| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 832 |
| تعداد مقالات | 8,018 |
| تعداد مشاهده مقاله | 45,299,295 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,587,800 |
تصحیح ایدئولوژیک و نقد سازوکارهای ایدئولوژی در مجالسالمؤمنین قاضی نورالله شوشتری | ||
| نقد و نظریه ادبی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.31689.2748 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید گلناری* 1؛ علی رضا نیکویی2؛ محمدعلی خزانه دارلو2 | ||
| 1دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| 2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
| چکیده | ||
| مجالسالمؤمنین یکی از مهمترین منابع در حوزۀ تاریخ فکری، فرهنگی و سیاسی و ادبی شمرده میشود که در دورۀ صفویه تحریر شدهاست. قاضی نورالله شوشتری در این اثر که از یک «فاتحه» و یک خاتمه و دوازده «مجلس» تشکیل شده، کوشیده است، بسیاری از رجال بزرگ سیاسی، علمی، ادبی، مذهبی و عرفانی را به عنوان بزرگان شیعی معرفی کند. همین امر موجب شده که در طول تاریخ این کتاب، اثری ایدئولوژیک تلقی شود و مورد طعن و تمسخر قرارگیرد. این مقاله تلاش میکند با کمک رویکردهای متن پژوهی مدرن کسانی چون جِروم مکگن نشان دهد که مجالسالمؤمنین را میتوان یکی از نمونههای منحصر به فرد متنپژوهی سنتی و احیای متنهایی دانست که در طول تاریخ به این بهانه که ایدئولوژیک شمرده شدهاند، طرد شده و به حاشیه رانده شدهاند. درواقع باید گفت که این متنها، علاوه بر ارزش ادبی، ارزش تاریخی ـ اجتماعی و فرهنگی دارند، میتوانند بیانگر عقاید و افکار فرقهها و نحلههایی باشند که نادیده گرفته شده و به حاشیه رانده شدهاند و قسمت دوم مقاله نیز در پی آن است که سازوکارهای ایدئولوژیک قاضی نورالله شوشتری را در تألیف مجالسالمؤمنین تبیین و تحلیل کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مشروعیتبخشی؛ توجیهگری؛ تصحیح ایدئولوژیک؛ قاضی نورالله شوشتری؛ مجالس المؤمنین | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |
||