تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,245,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,606 |
بررسی پارامترهای مقاومت و دوام روسازی بتن غلتکی با استفاده از ماسه لایروبی شده خلیج فارس (اسکله بندری شهید رجایی) | ||
تحقیقات بتن | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 23، مهر 1397، صفحه 41-53 اصل مقاله (826.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jcr.2018.7437.1239 | ||
نویسندگان | ||
سعید مرادی* 1؛ شهره شاهنوری2؛ سید طاها طباطبایی عقدا3؛ سیروس ارشادی2 | ||
1دانشجو دانشگاه هرمزگان | ||
2استادیار دانشگاه هرمزگان | ||
3مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، عضو هیات علمی و رئیس واحد خلیج فارس، بندرعباس، ایران | ||
چکیده | ||
بتن غلتکی، بتنی با اسلامپ تقریبا صفر است که در بتن ریزیهای حجیم نظیر بتن ریزی سدها مورد استفاده قرار میگیرد که با تغییر در میزان و اندازه سنگدانهها و مقدار مصالح و نوع عملآوری نوع ویژهای از کاربرد این بتن با نام روسازی بتن غلتکی مطرح میگردد. ازاینرو در پژوهش حاضر، آزمایشهای مقاومت فشاری طبق استاندارد ASTM C39،آزمایش نفوذپذیری آب تحت فشار طبق استاندارد BS EN 12390-8، آزمایش جذب آب کل طبق استاندارد ASTM C642 و آزمایش سولفات سدیم 5% طبق نشریه 354 طراحی و اجرای بتن غلتکی در روسازی راههای کشور، بر روی 24 طرح اختلاط، جمعاً به تعداد 504 آزمونه با مقادیر مختلف ماسه لایروبی دریا (مطالعه موردی مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس) انجام گرفت و از الیاف پلیمری ویژه بتن غلتکی و سرباره ذوبآهن اصفهان استفاده شد و نتایج آزمونهها با بتن شاهد (بتن ساختهشده با ماسه معدن) مقایسه گردید. این آزمایشها بر روی درصدهای مختلف 15%-25%-35%-50% و100% ماسه لایروبی دریا، با سه نوع تیپ سیمان پرتلند پوزولانی ویژه، پرتلند تیپ 2 و پرتلند تیپ 5 انجام شد. نتایج حاکی از مقاومت فشاری بیشتر و جذب آب کل کمترآزمونهها، با جایگزینی 15% ماسه لایروبی دریا نسبت به ماسه معدن میباشد. همچنین آزمایش سولفات در 2 دوره ششماهه و یکساله بر روی نمونهها انجام شد که نتایج نشان دهنده اندک کاهش مقاومت و وزن آزمونهها نسبت به بتن شاهد در همان دوره بوده است | ||
کلیدواژهها | ||
روسازی بتن غلتکی؛ ماسه لایروبی دریا؛ آزمایش نفوذپذیری؛ آزمایش سولفات؛ خلیج فارس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 889 |