| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 818 |
| تعداد مقالات | 7,911 |
| تعداد مشاهده مقاله | 38,604,321 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,397,126 |
بازخوانی زیباییشناسی چندحسی در هنر معاصر جهان اسلام؛ رویکردهای بدنمندانه، پسااستعماری و پدیدارشناسانه به امر ناملموس | ||
| پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.31732.1072 | ||
| نویسندگان | ||
| سیده محبوبه مقیم نژادحسینی* 1؛ سید مهران مقیم نژادحسینی2 | ||
| 1گروه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائمشهر، ایران | ||
| 2گروه هنر، دانشکده مطالعات علوم نظری، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بازخوانی زیباییشناسی چندحسی در هنر معاصر جهان اسلام، به بررسی نقش حسهای غیر بصری (صدا، لامسه، بویایی، چشایی) در خلق معنا و تجربه هنری میپردازد. تاریخنگاری سنتی هنر اسلامی عمدتاً تحت سلطه نگاه بصری شکل گرفته و نسبت به بدنمندی، تجربه حسی و امر ناملموس بیتوجه بوده است. این مقاله میکوشد با بهرهگیری از رویکردهای پسااستعماری، بدنمندانه و پدیدارشناسانه، راهی برای تحلیل تجربه حسی در هنر معاصر مسلمانان بگشاید؛ جایی که هنرمندان با عبور از رسانههای صرفاً بصری، به بازآفرینی الگوهای زیباییشناختی چندحسی در بسترهای فرهنگی، آیینی و دیجیتال میپردازند. روش تحقیق، کیفی و مبتنیبر تحلیل تطبیقی آثار هنرمندان معاصر منتخب از کشورهای اسلامی است. فرضیۀ اصلی پژوهش آن است که هنر چندحسی، نهتنها راهی برای بازتعریف تجربه زیباییشناختی اسلامی در عصر معاصر است، بلکه بهمثابه شکلی از مقاومت فرهنگی در برابر روایتهای تکحسی و مدرنیستی عمل میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بدنمندی و حسهای فراموششده، در تعامل با فناوریهای نوین و حافظه تاریخی، بستری را برای بازسازی امر ناملموس فراهم میآورند. در این چارچوب، مفاهیمی چون «سفر حسی»، «آئورا درکپذیر»، و «زیباییشناسی لمسی» به عنوان ابزارهای مفهومی جدید، افقهایی نو برای مطالعات هنر اسلامی معاصر میگشایند و هنر را به میدانی برای احضار دوباره صداهای سرکوبشدۀ حافظه جمعی بدل میسازند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زیباییشناسی چندحسی؛ هنر معاصر جهان اسلام؛ بدنمندی؛ پسااستعمارگرایی؛ امر ناملموس | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |
||