
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 798 |
تعداد مقالات | 7,660 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,937,244 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,747,982 |
تحلیل والایی در چیدمانهای آینهای آنیش کاپور: بازتاب بیکرانی و تعامل مخاطب | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.30911.1063 | ||
نویسنده | ||
راضیه مختاری دهکردی* | ||
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
مفهوم والایی، با ریشه در تأملات فلسفی ادموند برک و امانوئل کانت، تجربهای فراشناختی است که حس شگفتی و احترام را در مواجهه با عظمت فراتر از درک روزمره برمیانگیزد. در هنر معاصر، ابزارهای نوین مانند آینه، این مفهوم را بازتعریف کردهاند. چیدمانهای آینهای آنیش کاپور با بازتابهای بیکران و تحریف تصاویر، تجربهای عینی از بیکرانی و عمق هستی خلق میکنند، اما تحلیل تعامل مستقیم مخاطب با این آثار کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف تبیین سازوکارهای بازتعریف والایی و بررسی نقش تعامل مخاطب انجام شده است. سؤالات اصلی عبارتند از: 1) چگونه چیدمانهای آینهای کاپور مفاهیم سنتی والایی را بازتعریف میکنند؟ 2) چه شاخصهایی بر اساس رفتار و واکنشهای مخاطب، تعمیق تجربه والایی را نشان میدهند؟ روش تحقیق کیفی و با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی است. دادهها از دو منبع اصلی شامل مستندات تصویری (عکسها و فیلمهای نمایشگاهها در موزههایی چون گوگنهایم و پارک هزاره شیکاگو) و منابع مکتوب معتبر جمعآوری شدند. ابزارهای گردآوری شامل فهرست مشاهده ساختاریافته و فرم یادداشتبرداری بود. دادهها با تحلیل محتوای کیفی (کدگذاری باز و محوری) تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد چیدمانهای آینهای با ایجاد بازتابهای نامحدود و محو کردن مرزهای واقعیت و خیال، والایی را بهصورت تجربهای وجودی بازسازی میکنند. رفتارهای تأملی، کنجکاوی در کشف زوایای بصری، و ابراز شگفتی مخاطبان، شاخصهای کلیدی تعمیق این تجربه هستند. این تعاملات فعال، حس حضور و معناپردازی را تقویت میکنند. این آثار با دعوت مخاطب به مشارکت چندحسی، تجربهای دوگانه از خودشناسی و پیوند با کیهان را رقم میزنند و جایگاه والایی را در زیباییشناسی معاصر تثبیت میکنند. این مطالعه خلأ تحلیل تعامل مخاطب را پر کرده و بر نقش مواد نوین در زیباییشناسی معاصر تأکید دارد، در حالیکه الهامبخش کاوشهای میانرشتهای در هنر و فلسفه است. | ||
کلیدواژهها | ||
والایی؛ چیدمان آینهای؛ آنیش کاپور؛ تعامل مخاطب؛ هنر معاصر؛ بازتاب بیکرانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |