
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 811 |
تعداد مقالات | 7,843 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,795,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,101,208 |
بررسی آزمایشگاهی تاثیر استفاده از الیاف فولادی بر رفتار خمشی تیرهای بتنی پیشتنیده | ||
تحقیقات بتن | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jcr.2025.30262.1698 | ||
نویسندگان | ||
پویا حسنوند* 1؛ فریدون رضایی2 | ||
1استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران | ||
2دانشیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
بتن مورد استفاده در اعضای پیشتنیده دارای مقاومت بالاتری نسبت به بتن مصرفی در سازههای بتنآرمه معمولی است و بتنهای با مقاومت بالا از رفتار مقداری متفاوت در مقایسه با بتنهای معمولی برخوردار میباشند. با افزایش مقاومت، شکلپذیری بتن کمتر و حالت شکنندگی در آن بیشتر میشود. یک گام مهم در جهت غلبه بر این مشکل، استفاده از الیاف در طرح مخلوط بتن است. هدف از انجام این پژوهش، استفاده از الیاف در طرح مخلوط بتن مصرفی در ساخت نمونههای پیشتنیده و انجام مجموعهای از آزمایشها، بهمنظور بررسی اثر الیاف مورد استفاده بر ظرفیت باربری و عملکرد سازهای نمونههای پیشتنیده مورد مطالعه است. برای این منظور 3 نمونه تیر بتنی بهصورت پیش-تنیدهی پیشکشیده با ابعاد مفروض در آزمایشگاه سازه ساخته شد. الیاف مورد استفاده از نوع الیاف فولادی با بدنه موجدار و دوانتها قلاب میباشد. نمونهها جهت بررسی تحت آزمایش بارگذاری خمشی بهروش چهارنقطهای قرار گرفتند و پارامترهای ظرفیت باربری، جذب انرژی، سختی موثر، شکلپذیری و خیز وسط دهانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که اضافه نمودن الیاف فولادی به مخلوط بتن باعث افرایش مقاومت فشاری و کششی بتن گردید و با افزایش درصد حجمی این نوع الیاف، مقاومتهای فشاری و کششی نیز افزایش پیدا کردند. همچنین پارامترهای مورد نظر جهت بررسی رفتار خمشی تیرهای مورد مطالعه با اضافه نمودن الیاف فولادی به مخلوط بتن افزایش مییابند و این افزایش با افزایش درصد حجمی الیاف استفاده شده در مخلوط بتن رابطه مستقیم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تیر بتنی؛ پیشتنیدگی؛ بتن الیافی؛ الیاف فولادی؛ رفتار خمشی؛ ظرفیت باربری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |