تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,143,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,855,828 |
تحلیلی بر سوژه پسامدرن با مروری تطبیقی بر سیر نظریههای فلسفی و ادبی معاصر | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، دی 1396، صفحه 5-16 اصل مقاله (256.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2018.8114.1282 | ||
نویسنده | ||
فرزاد کریمی* | ||
دانشآموخته دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
ارتباط میان ادبیات و فلسفه اگرچه سابقهای طولانی در تحقیقات علوم انسانی دارد اما مطابقه نظیربهنظیر نظریههای این دو نحله از علوم انسانی از موارد مغفولمانده است که در مقاله حاضر به آن پرداخته شدهاست. از میان نظریههای فلسفی و ادبی معاصر، در فلسفه، تجربهگرایی و در ادبیات، پساساختگرایی مبدأ تحلیل قرار گرفتهاست. سپس با گذار از ایدهآلیسم، شاخههای متفاوت پدیدارشناسی و فلسفه پستمدرن به مدرنیسم ادبی، پساساختگرایی و درنهایت پسامدرنیسم ادبی بررسی شدهاست. بهمنظور امکان تبیین وضعیتهای خاص انسانی در هر نحله از ادبیات و فلسفه، «سوژه» بهعنوان مابهازای انسان -در بعد اندیشندگیاش- مورد توجه نویسنده بودهاست. شیوه این مقاله توصیفی با روش گردآوری کتابخانهای است. مطابق نتایج این پژوهش، نگاه به مکتبها و شیوههای ادبی با دیدگاهی خاص از فلسفه، میتواند ابعاد تازهای از انسان را در متون ادبی بازنمایاند که مرحلهای فراتر از ویژگیهای شخصیتپردازانه در آثار ادبی است. در این مقاله، این ویژگیها با تأکید بر «سوژه پسامدرن» مورد توجه بیشتر قرار گرفتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
سوژه؛ سوژه پسامدرن؛ نظریههای ادبی؛ نظریههای فلسفی؛ ویژگیهای شخصیتپردازانه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسپیلبرگ، ه. 1392. جنبش پدیدارشناسی، ترجمه م. علیا، ج1. تهران: مینوی خرد. چیپمن، ل. 1391. «اشیاء فی نفسه». نقادی نقد عقل محض، گزینش و ویرایش: م. محمدی اصل و م. م اردبیلی، تهران: بیدگل. 173-194. خاتمی، م. 1390. نگاهی به زیباییشناسی از منظر پدیدارشناسی، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن. ریتر، ی؛ گروندر، ک و گابریل، گ. 1386. فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه (جلد اول: گزیدهای از مفاهیم در مابعدالطبیعه)، سرویراستار م.ر. حسینی بهشتی با همکاری م. میرزازاده و ف. فرنودفر. تهران: سمت و نوارغنون. ژیژک، ا. 1389. «سوژه حساس هگلی». گزیده مقالات: نظریه، سیاست، دین. گزینش و ویرایش م. فرهادپور؛ م. اسلامی و ا. مهرگان. تهران: گام نو. 41- 127. فوکو، م. 1392. «مؤلف چیست؟». سرگشتگی نشانهها،گزینش و ویرایش م. حقیقی. تهران: مرکز. 190- 214. کریچلی، س. 1391. لویناس و سوبژکتیویته پساواسازانه، تدوین و ترجمه م. پارسا و س. دریاب. تهران: رخداد نو. وود، آ. 1386. «دستور کار «پسامدرن» چیست؟». پسامدرنیسم در بوته نقد، گزینش و ویرایش خ. پارسا. تهران: آگه. 15- 29. Baudrillard, J. 1983. Simulations, tr. P. Foss, P. Patton and P. Beitchman. U.S.A: Columbia Universuty. Bowie, A. 2003. Aesthetics and Subjectivity: From Kant to Nietzsche, Second Edition, U.K: Manchester University Press. Cadava, E; Conner, P & Nancy, J–L. 1991. Who Comes After the Subject?, U.S.A & U.K: Routledge. Deleuze, G. 1997. Empiricism and Subjectivity, tr. Constantin V. Boundas, U.S.A: Columbia University Press. Hegel, G. W. F. 2004. Phenomenology of Spirit.tr, A. V. Miller, Second Published, U.S.A: Oxford University Press. Husserl, E. 1960. Cartesian Meditation: An Introduction to Phenomenology, tr. D. Cairns. Netherlands: Springer-Science + Business B.V. Jorgensen, M. and Phillips, L. J. 2002. Discourse Analysis as Theory and Method. U.K: Sage Publications. Selden, R. and Widdowson, P. 2005. A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory, Fifth Edition. U.K: Pearson Longman. Zizek, S. 1992. Looking Awry: An Introduction to Jacquse Lacan Though Popular Culture, U.K: October Books. ـــــــــــ . 2007. The Indivisible Remainder, U.S.A & U.K: Verso.
span>
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,146 |