تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,128 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,280,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,912,005 |
مدلسازی انتقال یون کلراید در بتن در معرض شرایط جزر و مدی: بررسی اثر نسبت آب به سیمان روی غلظت بیشینه کلراید | ||
تحقیقات بتن | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1396، صفحه 17-24 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jcr.2017.2357 | ||
نویسندگان | ||
مهدی نعمتی چاری* 1؛ اکبر صفری2؛ محمد شکرچیزاده3؛ مهدی چینی1 | ||
1عضو هیات علمی بخش فناوری بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی | ||
2کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین | ||
3استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
نفوذ یون کلراید و متعاقباً خوردگی میلگرد مدفون در بتن، یکی از دلایل اصلی تخریب بتن در سواحل خلیج فارس و دریای عمان است. شدت این تخریب در چرخههای متوالی تر و خشک شدن به مراتب بیشتر از سایر شرایط مانند شرایط مستغرق و اتمسفری میباشد. بنابراین برای طراحی سازههای بتن مسلح بر اساس عملکرد، لازم است انتقال توام رطوبت و یون کلراید در بتن غیر اشباع بوسیله مدلسازی دقیق عددی بررسی شود. از این رو در این مقاله، معادلات حاکم بر انتقال رطوبت و یون کلراید در بتن، بررسی شده و با استفاده از مدلسازی عددی بر اساس روش اجزاء محدود، پروفیل یون کلراید با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر آن، محاسبه شد. مقایسه دادههای مدل عددی با نتایج آزمایشگاهی بدست آمده از سایت تحقیقاتی دانشگاه تهران در ساحل بندرعباس، بیانگر توانایی مدل ارائه شده در پیشبینی پروفیل یون کلراید در بتن بود. ضمناً خروجی مدل عددی با استفاده از نتایج آزمایشگاهی نشان داد که با افزایش نسبت آب به سیمان بتن از 40/0 به 45/0، مقدار بیشینه پروفیل کلراید، کاهش یافته و بعد از آن تا 55/0، مقدار بیشینه پروفیل کلراید، به آرامی افزایش یافته است؛ در صورتیکه نسبت مجموع وزن کلراید وارد شده در بتن به وزن بتن، تا 50 درصد زیاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بتن؛ پروفیل؛ روش اجزاء محدود؛ مدلسازی عددی؛ یون کلراید | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,112 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,664 |