| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 832 |
| تعداد مقالات | 8,018 |
| تعداد مشاهده مقاله | 45,299,341 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,587,819 |
بررسی رویکرد «چشمانداز مرزی» در عکاسی منظره بهمثابه استراتژی انتقادی با نمونهکاوی مجموعه عکس «کانتوهای مرز» اثر ریچارد میزرک | ||
| پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.31815.1074 | ||
| نویسندگان | ||
| سونا مویدزاده* 1؛ محمد خدادادی مترجم زاده2 | ||
| 1دانشگاه هنر تهران، دانشکده پردیس بین المللی فارابی، تهران ، ایران | ||
| 2دانشیار گروه عکاسی، عضو هیأت علمی عکاسی دانشگاه هنر تهران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکرد چشمانداز مرزی در عکاسی منظره بهعنوان یک استراتژی انتقادی در آشکارسازی خشونت و ایجاد تأمل اخلاقی در مخاطب صورت گرفته است. این پژوهش با گرایشی میانرشتهای میکوشد به پرسش-های ذیل پاسخ دهد: عکاسی منظره چگونه خشونت نهفته در چشمانداز مرزی را آشکار میکند؟ چشمانداز مرزی چگونه در عکاسی منظره امکان تأمل اخلاقی در مخاطب را فراهم میآورد؟ در راستای پاسخ به این پرسشها، دیوار مرزی آمریکا-مکزیک بهعنوان نمونهای شناختهشده در ارتباط با سیستمهای کنترل و نظارت مرزی انتخاب شده است. بدین لحاظ، پژوهش بر مجموعه عکس «کانتوهای مرز» اثر ریچارد میزرک متمرکز است؛ این مجموعه در قالب پروژهای میانرشتهای و با همکاری هنرمند چندرسانهای گیلرمو گالیندو، در نقد سیاستهای مرزی دونالد ترامپ تهیه شده است. تحلیل در این پژوهش بر تصاویر برگزیده کتاب پروژه و با بهرهگیری از رهیافت زیباییشناسی انتقادی صورت گرفته است. پژوهش به شیوۀ کیفی و به روش توصیفی-تحلیلی سامان یافته و دادهها از منابع کتابخانهای گردآوری شدهاند. یافتهها نشان میدهند که عکاسی منظره در بستر چشمانداز مرزی، ظرفیت قابلتوجهی در آشکارسازی خشونتهای نامرئی و سازوکارهای نظارتی دارد و امکان فهم مرزها را بهعنوان مکانهایی برای نقد سیاسی و ملاحظات اخلاقی فراهم میکند. تحلیل مجموعه عکس «کانتوهای مرز» نشان داد که میزرک با بهرهگیری از ماهیت دوگانۀ چشمانداز مرزی و تضاد میان زیباییشناسی دیداری و خشونت ساختاری مرز، تجربهای تنشآلود از فضا در مخاطب ایجاد میکند و مرز را به عرصهای برای پرسشگری و تأمل اخلاقی بدل میکند. همچنین مشخص شد که عکاسی او با بازنمایی محدودیتهای مرزی و بازتاب تجربههای زیستۀ افراد درگیر با این فضاها، نوعی پرفورمنس سیاسی را در قالب عکاسی منظره به اجرا میگذارد و چشمانداز مرز را نه فضایی ایستا، بلکه عرصهای پویا، پیچیده و مملو از قدرت، گسست و مقاومت نمایان میسازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چشمانداز مرزی؛ عکاسی منظره؛ استراتژی انتقادی؛ دیوار آمریکا-مکزیک؛ ریچارد میزرک | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |
||