تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,897,733 |
نقش فضا و کالبد در تحقق شهر خلاق ایرانی – اسلامی | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، خرداد 1397، صفحه 57-70 اصل مقاله (407.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2018.9603.1050 | ||
نویسندگان | ||
نورالدین عظیمی* 1؛ سهیلا رضایی آدریانی2؛ حسن احمدی3 | ||
1دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی-برنامهریزی شهری، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3استادیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
شهر خلاق مرکز نوآوری، فناوری و تبدیل ایده به ثروت است. شهر خلاق مفهومی عمیق با دامنة تأثیرگذاری بالا و بر کلیه جنبهها و ابعاد شهری تأثیرگذار است و از آنها تأثیر میپذیرد. یکی از ابعاد تأثیرپذیر، بعد محیطی و مکانی شهر است، بدین معنا که ساختار کالبدی شهر بایستی طوری باشد که جاذب افراد و تسهیلکننده شرایط زندگی آنان باشد. در این صورت شهر محیطی مطلوب برای زندگی طبقه خلاق خواهد شد. برای سنجش میزان خلاقیت شهرها، شاخصهای مختلفی ارائهشده است که در تمامی آنها به کالبد و محیط شهری از یکسو و شرایط اجتماعی، فرهنگی جامعه از سوی دیگر تأکید شده است.هدف این پژوهش شناسایی نقش کالبد و فضا در شکلگیری شهر خلاق ایرانی– اسلامی میباشد. برای این منظور با بهرهگیری از دیدگاههایطلاب و اساتید علوم دینی به شناسایی آن دسته از عوامل کالبدی- فضایی که میتواند زمینه تحقق شهر خلاق ایرانی-اسلامی را در شهرهای ما فراهم کند، پرداختهایم. این تحقیق مبتنی بر 230 پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت و مصاحبه عمیق میباشد که توسط طلاب علوم دینی در حوزه علمیه اصفهان تکمیل شده است. دادههای بهدست آمده با بهرهگیری از تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل محتوا در چهار دسته حقوق شهروندی زنان، گردشگری و ارتباطات، توسعه مراکز جدید، حملونقل و ترافیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که 1) کالبد و محیط شهر خلاق میتواند حافظ حقوق بانوان و مناسب حضور آنان در محیط شهر باشد؛ 2) استقرار مراکز تفریحی و گردشگری متنوع و همراه با بهرهگیری از فرصتها و پتانسیلهای تاریخی سبب تقویت صنعت گردشگری و جذب طبقه خلاق میشود؛3) توسعه و پراکنش مناسب مراکز علمی پژوهشی نقش مهمی در تحقق شهر خلاق ایفا میکنند و 4) سیستم حملونقل و شبکهی ارتباطی پایدار به عنوان بخش لاینفک کالبد شهری میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شهر خلاق ایرانی – اسلامی؛ فضا؛ کالبد؛ تحلیل عاملی | ||
مراجع | ||
اسدی محل چالی، مسعود، 1392، شناختشناسی معماری و شهرسازی اسلامی در کنشی دوسویه با روح عصر ما، مجموعه مقالات منتخب دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی، 6-7 آذر، 1663-1676، تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. ابن بابویه، محمدبن علی، 1382، الخصال، ترجمه یعقوب جعفری، انتشارات نسیم کوثر، قم. امام علی (ع)، 1388، نهجالبلاغه، چاپ پنجم، ترجمه محمد دشتی، تهران، انتشارات پیام عدالت. آهور، ایران و موسوی، سارا و موسوی، سپیده، 1393، بررسی نقش حملونقل کابلی به عنوان وسیله حملونقل عمومی شهری در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ، آمایش محیط، سال 7، شماره 26، صص: 150-121. بمانیان، محمدرضا و عظیمی، سیده فاطمه، 1389، انعکاس معانی منبعث از جهانبینی اسلامی در طراحی معماری، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شماره 2. جاوید، محمدهادی و حسینپور، سیدعلی و اکبری مطلق، مصطفی، 1392، شهر خلاق، برنامهریزی راهبردی، جلد 1، انتشارات طحان. رضاییان قراگوزلو، علی و قادری، اسماعیل و میر عباسی، رمضان، 1391، برنامهریزی شهر خلاق، تهران، انتشارات آذرخش سیفالدینی، فرانک، میره، محمد و پورشیخانی، زهرا، 1386، جغرافیا، شهر و برنامهریزی شهری در بستر جهانی شدن، نشریه مسکن و انقلاب، شماره 110، صص: 75-62. شبر، عبدالله، 1428، طبالأئمة علیهمالسلام، الارشاد، بیروت، لبنان. صارمی گروی، سکینه و مجیدی، حسن، 1391، جایگاه و حقوق زن در نهجالبلاغه، فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، سال 4، شماره 13. ضرغامی، اسماعیل، 1389، اصول پایداری اجتماعی مجتمعهای مسکونی در شهرهای ایرانی – اسلامی، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شماره دوم. طباطبایی، محمدحسین، 1417، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ اول، منشورات موسسه علمی، بیروت. فتوحی مهربانی، باقر و کلانتری، محسن و رجایی، سید عباس، 1395، شهر خلاق و شاخصهای شهر خلاق ایرانی، فصلنامه علمی- پژوهشی و بینالمللی انجمن جغرافیای ایران، دوره جدید، سال 14، شماره 51. فرزین پاک، شهرزاد، 1389، شهر خلاق، مجله شهرداریها، شماره 100. قربانی، رسول و حسینآبادی، سعید و طورانی، علی، 1392، شهرهای خلاق، رویکردی فرهنگی در توسعه شهری، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال 3، شماره 11، صص 1-18. کلینی، محمد بن یعقوب، 1369، اصول کافی، بنیاد محقق طباطبایی، قم. گودرزی سروش، محمدمهدی و امینزاده، بهناز و نقیزاده، محمد، 1391، تجلی اندیشه اسلامی در شهر با حضور مدرسه در محله، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شماره 7. مجلسی، محمدباقر، 1361، بحارالانوار، نشر بیروت دارلاحیاء التراث العربی، قم. موسوی، میرسعید و رضیمنش سرخاب، بابک، 1391، بازشناسی مفهوم شهر و شهرنشینی از منابع و تعالیم دینی. مجموعه مقالات همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی. همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی. 19-20 بهمن، 75-87، مشهد، موسسه آموزش عالی خاوران. موسوی، میر نجف، 1393، رتبهبندی محلات شهر سردشت از نظر حرکت به سوی خلاقیت با تأکید بر تحقق شهر خلاق با استفاده از تاپسیس و ANP، جغرافیا و آمایش شهری – منطقهای، شماره 10. نقیزاده، محمد، 1379، رابطه هویت «سنت معماری ایران» با «مدرنیسم» و «نوگرایی»، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 7.
Florida, Richard, 2005: Cities and the Creative Class, Routledge (New York, London).
Hall, Peter Geoffrey and StadtplanerRaumplaner. 1998. Cities in Civilization. Pantheon Books New York.
Hartley, John, Jason Potts and Trent MacDonald. (2012), "The CCI Creative City Index 2012."Cultural Science Journal 5(1):138.
Hospers, Gert – Jan &Dalm, Roy van (2005)."How to create a creative city? The viewpoints of Richard Florida and Jane Jacobs". Foresight. Vol. 7 Iss: 4 .p10.
Jacobs. Jane. 1969. "The Economy of Cities" The New York Times, 2003.
Kirk, Donald, 2010, Women friendly Seoul project, available at www.Biztechreport.com.
Landry, Charles. (2011), "The Creativity City Index" City, Culture and Society 2(3):173-176.
Landry, Charles and Franco Bianchini. (1995), the Creative City.Demos.
Musterd, Sako&Gritsai, Olga. (2012). the creative knowledge city in Europe: Structural conditions and urban policy strategies for competitive cities, European Urban and Regional Studies, vol. 20, 3: pp. 343-359. , First Published April 5, 2012.
Newman, Peter &R.KenworthyTJeffreyT 1989, Cities and Automobile Dependence, Publisher: Gower Publishing Company (January 1990). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,069 |