
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 805 |
تعداد مقالات | 7,755 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,537,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,906,336 |
نقش روایتهای تعاملی در ایجاد پیوند عاطفی کاربر با شخصیتهای داستانی در بازیهای رایانهای: مطالعه موردی باران شدید | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 4، اردیبهشت 1404، صفحه 225-244 اصل مقاله (889.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.29923.1054 | ||
نویسنده | ||
علی رازیزاده* | ||
استادیار گروه هنرهای رسانهای، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی کارکرد روایتهای تعاملی در ایجاد پیوند عاطفی میان کاربر و شخصیتهای داستانی در بازیهای رایانهای میپردازد. هدف پژوهش، تبیین این نکته است که چگونه انتخابهای فردی و عاملیت کاربر در پیشبرد داستان میتواند منجر به شکلگیری پیوندهای عاطفی قوی و ماندگار با شخصیتهای بازی شود. برای دستیابی به این هدف، پژوهش با استفاده از روش تحلیلی ـ تفسیری و از طریق مطالعه موردی بازی رایانهای باران شدید انجام شده است. دادههای پژوهش از طریق تجربه مستقیم بازی، ثبت تصمیمات کاربر و مشاهده واکنشهای احساسی شخصیتها گردآوری شده و با استناد به منابع نظری مرتبط با روایت تعاملی بازیها مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ساختار غیرخطی روایت و سیستم انتخابهای اخلاقی موجود در باران شدید، به کاربر این امکان را میدهد تا بهطور مستقیم در شکلگیری داستان دخیل شود و با هر تصمیم خود، تأثیر عاطفی قابل توجهی در روابط میان شخصیتهای داستانی ایجاد کند. بهعنوان مثال، انتخابهای اخلاقی پیچیدهای نظیر نجات یا فدا کردن یک شخصیت، باعث بروز احساساتی مانند گناه، همدلی، پشیمانی یا حتی شادی در کاربر میشود. همچنین، تعامل فیزیکی و خاص با دستههای بازی نیز حس حضور واقعی کاربر در داستان را تقویت کرده و تجربهای عمیق و شخصی از بازی رایانهای فراهم میآورد. این مطالعه نشان میدهد که روایتهای تعاملی، با فراهمکردن بستری برای درگیر شدن فعال کاربر در روند داستان، میتوانند تجربه بازی را از یک سرگرمی ساده به یک تجربه احساسی عمیق تبدیل کنند. یافتهها تأکید دارند که عاملیت کاربر در انتخابهای داستانی، نهتنها مسیر روایت را تغییر میدهد، بلکه زمینهساز شکلگیری پیوندهای عاطفی ماندگار با شخصیتهای بازی میشود؛ امری که درنهایت به توسعه تجربه زیسته کاربر در بستر بازیهای رایانهای منجر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات بازیهای رایانهای؛ روایتهای تعاملی؛ پیوند عاطفی کاربر؛ شخصیتهای داستانی؛ باران شدید | ||
مراجع | ||
Bódi, B. (2022). Videogames and Agency. New York: Routledge. Chatman, S. (1978). Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca: Cornell University Press. Cohan, S., & Shires, L.M. (1988). Telling Stories: A Theoretical Analysis of Narrative Fiction. New York: Routledge. Crawford, C. (2003). Interactive Storytelling. The Video Game Theory Reader, edited by M.J.P. Wolf & B. Perron, 259-273. Domsch, S. (2013). Storyplaying: Agency and Narrative in Video Games. Berlin: De Gruyter. Herte, M. (2020). Forms and Functions of Endings in Narrative Digital Games. New York: Routledge. Juul, J. (2005). Half-real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. MIT Press. Landay, L. (2014). Playfulness Aspects: Interactivity. The Routledge Companion to Video Game Studies, edited by M.J.P. Wolf & B. Perron, 173-184. Lebowitz, J., & Klug, C. (2011). Interactive Storytelling for Video Games: A Player-Centered Approach to Creating Memorable Characters and Stories. Burlington: Focal Press. Macfadyen, A. (2009). A Methodology for the Analysis of Interactive Narrative Environments: A Four-Factor Framework. Ph.D. Dissertation. The University of Ballarat. Miller, C.H. (2008). Digital Storytelling: A Creator’s Guide to Interactive Entertainment. 2nd Edition. Burlington: Focal Press. Punday, D. (2003). Narrative Bodies: Toward a Corporeal Narratology. New York: Palgrave Macmillan. Quantic Dream (2010). Heavy Rain [Video Game]. Sony Computer Entertainment. Rogers, S. (2014). Level Up: The Guide to Great Video Game Design, 2nd Edition. Chichester: Wiley. Ryan, M. (2001). Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. Ryan, M. L. (2015). Narrative as Virtual Reality 2: Revisiting Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |