تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 743 |
تعداد مقالات | 7,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,142,106 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,855,298 |
تحلیل نمونهوار زنان شیزوفرنیک در رمانهای پسامدرن فارسی (کولی کنارآتش، ساربان سرگردان و باورهای خیس یک مرده) | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، فروردین 1396، صفحه 85-102 اصل مقاله (221.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2017.2527 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ادراکی* 1؛ تقی وحیدیان کامیار2؛ محمد فاضلی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد | ||
3استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد- | ||
چکیده | ||
شیزوفرنیا به معنای گسیختگی روحی و چندشخصیته بودن از مؤلفههای شخصیتهای پسامدرنیستی است که در آثار پسامدرن، تفاوت آنها با شخصیتهای طبیعی نشان داده میشود. شخصیتهای شیزوفرنیا چنانکه دلوز و گتاری میگویند، میل خود را برخلاف شخصیتهای ادیپی در ابژه خاصی محدود نمیکنند و به ابژههای متفاوتی میاندیشند و از همین راه دچار پراکندگی و گسیختگی میشوند. شخصیتهای اگزیستانسیال، پوچگرا و آواره به این پراکندگی و بیگانگی میرسند، اما پراکندگی و گسیختگی روحی آنان گاهی تشدید مییابد. این مقاله به سه رمان مطرح پسامدرن ایرانی توجه دارد و آنها را نمونه رمانهای پسامدرن ایرانی قلمداد میکند. همه گونههای شخصیتی زنان در این رمانها به چشم میخورد. نویسندگان دو رمان ساربان سرگردان و کولی کنار آتش زناند و نویسنده رمان باورهای خیس یک مرده مرد است که این نکته نیز در مقاله مطمح نظر میباشد. از نتایج مقاله، شیزوییتر بودن شخصیت اصلی رمانهایی مثل کولی کنار آتش است و عامل این ویژگی نیز چه بسا مردان هستند. از اهداف مقاله شناخت شخصیتهای زن در رمانهای پسامدرن است و روش آن به گونهای تحلیلی به شخصیت شیزوفرنیایی زنان در رمانهای یاد شده میپردازد و بیان میدارد که زنان در داستانهای مردان نقش حاشیهایتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان؛ زنان؛ شیزوفرنیا؛ پسا مدرن؛ نویسندۀ زن | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آلن، گ. 1380. بینامتنیت، ترجمه پ. یزدانجو. تهران: مرکز. احمدی، ب. 1391. ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز. استالی، ا و بولوک، ا. 1369. فرهنگ اندیشه نو، ویراست ع. پاشایی، تهران: مازیار. اسحاقیان، ج. 1393. داستان شناخت ایران (نقد و بررسی آثار سیمین دانشور)، تهران: نگاه. ایگلتون، ت. 1368. پیشدرآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه ع. مخبر. تهران: نشر مرکز. برونو، ف. 1373. فرهنگ توصیفی اصطلاحات روانشناسی، ترجمه م. یاسائی و ف. طاهری. تهران: طرح نو. بودریار، ژ. 1384. «وانمودهها».ترجمه م. حقیقی. نمونههایی از نقد پسامدرن؛ سرگشتگی نشانهها، گزینش و ویرایش م. حقیقی. تهران: مرکز. 85-101. تدینی، م. 1388. پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران، تهران: نشر علم. تسلیمی، ع. 1390. نقد ادبی، تهران: کتاب آمه. دانشور، س. 1380. ساربان سرگردان، تهران: خوارزمی. دقیقیان، ش. بیتا. منشأ شخصیت در ادبیات داستانی (پژوهشی در نقش پروتوتیپها در آفرینش ادبی)، بی جا. دلوز، ژ. 1389. «اندیشه ایلیاتی». ترجمه ل.گلستان. سرگشتگی نشانه ها، گزینش و ویرایش م. حقیقی. تهران: مرکز، 237-249. دلوز، ژ. و گتاری، ف. 1392. کافکا به سوی یک ادبیات خرد، ترجمه ر. سیروان و ن. گوران، تهران: رخداد نو. روانیپور، م. 1393. کولی کنار آتش، تهران: مرکز. لاج، د. 1388. هنر داستان نویسی (با نمونههایی از متنهای کلاسیک و مدرن)، ترجمه ر. رضایی، تهران: نی. محمدعلی، م. 1383. باورهای خیس یک مرده، تهران: ققنوس. وولف، و. 1388. اتاقی از آنِ خود، ترجمه ص. نوربخش. تهران: انتشارات نیلوفر. هارلند، ر. 1386. دیباچه ای تاریخی بر نظریه ی ادبی از افلاتون تا بارت، ترجمه ب. برکت. رشت: انتشارات دانشگاه گیلان. یوسفی، م. 1391. دختر نارنج و ترنج، تهران: مؤسسه انتشارات پیدایش. یزدانجو، پ. 1387. (تدوین و ترجمه) ادبیات پسامدرن (گزارش، نگرش، نقادی)، تهران: مرکز. Althusser, L. 1971. Lenin and Philosophy and Other Essays, translated by B. Brewster. London: New Left Books Bakhtin, M. 2000. “Discourse in the Novel.” in J. Rivkin and M. Ryan (eds.). Literary Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell . Barthes, R. 2000. “The Death of the Author.” in D. Lodge and N. Wood (eds.). Modern Criticism and Theory: A Reader, London: Longman. Deleuz, G. & Guatteri, F. 2000. “The Anti-Oedips.” in J. Rivkin and M. Ryan (eds.). Literary Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,091 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 876 |