحرانی و تقویت فعالیت های توسعه ای از طریق ایجاد مشاغل و درآمد استفاده می شود.. در تحقیقات معمول برنامهریزی راهبردی از تکنیک SWOT برای ارائه راهبردهای پیشنهادی استفاده میگردد که این روش دارای کاستیهایی مانند پیشنهاد تنها یک گروه از راهبردهای شناسایی شده و کنار گذاشتن سایر راهبردها و همچنین عدم ارائه تصویری روشن از روند برنامهریزی و سطوح مختلف آن و عدم مشخص کردن راهبردهای زیربنایی(مستقلترین) و وابستهترین راهبردها میباشد. لذا در تحقیق حاضر که در پی شناسایی پتانسیلهای گردشگری شهرستان بابلسر و اتخاذ استراتژیهایی بر مبنای این پتانسلها، جهت برنامهریزی توسعهی گردشگری این شهرستان است؛ این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها نیز مبتنی بر روشهای اسنادی و پیمایشی است. بدین ترتیب دادههای تحقیق از چهار گروه جامعهی آماری (جامعه میزبان، گردشگران، مسؤولان و کارشناسان گردشگری) جمعآوری شد. برای تحلیل عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر شهرستان بابلسر و تدوین استراتژیهای توسعه، مدل SWOT و برای طراحی و تبیین راهبردهای شناسایی شده از مدلسازی ساختاری تفسیری و نرمافزار ISM به کار رفته است. بر پایه نتایج راهبردهای تنوعبخشی (ST) برای برنامهریزی در جهت توسعه گردشگری شهر بابلسر قابل قبول میباشند که موجب حفظ و نگهداری وضع موجود گردند. با توجه به راهبردهای معیار (ST) شناسایی شده و مدلسازی ساختاری تفسیری در محیط نرم افزار ISM نتایج نشان داد که راهبرد تدوین مقررات و ضوابط مربوط به چگونگی استفاده از مراکز گردشگری زیربناییترین و راهبردهای تقویت زیرساختهای گردشگری، استفاده از افراد متخصص در برنامهریزی و توسعه و بهبود مراکز ارائه دهنده خدمات به گردشگران وابستهترین راهبردها در ساختار مدل برنامهریزی راهبردی میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی راهبردی؛ گردشگری شهر بابلسر؛ مدل SWOT؛ مدل سازی ساختاری تفسیری ISM | ||
مراجع | ||
بهرامی، حسین، نادری خورشیدی، علیرضا، کثیرینژاد، تقی. (1389). چیستی و چاریی برنامهریزی راهبردی و بررسی الگوهای رایج آن. توسعهی انسانی پلیس،33، 33-11. پوراحمد، احمد، حسینی، علی، اروجی، حسن، علیزاده، محمد. (1392). اولویت سنجش راهبردهای توسعهی گردشگری فرهنگی در منطقهی الموت قزوین. پژوهشهای انسانی، 45، 17-1. جمالی، حسین، سجادی، ژیلا، رضویان، محمدتقی، حیدر، جهانگیری. (1397). ارزیابی مؤلفههای تأثیرگذار بر رضایتمندی از مقاصد گردشگری مطالعه موردی: شهرهای ساحلی استان بوشهر. گردشگری شهری،5(3)،64-49. دیناری، احمد. (1384). گردشگریشهریدرایرانوجهان. مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد. رکنالدین افتخاری، عبدالرضا؛ مهدوی، داوود. (1385). راهکارهای توسعهی گردشگری دهستان لواسان کوچک با استفاده از مدل SWOT. فصلنامهی مدرس علوم انسانی،10(2)، 30-1 ظهیرینیا، مصطفی، نیکخواه، هدایتالله. (1394). بررسی نگرش ساکنان شهر بندرعباس نسبت به تأثیرات گردشگری. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 32، 65-43. عظیمی گهراز، سیده سمیه، تیموری، ایرج. (1394). ارزیابی فعالیتهای گردشگری در شهرستان انزلی و ارائهی راهبردهای بهینه در راستای برنامهریزی گردشگری پایدار منطقه با استفاده از ANP و SWOT. گردشگری شهری،2(2)، 152-137. علیپور، عباس، براری، معصومه، افراکتی، پایین. (1393). تحلیل مطلوبیت عناصر گردشگری از نگاه شهروندان در مجموعهی عباس آباد بهشهر. برنامهریزی توسعه گردشگری، 8، 200-186. فنی، زهره، علیزاده طولی، محمد، زحمتکش، زینب. (1393). تاثیرات گردشگری بر توسعه پایدار شهری از نظر ساکنان (مورد مطالعه: جزیره قشم). مطالعات مدیریت گردشگری، 28، 72-39. قادری، اسماعیل. (1383). آشنایی با صنعت جهانگردی (2). ماهنامه کجا ، 1(10)، 28-20. مبینی دهکردی، علی، سلمانپور خویی، مجید. (1385). درآمدی بر برنامهریزی راهبردی و عملیاتی. نشریه راهبرد یاس، 6، 202-187. محمدزاده، شیرزاد.(1381). بررسی اثرات توریسم بر کاربری اراضی شهری: شهر بابلسر. پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان،دانشکده ادبیات وعلوم انسانی،گروه جغرافیا. ولدبیگی، شعیب. (1390). بررسی توانمندیهای گردشگری شهرستان پاوه با استفاده از مدل SWOTو تأثیر آن بر توسعهی شهری شهر پاوه. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده جغرافیا وبرنامه ریزی محیطی. مرکز آمار ایران (1395) نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن. Gates, L. P. (2010) Strategic Planning with Critical Success Factors and Future Scenarios: An Integrated Strategic Planning Framework, Technical Report, Softeare Engineering Institute, Carnegie Mellon University
Hall, C.M., Page, S. J. (2001). Tourism and Recreation. London: Routledge.p.23.
Hatipoglu, B., Alvarez, M. D., & Ertuna, B. (2016). Barriers to stakeholder involvement in the planning of sustainable tourism: the case of the Thrace region in Turkey. Journal of Cleaner Production, 111, 306-317.
Hawkins, D. E., & Mann, S. (2007). The World Bank’s role in tourism development. Annals of Tourism Research, 34(2), 348-363.
Higham, J., & Lück, M. (2002). Urban ecotourism: a contradiction in terms?. Journal of Ecotourism, 1(1), 36-51.
Jimenez, B. S. (2013). Strategic planning and the fiscal performance of city governments during the Great Recession. The American Review of Public Administration, 43(5), 581-601.
King, B. E., & Jago, L. K. (2003). A tale of two cities: urban tourism development and major events in Australia. Travel and Tourism Research Association–Europe (Ed.), Urban tourism: Mapping the future, 122-133.
Le, C. C., & Dong, D. X. (2017). Factors affecting European tourists’ satisfaction in Nha Trang city: perceptions of destination quality. International Journal of Tourism Cities, 3(4), 350-362.
Oila, M., K. Mrrtines & L. Gabriel (2012). Tourism Management in Urban Region: Brazile Vest Urban Region. Journal of Sustainable Tourism, 3(29), 567-569.
Philemon, J. R. (2018). Assessment of tourists perception and satisfaction of tanzania destination. ORSEA JOURNAL.
Popescu, R. I., & Corbos, R. A. (2010). The role of urban tourism in the strategical development of Brasov area. Theoretical and Empirical Researches in Urban Management, 5(7 (16), 69-85.
Rosentraub, M. S., & Joo, M. (2009). Tourism and economic development: Which investments produce gains for regions?. Tourism management, 30(5), 759-770.
Seyidov, J., & Adomaitienė, R. (2016). Factors influencing local tourists’ decision-making on choosing a destination: A case of Azerbaijan. Ekonomika (Economics), 95(3), 112-127.
Stănciulescu, G. C. (2009). The role of urban marketing in the local economic development. Theoretical and Empirical Researches in Urban Management, 4(1 (10), 114-135.
Timothy, D. J., & Wall, G. (1995). Tourist accommodation in an Asian historic city. Journal of Tourism Studies, 6(2), 63.
UNWTO (2007),http://www.world-tourism.org/facts/menus.htm. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,096 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,507 |