| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 832 |
| تعداد مقالات | 8,018 |
| تعداد مشاهده مقاله | 45,299,341 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,587,819 |
واکاوی انگیزههای روانشناختی حملونقل جهت کاهش استفاده از خودروی شخصی مطالعه موردی: مناطق 1 و 3 کلانشهر اصفهان | ||
| دانش شهرسازی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2025.29122.1989 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی بدریزاده1؛ همایون نورائی* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان؛ اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| بیان مسئله: حملونقل شهری از زمان جنگ جهانی دوم، با تمرکز بر روی خودروی شخصی شکل میگیرد. امروزه نیز در اکثر شهرها و کشورها، این تمرکز هنوز در شیوههای معمول برنامهریزی به چشم میخورد. چرا که استفاده از خودرو مزایای بسیار زیادی را برای افراد، خانوارها و کل جامعه در بر دارد. استفاده از خودروی شخصی علاوه بر اینکه امکان دسترسی راحتتر افراد به موقعیتهای مکانی گوناگون را فراهم میآورد، مزایای دیگری نظیر زمانبندی منعطف، زمان سفر نسبتاً کمتر، راحتی و هزینۀ حاشیهای کمتر را برای افراد فراهم میآورد. اما در کنار مزایایی که استفاده از خودروی شخصی فراهم میسازد، معایب بسیاری را میتوان برشمرد که حیات شهرها را با خطرات بسیاری مواجه ساخته است. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی انگیزههای روانشناختی حملونقل جهت کاهش استفاده از خودروی شخصی در مناطق 1 و 3 کلانشهر اصفهان است. روش: پژوهش جاری از جمله تحقیقات کاربردی است که با رویکرد توصیفی – تحلیلی انجام میپذیرد. جهت جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده که در بخش میدانی، اطلاعات مورد نیاز با حضور در مناطق 1 و 3 شهر اصفهان و توزیع پرسشنامه در میان 677 نفر از شهروندان استخراج گردیده است. برای انجام تحلیلهای توصیفی و استنباطی دادهها از نرمافزار SPSS و برای تلفیق نتایج، از روش پویایی شناسی سیستمها و نرمافزار Vensim استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهند مؤلفههای هزینه، آسایش، راحتی، تحت کنترل بودن، ایمنی، قدرت، اعتماد به نفس و صلاحیت مالکان به همراه سنجههای مربوطه، بیشترین تأثیر را بر استفاده از خودروی شخصی داشتهاند. نتیجهگیری: برای کاهش استفاده از خودروی شخصی در مناطق 1 و 3، راهکارهایی در سه سطح کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت ارائه گردیده و دستگاههای اجرایی میتوانند با تخصیص بهینهی منابع و زمان، استفاده از خودروی شخصی را به تدریج کاهش دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامهریزی حملونقل؛ حملونقل شهری؛ انگیزههای روانشناختی استفاده از خودرو؛ خودروی شخصی؛ کلانشهر اصفهان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||