
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 797 |
تعداد مقالات | 7,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,111,224 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,672,405 |
الگوی آموزش موسیقی مبتنیبر فناوریهای سیّار: یک مرور نظاممند | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.30237.1056 | ||
نویسندگان | ||
راشد محمدیان* 1؛ مهدی واحدی2؛ زهرا جامه بزرگ2؛ آزاد الله کرمی3 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه تکنولوزی اموزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران | ||
3هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
تحولات اخیر در آموزش موسیقی نشان میدهد که استفاده از فناوریهای سیّار میتواند بر محدودیتهای زمانی، مکانی و ساختاری روشهای سنتی غلبه کند. سؤالی که پیش میآید این است که آیا مدلی مدون و ساختارمند برای تلفیق فناوریهای سیّار در آموزش موسیقی طراحی شده است؟ پژوهش حاضر یک مرور نظاممند جهت بررسی الگوهای آموزش موسیقی مبتنیبر فناوریهای سیّار است. این مطالعه از دستورالعملهای پریزما برای مرور نظاممند پیروی میکند. مرور نظاممند بر اساس چهار هدف شامل 1- شناسایی الگوهای آموزش موسیقی مبتنیبر فناوریهای سیّار 2- تحلیل الگوهای آموزش موسیقی 3- شناسایی چالشها و موانع و 4- ارائه پیشنهادات بهبود، انجام شد. پس از انجام یک جستوجوی جامع از طریق چندین پایگاه داده شناختهشده در بین سال های 1390-1403 (برای مقالات انگلیسی از 2010 تا 2024)، 544 مقاله شناسایی شد که از میان آنها 23 مقاله معیارهای تجزیه و تحلیل عمیق را داشتند. بر اساس نتایج، الگوهای متنوعی در زمینه آموزش مجازی موسیقی، بازیهای آموزشی موسیقی مبتنیبر فناوری سیّار، محیطهای یادگیری تلفیقی و هوشمند و الگوریتمهای یادگیری عمیق بهکار گرفته شدهاند. همچنین یافتهها نشاندهنده تأثیرات مثبت یکپارچهسازی فناوریهای سیّار و آموزش موسیقی بر تعامل دانشآموزان، انعطافپذیری، دسترسی، توسعه مهارت و درک موسیقی است. با اینحال، چالشهایی در مورد زیرساخت، آمادگی معلم، انگیزه دانشآموز در کلاسهای آنلاین، محدودیتهای آموزش مجازی و ادغام فناوری وجود دارد. در نهایت پیشنهادات و فرصتهای ارائهشده بر آموزش معلمان، توسعه مدلهای بومیسازیشده همسو با نیازهای یادگیری، بهبود دسترسی و تحقیقات بیشتر متمرکز هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش موسیقی؛ فناوری سیّار؛ یادگیری سیّار؛ الگوی آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |