| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 824 |
| تعداد مقالات | 7,968 |
| تعداد مشاهده مقاله | 42,196,477 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,505,199 |
خوانش عناصر فیلمیک در نگارههای ایرانی | ||
| پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
| مقاله 10، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 5، آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.31917.1076 | ||
| نویسنده | ||
| پیام زین العابدینی* | ||
| استادیار دانشگاه تهران، دپارتمان هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| نگارگری نوعی نقاشی منحصر با ویژگیهای بارز توجه است که در ایرانزمین از سابقۀ طولانی برخوردار است. این نوع نقاشی در دورههای گوناگون با تحولات و فراز و نشیبهای مختلفی مواجه بوده که اوج آن در دوره صفوی است. سینما بهعنوان هنر هفتم در روند پیشرفت و تکاملش از هنرهای دیگر از جمله نقاشی تأثیر گرفته است. تأثیرات نقاشی، زیباییشناسی منحصربهفردی را در سینما بهوجود آورده است که در عصر حاضر بازتاب عکسالعمل آن در هنرهای دیگر و از جمله نقاشی پدیدار بوده است. بدیهیاست که نگارگری ایرانی سابقهای طولانی دارد و سینما پس از گذشت سالها از عملکرد و تاریخ این هنر متولد شده است. پژوهش حاضر با هدفی بنیادین در تلاش است بحثی بینارشتهای را مطرح سازد و مسئله اصلی تحقیق واکاوی و ریشهیابی عناصر فیلمیک در نگارگری ایرانی است. روش تحقیق کیفی با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و بایگانیهای صوتی و تصویری است. بدینسان بر مبنای انتخاب هدفمند از موارد مطلوب نگارههای ایرانی گزینش شده و مورد مداقه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان سینما و نگارههای ایرانی، شاخصههای مشابه متعددی وجود دارد؛ از جمله روایت بصری که بدون استفاده از متن مستقیم، مخاطب را در جریان داستان قرار میدهد، فضاسازی معنایی متناسب با مضمون، ترکیببندی چندسطحی و رنگهای نمادینی که حامل بار معنایی ویژهاند و به تثبیت هویت اثر یاری میرساند. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که سینما با ویژگیهای فرمال و روایی خود فضایی پویا و حس «زمان حال» ایجاد میکند. نگارههای صفوی نیز پیش از پیدایش سینما با ترکیببندی و جزئیات، حرکت و پویایی را القا کردهاند. هر دو رسانه با بهرهگیری از میزانسن، نورپردازی، زاویه دید و روابط فضایی چندبعدی، فضایی فراتر از یک قاب میسازند که امکان روایت گذشته و آینده را فراهم میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عناصر فیلمیک؛ نگارههای ایرانی؛ روایت؛ میزانسن؛ حرکت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||