| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 819 |
| تعداد مقالات | 7,946 |
| تعداد مشاهده مقاله | 40,890,844 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,465,860 |
بازنگری در مفهوم مخاطب فعال تحلیل فلسفی نقش تأویل در فرآیند خلق معنا | ||
| پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.32030.1078 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا عزیزی* 1؛ هاشم حسینی2 | ||
| 1گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه پژوهش هنر و هنر اسلامی، دانشگاه نیشابور. | ||
| چکیده | ||
| با گسترش نظریههای فلسفی هنر، مفهوم «مخاطب فعال» به یکی از محورهای بنیادین در تحلیل فرایند خلق معنا تبدیل شده است. پژوهش حاضر با نگاهی فلسفی، نقش مخاطب را در تأویل متن هنری و چگونگی مشارکت او در بازآفرینی معنا مورد بررسی قرار میدهد. مسئله اصلی تحقیق، فهم چگونگی تأثیر پیشزمینههای ذهنی و فرهنگی مخاطب در فرایند تأویل و خلق معنا است. هدف این مطالعه، تبیین جایگاه مخاطب بهعنوان عاملی خلاق و مشارکتجو در تعامل با متن هنری و معرفی تأویل بهعنوان فرایندی پویا، باز و خلاقانه است. روش پژوهش کیفی و بر پایه تحلیل فلسفی ـ توصیفی است و چارچوب نظری آن بر مبانی هرمنوتیک و نظریه دریافت، با تأکید بر دیدگاههای گادامر و یاوس استوار است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مخاطب فعال با بهرهگیری از افق انتظارات و پیشزمینههای ذهنی و فرهنگی خود، معنا را در تعامل با متن هنری بازآفرینی میکند و این تعامل به تولید معانی چندلایه و متغیّر میانجامد. متن هنری نیز بهمثابه ساختاری پویا و گشوده، امکان شکلگیری تأویلهای متنوع را فراهم میآورد و زبان در این میان، بهعنوان بستر اصلی ارتباط میان متن و مخاطب، نقشی تعیینکننده در بازتولید معنا ایفا میکند. نوآوری پژوهش در تأکید بر رابطه دوسویه میان مخاطب و متن و معرفی تأویل بهعنوان ابزاری خلاقانه برای فهم هنر معاصر است. این مقاله درک تازهای از پیوند میان هنر، معنا و مخاطب ارائه میدهد و زمینهای برای بازاندیشی در نظریههای فلسفه هنر فراهم میسازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مخاطب فعال؛ زیباییشناسی دریافت؛ تأویل هنری؛ هرمنوتیک؛ افق انتظارات؛ گادامر | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |
||