تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 742 |
تعداد مقالات | 7,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,108,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,800,547 |
تحلیل مکانیک شکست تراورس بتنی پیشتنیده با بررسی اثر اندازهی پیشترک | ||
تحقیقات بتن | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 24، دی 1397، صفحه 63-75 اصل مقاله (931.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jcr.2018.6345.1156 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد فرنام* 1؛ فریدون رضایی2؛ مهدی بیات آورزمانی3 | ||
1دانشگاه بوعلی سینا | ||
2دانشگاه بوعلی سینا/عضو هیئت علمی | ||
3رئیس هیئت مدیره شرکت بتون پژوهش مانا | ||
چکیده | ||
تراورسهای بتنی پیشتنیده بهعلت ظرفیت بالای مقطع در خطوط سنگین تا ton 30 و با سرعتهای بالا تا km/hr 200 استفاده میشود. بهمنظور بررسی پارامترهای مکانیک شکست، تراورس بتنی پیشتنیده با 6 طول شکاف اولیه از mm 0/0 تا mm 40 با گام افزایش mm 10 و mm 45 تحت بار خمشی سهنقطهای مثبت در نشیمنگاه ریل قرار گرفته است. مدلسازی تراورس در این پژوهش با استفاده از نرمافزار اجزای محدود ABAQUS انجام شدهاست. در این مقاله، پارامترهای مهم تحلیل و طراحی مکانیک شکست از جمله اولیه، نهایی، نمودار بار-تغییرمکان، بار نهایی و انرژی قطعه محاسبه شدهاند. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای شکست بتن پیشتنیدهی تراورس با بتن معمولی متفاوت است بهطوریکه برخلاف بتن معمولی که ضریب شدت تنش به طول شکاف اولیه وابستگی ندارد، در بتن پیشتنیده با افزایش نسبت طول ترک اولیه به ارتفاع مقطع هر دو مقدار ضریب شدت تنش اولیه و نهایی افزایش مییابند. همچنین نتایج نمودار بار-تغییرمکان نشان میدهد، بار نهایی و انرژی قطعه تراورس بتنی پیشتنیده با افزایش این نسبت بهصورت تقریباً خطی کاهش مییابند. نتایج نشان میدهد با افزایش 25 درصدی طول پیشترک، سطح زیر نمودار بار-تغییرمکان 37 درصد کاهش مییابد، در حالیکه بار نهایی 22 درصد کاهش میابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مکانیک شکست؛ تراورس بتنی پیشتنیده؛ ضریب شدت تنش؛ نسبت طول پیشترک به ارتفاع مقطع | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 789 |