| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 826 |
| تعداد مقالات | 7,979 |
| تعداد مشاهده مقاله | 42,417,512 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,523,902 |
نظریه سهگانه ی جنایی هِرمنینگ و فیلم عنکبوت | ||
| پژوهشنامه حقوق کیفری | ||
| مقاله 7، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 32، آذر 1404، صفحه 111-124 اصل مقاله (926.12 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jol.2025.29708.2567 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد طهان طرقی1؛ سیدمهدی سیدزاده ثانی* 2؛ عبدالرضا جوان جعفری3؛ حمیدرضا دانش ناری4 | ||
| 1دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| 2استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| 3استاد گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| 4استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| رویکردهای روانشناختی جرم در سینما بهعنوان نمودی از جرمشناسی عامه همواره از نابترین و مهمترین رویکردها بوده است. فیلمها با قابلیت به تصویر کشیدن عملکرد همزمانِ چندین عامل روانشناختیِ موثر در ارتکاب جرم، نقش مهم و تاثیرگذاری در معرفی و توسعهی رویکردهای روانشناختی جرم ایفاء میکنند. با تعمقی در سینمای ایران در دهههای اخیر، بهنظر میرسد نظریههای روانشناختی جرم در گفتمان عامه بهویژه سینما در حال قوت گرفتن است. فیلم عنکبوت با خوانشی روانشناختی-جرمشناختی از قتلهای سریالی قاتل معروف بهنام سعید حنایی نظریهی سهگانهی جنایی هِرمنینگ را منعکس نموده و از این طریق باعث توسعهی جرم-شناسی عامه میگردد. این پژوهش با چارچوب نظری کلی جرمشناسی عامه و با تمرکز بر فیلم عنکبوت از روش نشانهشناسی سینمایی نشان میدهد که چگونه نظریههای روانشناختی جرم در سینمای ایران با تفسیرهایی تازه در حال ظهور است و نیز قابل تطبیق با نظریههای موجود در گفتمان آکادمیک میباشد. همچنین این پژوهش نشان میدهد که عنکبوت برای سایر جرایم، از سرقت گرفته تا روسپیگری، نظریهی جرمشناسانهی خود را ارائه نموده و نظریهی فشار را به تصویر میکشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جرمشناسی عامه؛ سینما؛ سهگانهی جنایی هِرمنینگ؛ عنکبوت؛ قاتل نمادین؛ نشانهشناسی | ||
| مراجع | ||
|
Berger, Arthur Asa (2019). Research Methods in Media and Communication. Translated by Shah Ghasemi and Niroo. Tehran: Jihad Daneshgahgi Publications. (In Persian) Chandler, Daniel (2013). Fundamentals of Semiotics. Translated by Mehdi Parsa. Tehran: Soure Mehr Publications. (In Persian) Danesh Nari, Hamid Reza, Zavar, Nasrin and Akbarian, Ghazaleh. (2025). Neutralization of Murder and the Seven Deadly Sins in Christianity: Criminological Analysis of the Movie "Seven". Journal of Law and Art (1) 1, 91-113. (In Persian) Danesh Nari, Hamid Reza and Hosseini, Seyyed Hossein. (2020). Qualitative Content Analysis of the Movie "Joker" with a Cultural Criminological Approach. Global Media Journal - Persian Edition, 1 (15), 77-98. doi: 10.22059/gmj.2020.80513. (In Persian) Deflem, M. (Ed.). (2010). Popular culture, crime and social control. Emerald Group Publishing. Djonov, E., & Zhao, S. (2013). From multimodal to critical multimodal studies through popular discourse. In Critical multimodal studies of popular discourse (pp. 13-26). Routledge. Harmening, William M. (2023). Serial Killers: Psychological and Social Development of Society's Worst Offenders. Translated by Davoud Ghaderi. Tehran: Vania Publications. (In Persian) Kohm, S. (2017). Popular Criminology. Oxford Research Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice. Mahmoudi, Baharak. (2022). A Study of the Representation of the “Iranian Table” in Iranian Cinema with a Semiotic Approach. Rahpooyeh Honarhaey Namayeshi, 2(3), 65-79. (In Persian) Metz, Christian, (2016), Semiotics of Cinema, Translated by Robert Safarian, Tehran, Sina Publications, First Edition. (In Persian) Miller, J. M. (Ed.). (2009). 21st century criminology: A reference handbook (Vol. 1). Sage. Picart, C. J., Greek, C., & Greek, C. E. (Eds.). (2007). Monsters in and among us: Toward a Gothic criminology. Associated University Presse. Rafter, N. (2014). Introduction to special issue on visual culture and the iconography of crime and punishment. Theoretical Criminology, 18(2), 127-133. Rafter, Nicole; Brown, Michelle (2013). Criminology Goes to the movies, Translated by Javan-Jaffari and Tahan Toroghi, Tehran: Sahami Enteshar Publications. (In Persian) Stam, Robert, (2014), An Introduction to Film Theory, Translated by Ehsan Norouzi, Tehran, Sooreh Mehr Publications, Third Edition. (In Persian) Strinati, Dominic (2013). An Introduction to the Theories of Popular Culture. Translated by Soraya Pak-Nazar. Tehran: Farvardin Library Publications. (In Persian) Williams, Frank P. McShane, Mary Lynn D. (2014). Criminological Theories. Translated by Hamidreza Malek-Mohammadi. Tehran: Mizan Publications. (In Persian) Wimmer, Roger D.; Dominick, Joseph R. (2010). Mass Media Research. Translated by Kavoos Seyed-Emami. Tehran: Soroush Publications. (In Persian) | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |
||