تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,898,316 |
بهبود جایگاه رقابتی گردشگری ایران در مناطق آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه | ||
سیاست جهانی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، اسفند 1396، صفحه 237-263 اصل مقاله (778.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/wp.2018.2796 | ||
نویسندگان | ||
محمد طالقانی* 1؛ مهران مهدی زاده2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت | ||
2کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان، مدرس دانشگاiه های پیام نور و علمی کاربردی استان گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
صنعت گردشگری، صنعتی جهانی بوده و به عنوان یک کسبوکار بزرگ تلقی شده و امروزه از توسعه آن با توجه به نقش مهمی که در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تقویت تعاملات بینالمللی یک کشور دارد، استقبال میشود؛ همچنین این صنعت برای ایران که علیرغم داشتن جاذبههای متنوع گردشگری، به درآمدهای نفتی وابسته است، مهم و ضروری است. با این حال، گردشگری ایران در رقابت با کشورهای آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه با تهدید جدی مواجه است؛ به طوری که براساس گزارش مجمع جهانی اقتصادی در سال 2017، ایران در بین کشورهای خاورمیانه رتبه 7 از 10 و در بین کشورهای آسیای میانه و قفقاز رتبه 7 از 9 و به طور کلی رتبه جهانی 93 از 136 کشور را کسب کرد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه رقابتی گردشگری ایران در بین کشورهای رقیب همسایه بر اساس شاخصهای جهانی رقابتپذیری گردشگری و ارائه راهکارهای بهبود جایگاه ایران، در نظر گرفته شد. بر این اساس، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای، شاخصهای جهانی رقابتپذیری گردشگری از گزارش مجمع جهانی اقتصاد احصاء گردید؛ دوم با بهرهگیری از رویکرد تحلیلی، جایگاه گردشگری ایران در بین کشورهای مورد مطالعه بر اساس 5 شاخص اصلی و 14 شاخص فرعی تبیین؛ و در نهایت، راهکارهایی برای بهبود گردشگری ایران مبتنی بر استراتژیهای توسعه ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی های بهبود؛ رقابت پذیری گردشگری؛ ایران؛ کشورهای آسیای میانه؛ قفقاز و خاورمیانه | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، ع.، کاظمیراد، ش.، اسکندری ثانی، م. 1390. برنامهریزی استراتژیک توسعه گردشگری، با تأکید بر گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهر قم). پژوهشهای جغرافیای انسانی (پژوهشهای جغرافیایی)، 43(76): 141-115. کاظمی، م. 1385. گردشگری، محیط و چالش های توسعه گردشگری پایدار برای کشورهای در حال توسعه. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 1(3): 118-89. مقصودی، م. و عرب، م. 1395. بررسی سیاستگذاری گردشگری در کشورهای اسلامی، با تأکید بر کشورهای ایران، ترکیه و مالزی. فصلنامه سیاست جهانی، 1(5): 207-177. ملکاخلاق، الف. و مهدیزاده، م. 1395. رتبهبندی استراتژیهای توسعه پایدار صنعت گردشگری استانهای شمالی با استفاده از مدل سیستم بازخور اصلاحشده. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت صنعتی، 26-25 اردیبهشت ماه. ملکاخلاق، الف.، دوستار، م.، مهدیزاده، م.، مهرینژاد، م. 1394. بررسی تأثیر اتحاد استراتژیک مناطق آزاد تجاری- صنعتی بر توسعهٔ صنعت گردشگری ایران. فصلنامه راهبرد توسعه، 11(41): 87-57. موسایی، م.، هاشمی، س.، ابراهیمی، م. 1391. بررسی جامعهشناختی توسعه پایدار گردشگری در ایران؛ موانع، چالشها و راهکارها. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی، 6(16): 50-25. مهدیزاده، م. 1396. مقایسه تطبیقی دستهبندیهای مختلف استراتژیهای کسب و کار. دوماهنامه مهندسی مدیریت، 10(70): 81-78. هاشمی، س. و محبوبفر، م. 1392. برنامهریزی استراتژیک توسعه گردشگری کاشان. فصلنامه گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، 1(1): 26-1. Akhlagh, E.M., Moradi, M., Mehdizade, M., Ahmadi, N. D. 2013. Innovation strategies, performance diversity and development: an empirical analysis in Iran construction and housing industry. Iranian Journal of Management Studies, 6(2): 31–60. Bell, S. C., Malinska, J., McConaghy, P. and Al Rowais, S. 2012. Tourism in Middle East and North Africa: a strategy to promote recovery. Economic Diversification and Job Creation. MENA knowledge and learning quick notes series; No. 78. World Bank, Washington, DC. Ekundayo, Y. O. 2014. Strategic development and sustainability of Tourism Industry in Nigeria. Bachelor’s Thesis, Laurea University of Applied Sciences. Goeldner, Ch. R. and Ritchie, J. R. B. 2012. Tourism: Principles, Practices, Philosophies (12th Ed). John Wiley & Sons, Inc. Ireland, R. D. and Webb, J. W. 2007. Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation. Business Horizons, 50(1): 49–59. Jenkins, K. L. 2015. Tourism policy and planning for developing countries: some critical issues. Tourism Recreation Research, 40(2): 144-156. Liao, Y. Sh. 2005. Business strategy and performance: the role of human resource management control. Personnel Review, 34(3): 294-309. Rangarirai, M. and Mavis, S. 2016. Tourism development strategies in Zimbabwe. Management, 6(3): 55-63. Vladi, E. 2014. Tourism Development Strategies, SWOT analysis and improvement of Albania’s image. European Journal of Sustainable Development, 3(1): 167-178. World Economic Forum 2011. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2011. World Economic Forum 2013. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013. World Economic Forum 2015. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2015. World Economic Forum 2017. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. World Tourism Organization (www.world-tourism.org)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,053 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,100 |