| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 832 |
| تعداد مقالات | 8,018 |
| تعداد مشاهده مقاله | 45,299,341 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,587,819 |
اثربخشی آموزش دو نیمکره مغز بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
| فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jbms.2025.31851.1048 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم رستمی1؛ غزل سادات پورنسائی* 2؛ میلاد سبزه آرای لنگرودی1 | ||
| 1موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران | ||
| 2گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی احرار، رشت، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش دو نیمکره مغز بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی بود که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص (بنا به تشخیص روانپزشک و بررسی پرونده روانشناختی) در غرب مازندران بودند که به مراکز توانبخشی شهرستان های رامسر و تنکابن مراجعه کردند و از این تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در گروه آزمایش آموزش دو نیمکره مغز (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از آزمون برج لندن (شالیس، ۱۹۸۲) استفاده گردید. کودکان در گروه آزمایش آموزش دو نیمکره مغز 16 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای یکبار) تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. قبل و بعد از جلسات درمان، آزمون برج لندن، توسط دانش آموزان پاسخ داده شد. دادههای بدست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش دو نیمکره مغز در بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص در مقایسه با گروه کنترل موثر است (05/0>p). بنابراین می توان نتیجه گرفت از آموزش دو نیمکره مغز در بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص میتوان استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال یادگیری خاص؛ بازی درمانی؛ کارکردهای اجرایی؛ نیمکره مغز | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||