
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 798 |
تعداد مقالات | 7,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,572,251 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,697,518 |
مطالعه تطبیقی تکنیک ساخت و اجرای فلزکاری سیاهقلم (مینای سیاه) ایران و هنر بیدریآرت هندوستان | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.30597.1061 | ||
نویسندگان | ||
سحر ذکاوت1؛ خشایار قاضیزاده* 2؛ شهریار شکرپور3 | ||
1دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
سیاهقلم یکی از شیوههای تزئینی فلزکاری و آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد است و از آن برای ایجاد سایهروشن و جلوه بیشتر نقوش حکاکیشده بر روی سطح فلزات استفاده میشود. به بیان دیگر سیاهقلم یا اسود سرب، با اعمال حرارت بر روی قسمتهای کندهکاری یا حکاکیشده سطح فلز پایه تثبیت میشود و بهصورت طراحی سیاهرنگی بر سطح براق فلز پایه نمایان میشود. هنر ترصیع در کشورهای ایران و هند بهترتیب به شیوههای سیاهقلم و بیدریآرت رایج است. در هر دو شیوه، محصولات ترکیب رنگی تیره و روشن یعنی سیاه و سفید دارند. آثار هنر بیدری زمینه سیاه براق و نقوش تزئینی بهرنگ نقرهای و یا نقرهای و طلایی دارند و در آثار سیاهقلم ارامنه تبریز نیز نقوش سیاهرنگ و زمینه نقرهای است و از هر دو نوع نقش سیاه ــ زمینه روشن و نقش روشن ــ زمینه سیاه در آثار صابئین مندایی هم دیده میشود. اهمیت این موضوع ضرورت انجام پژوهش را ایجاد کرده و هدف پژوهش شناسایی ویژگیهای ساخت و اجرای شیوههای هنری سیاهقلم ایران و بیدری هندوستان و نیز شناخت وجوه اشتراک و افتراق اسلوبها است و پرسشها عبارتند از: 1- شیوههای فلزکاری سیاهقلم ایران و بیدری هندوستان دارای چه ویژگیهای فنی و اجرایی هستند؟ 2- دو شیوه هنری چه وجوه اشتراک و افتراقی باهم دارند؟ در این راستا تحلیل اطلاعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی ـ تطبیقی نشان میدهد در هنر بیدری زمینه سیاه حاصل فرآیند اکسیداسیون است و رنگ سیاهقلم حاصل تثبیت آلیاژ فلزی از سولفیدهای نقرهای است که با اعمال حرارت ایجاد میشود و به طور کلی در هر دو روش رنگ سیاه تولید میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
فلزکاری؛ سیاهقلم؛ ایران؛ بیدریآرت؛ هندوستان | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |