| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 814 |
| تعداد مقالات | 7,880 |
| تعداد مشاهده مقاله | 36,684,566 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,304,172 |
واکاوی نشانهشناختی بوف کور بر مبنای نظریه نشانهشناسی فرهنگی یوری لوتمان | ||
| نقد و نظریه ادبی | ||
| مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 09 تیر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.29421.2648 | ||
| نویسندگان | ||
| حمید تقوی1؛ علی صفایی* 2؛ فیروز فاضلی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| 2استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| 3دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| چکیده | ||
| فرهنگ یکی از نخستین موضوعاتی بود که در حوزۀ نشانهشناسی به آن پرداخته شد. زبان، اجتماع و خاصه فرهنگ از علل تمایز انسان از سایر موجودات به شمار میآیند و نظریهپردازان همواره توجه ویژهای به آن داشتهاند. نشانهشناسی فرهنگی به این مقوله نگاه جامعی دارد. از آنجایی که نمیتوان فرهنگ مستقلی را متصور شد در نشانهشناسی فرهنگی به تعارض و تعامل میان فرهنگها میپردازد. هدایت از جمله نویسندگان معاصر است که در تمامی آثارش دغدغۀ فرهنگی و بحث فرهنگ و اجتماع با جدیت مطرح میشود. در این میان بوف کور او عرصهایست که دیدگاه فرهنگی او نمود ویژهای در آن دارد. بوف کور در دو بخش تدوین شده است و بیش از آنکه به مسائل قومیتی، دینی و اجتماع آن روز و گذشتۀ ایران پرداخته باشد به فرهنگ ایران، تقابل فرهنگی و راههای مقابله با نافرهنگ نظر انداخته است. این پژوهش بر پایۀ نشانه-شناسی فرهنگی و نظریات یوری لوتمان و اعضای مکتب تارتو-مسکو بنا شده است و نتیجه بر آن شد که هدایت با الگوی فرهنگیای که در طول داستان دارد به مصاف دیگری رفته است با بازترجمۀ گفتمان دیگری/دشمن، بهرهگیری از گفتمان من-من و ایجاد فضای مرکزی و سپهر نشانهای خود توانسته است بر دیگری اثر فایق آید. او با پارادوکسی که میان اموری اخلاقی/فاقد اخلاق برقرار میکند اثر را از موارد فاقد اخلاق مشحون میکند تا در انتها با وقتۀ انفجار فرهنگی خویش بر آن غلبه کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نشانهشناسی فرهنگی؛ بوف کور؛ سپهر نشانهای؛ یوری لوتمان؛ فرهنگ | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 |
||