تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,245,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,899,588 |
مطالعه تئوریک و آزمایشگاهی اثر طول دفن شدگی شمع بر رفتار اتصال شمع فلزی H شکل به کوله بتنی پلهای یکپارچه تحت بار جانبی | ||
تحقیقات بتن | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 16، بهمن 1395، صفحه 97-110 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید سعید میررضائی1؛ مجید برقیان* 2؛ حسین غفارزاده2؛ مسعود فرزام3 | ||
1دانشجوی دکتری سازه دانشکدة عمران دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار گروه سازه دانشکدة عمران دانشگاه تبریز | ||
3استادیار گروه سازه دانشکدة عمران دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پلهای یکپارچه پلهای بدون درزی هستند که دارای شالوده انعطافپذیر با یک ردیف شمع فلزی میباشند. از مهمترین عوامل در تعیین حداکثر طول پل یکپارچه، ظرفیت حرکت جانبی شمعها در برابر بارهای جانبی ناشی از تغییرات دمایی و نظایر آن میباشد. با افزایش ظرفیت حرکت جانبی شمعها، میتوان پلهای طویلتری را ساخت. نحوه اتصال شمع به کوله در ظرفیت حرکت جانبی شمع مؤثر میباشد. میزان طول دفنشدگی شمع در داخل کوله، نقش مهمی در مقاومت اتصال دارد. در این مقاله رابطهای جهت یافتن طول گیرایی شمع در داخل کوله بر اساس مقاومت خمشی شمع ارائه شدهاست. برای ارزیابی کارآیی این روش، دو نمونه آزمایشگاهی با طولهای دفنشدگی مختلف ساخته شدند. نتایج حاصله از بارگذاری جانبی شمعها به همراه مطالعه عددی نشان داد که با افزایش طول دفن شدگی از مقدار کمتر به مقدار بیشتر از رابطه پیشنهادی، ظرفیت خمشی اتصال را تا دو برابر افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
پلهای یکپارچه؛ ظرفیت حرکت جانبی شمع؛ اتصال شمع فلزی به کوله بتن آرمه؛ مقاومت خمشی شمع فلزی؛ طول دفن شدگی شمع | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,053 |