
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 809 |
تعداد مقالات | 7,784 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,706,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,007,322 |
اثربخشی درمان فراشناختی بر سبکهای یادگیری دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی | ||
فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
دوره 1، شماره 4، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jbms.2025.31222.1046 | ||
نویسندگان | ||
منا شریف نیا* 1؛ سید موسی کافی ماسوله2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر سبکهای یادگیری دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی انجام شد. این پژوهش نیمهآزمایشی بود که به صورت طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مشغول به تحصیل دارای تجربه شکست عاطفی دانشگاه گیلان درسال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشجو بود که به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مقیاس ضربه عشق (LTI، راس، 1999) و پرسشنامه سبکهای تفکر (TSI، استرنبرگ و واگنر، 1992) بود. گروه آزمایش 8 جلسه درمان فراشناختی (ولز، 2013) دریافت کرد درحالیکه گروه کنترل در لیست انتظار بود. در نهایت دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیری توسط نرمافزار SPSS24 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین گروههای درمان فراشناختی و کنترل از لحاظ سبکهای یادگیری در مرحله پسآزمون با تعدیل نمرات پیشآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p). بنابراین درمان فراشناختی در موضع درمانی برای شکست عاطفی، با بهرهگیری از تکنیکهای چالش کلامی مانند چالش با فراشناختهای غیرقابل کنترل و شناسایی سطوح فعالیت و مقابله و طراحی آزمایشهایی در کاهش سبکهای یادگیری کارآمد بود؛ بنابراین این روش مداخله می-تواند در کنار سایر روشهای مداخلهای برای ارتقاء متغیرهای مذکور مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان فراشناختی؛ سبکهای یادگیری؛ شکست عاطفی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |