
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 804 |
تعداد مقالات | 7,710 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,378,091 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,824,240 |
نظریه سهگانه ی جنایی هِرمنینگ و فیلم عنکبوت | ||
پژوهشنامه حقوق کیفری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jol.2025.29708.2567 | ||
نویسندگان | ||
سیدمهدی سیدزاده ثانی1؛ عبدالرضا جوان جعفری* 2؛ حمیدرضا دانش ناری3؛ محمد طهان طرقی4 | ||
1استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2استاد گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
رویکردهای روانشناختی جرم در سینما بهعنوان نمودی از جرمشناسی عامه همواره از نابترین و مهمترین رویکردها بوده است. فیلمها با قابلیت به تصویر کشیدن عملکرد همزمانِ چندین عامل روانشناختیِ موثر در ارتکاب جرم، نقش مهم و تاثیرگذاری در معرفی و توسعهی رویکردهای روانشناختی جرم ایفاء میکنند. با تعمقی در سینمای ایران در دهههای اخیر، بهنظر میرسد نظریههای روانشناختی جرم در گفتمان عامه بهویژه سینما در حال قوت گرفتن است. فیلم عنکبوت با خوانشی روانشناختی-جرمشناختی از قتلهای سریالی قاتل معروف بهنام سعید حنایی نظریهی سهگانهی جنایی هِرمنینگ را منعکس نموده و از این طریق باعث توسعهی جرم-شناسی عامه میگردد. این پژوهش با چارچوب نظری کلی جرمشناسی عامه و با تمرکز بر فیلم عنکبوت از روش نشانهشناسی سینمایی نشان میدهد که چگونه نظریههای روانشناختی جرم در سینمای ایران با تفسیرهایی تازه در حال ظهور است و نیز قابل تطبیق با نظریههای موجود در گفتمان آکادمیک میباشد. همچنین این پژوهش نشان میدهد که عنکبوت برای سایر جرایم، از سرقت گرفته تا روسپیگری، نظریهی جرمشناسانهی خود را ارائه نموده و نظریهی فشار را به تصویر میکشد. | ||
کلیدواژهها | ||
جرمشناسی عامه؛ سینما؛ سهگانهی جنایی هِرمنینگ؛ عنکبوت؛ قاتل نمادین؛ نشانهشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |