تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,240,705 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,898,228 |
تعیین مؤلفههای بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی کشور و سنجش برازش آن | ||
مدیریت و توسعه ورزش | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 2، آذر 1395، صفحه 109-126 اصل مقاله (942.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا شعبانی بهار1؛ ابوالفضل فراهانی2؛ محمد علی قره3؛ محمد سیاوشی* 4 | ||
1استاد دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2استاد دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار دانشگاه پیام نور | ||
4عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف: از پژوهش حاضر، تعیین مؤلفههای محتوای بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی کشور است. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی (205 نفر) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد ولی پس از توزیع پرسشنامه، 173 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بالندگی استفاده شد که فهرستی از 9 مؤلفه بالندگی هیأت علمی را شناسایی کرد که پس از مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران این حوزه (17 نفر)، 6 مؤلفه شناسایی و به گویههای پرسشنامه تبدیل شدند تا بر مبنای آن وضعیت موجود بالندگی ترسیم شود. برای تعیین روایی محتوا از دیدگاههای مدرسان و جهت بررسی روایی سازه از آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای برنامه بالندگی حرفهای 90/0 محاسبه شد. از آمار توصیفی برای طبقهبندی یافتهها و برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. همچنین در راستای تحلیلهای تکمیلی از معادلات ساختاری (SEM) برای مدلسازی روابط علی با تأکید بر نرمافزار لیزرل 2/9 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد تحلیلهای مدل یابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با دادهها مورد حمایت قرار دادند، همچنین یافتهها بیانگر این بودند که بعد بالندگی حرفهای دانشکدههای تربیتبدنی کشور در حد مطلوب قرار دارد. در خصوص وضعیت موجود مؤلفه بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی، انتشارات علمی با میانگین 79/3 و زبان انگلیسی با میانگین 98/3 کمتر از میانگین است و بقیه عوامل بیشتر از میانگین میباشد. نتیجهگیری: نیاز به ایجاد و راهاندازی مرکزی منظم و رسمی تحت عنوان مرکز بالندگی در دانشگاهها حس میشود تا از این طریق و با استفاده از متخصصین در حوزه بالندگی و مدیریت منابع انسانی، بتوان بهطور اثربخش و منظم و برنامهریزیشده به اجرای برنامههای بالندگی اعضای هیأت علمی همت گماشت. | ||
کلیدواژهها | ||
بالندگی؛ بالندگی حرفهای؛ مدیریت منابع انسانی؛ اعضای هیأت علمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,008 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,871 |