
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 792 |
تعداد مقالات | 7,554 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,670,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,582,919 |
دگردیسی، مجازات، و بدن گروتسک: خوانشی نمادین از «شلغم میوۀ بهشته» | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.30028.2673 | ||
نویسنده | ||
مریم حیدری | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در باورهای عامیانه، بدشکلی بدن (گروتسک) به عنوان بازنمایی انحراف از هنجارهای اجتماعی، همواره در تقابل با مفهوم خیر ظاهر میشود. بر این اساس هر گونه پندار، گفتار، و کردار پلید به صورت نقصان عضوی تجسد مییابد؛ ولی در ادبیات کلاسیک، بدن گروتسک تنها نمود کهنالگوی شر نیست؛ بلکه لایههای پیچیدهای از مفاهیم نفرین، پوچی، طرد شدگی، و بحران هویت را در بر میگیرد و بستری برای نقد ساختارهای اخلاقی و نظامهای سرکوبگر فراهم میآورد. در این مقاله با تحلیل رمان «شلغم میوۀ بهشته» از علیمحمد افغانی، تلاش میشود به روش توصیفی- تحلیلی و در پرتو نظریههای باختین، و لاکان، مفاهیم بدن گروتسک با توجه با نمادهای مرتبط تبیین شود. مقاله نشان میدهد که چگونه شکست نظم نمادین-زبان و فرهنگ-در بازنمایی تجارب عمیق و غیرقابلبیان، به ظهور بدنهایی گروتسک و واژگونی مرزهای بین حیات و مرگ، انسان و غیرانسان منجر میشود. همچنین، با نقد مفاهیم کارناوال و مرحلۀ آینهای لاکان، تعامل پیچیده میان سه مرتبۀ امر نمادین، امر خیالی و امر واقع تحلیل شده و تأثیر آن بر شکلگیری هویت و تجربیات تروماتیک فرد و جامعه مورد بحث قرار گرفته است. بدن گروتسک در این رمان نمادی از آگاهی غیر مجاز و همچنین شکنندگی و ضعف انسان در برابر حقیقت است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدن گروتسک؛ مسخ؛ شلغم میوۀ بهشته؛ امر واقع؛ کارناوال | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |